Gå til innhold

NHD: Hva tror du om dette?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ren humbug.

Medisinsk embeteksamen beskytter dessverre ikke mot vrangforestillinger.

Gjest winda
Skrevet

Dette er ren humbug.

Medisinsk embeteksamen beskytter dessverre ikke mot vrangforestillinger.

Bør en lege med vrangforestillinger behandle andre mennesker? Husk det er mange med psykiske sykdommer der ute (bla meg) som kunne tenke seg å oppsøke denne mannen. I sykdomsperiodene mine blir jeg veldig tiltrukket til slike litt overnaturlige fenomener. Jeg fornemmer at det er flere rundt meg enn de vanlige folk kan se. Regner med det finnes flere som meg? Dette kan jo rett og slett være skadelig for en del mennesker...kanskje en sånn behandling som kan få det til å "tippe over grensen"...

Skrevet

Bør en lege med vrangforestillinger behandle andre mennesker? Husk det er mange med psykiske sykdommer der ute (bla meg) som kunne tenke seg å oppsøke denne mannen. I sykdomsperiodene mine blir jeg veldig tiltrukket til slike litt overnaturlige fenomener. Jeg fornemmer at det er flere rundt meg enn de vanlige folk kan se. Regner med det finnes flere som meg? Dette kan jo rett og slett være skadelig for en del mennesker...kanskje en sånn behandling som kan få det til å "tippe over grensen"...

Nei, jeg synes ikke det er greit at denne mannen har autorisasjon som lege. Han kan skade mange.

For en del år siden var det en psykolog som ble kjent fo rå ha noe av de samme ideene. Meg bekjent ble han fratatt autorisasjonen.

Gjest winda
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit at denne mannen har autorisasjon som lege. Han kan skade mange.

For en del år siden var det en psykolog som ble kjent fo rå ha noe av de samme ideene. Meg bekjent ble han fratatt autorisasjonen.

Bra det finnes noen som kan kontrollere sånne ting. Litt skremmende at han har fått holde på så lenge synes jeg. Takk for svar :)

Skrevet

Så traumer i tidlig barndom er altså ikke nok for å få psykiske problemer i voksenlivet? Må en også ha opplevd traumer i tidligere liv som har medført problemene?

Jeg lurer på hvor mange liv en har levd før, og hvor mange traumer en derfor må bearbeide etterhvert. Dette blir jo som buddisme, hvor en aldri kommer helt til Nirvana.

At magen blir bedre av å drikke masse vann er jo ikke akkurat så oppsiktsvekkende.

At noen smerter kan bli borte under hypnose er heller ikke ukjent. Om det erfaringer fra tidligere liv har noen stor betydning det tviler jeg på.

''Jeg har ikke hørt noe fra fylkeslegen og han vet at jeg vanligvis driver med dette utenom arbeidstida, sier han.''

Så dette inngår ikke i den vanlige legevirksomheten?

Gjest Nevertheless
Skrevet

Bør det ikke være litt aksept for at også leger har ulik tro og oppfatning? Kan det være at de som ikke kan tro på noe som helst annet enn pur vitenskap, er litt dømmende overfor de som tror på "den andre siden" og lignende?

Skrevet

Bør det ikke være litt aksept for at også leger har ulik tro og oppfatning? Kan det være at de som ikke kan tro på noe som helst annet enn pur vitenskap, er litt dømmende overfor de som tror på "den andre siden" og lignende?

Nei, det er ikke akseptabelt at leger har helt vanvittige tanker om sykdommers årsak. Forståelse av sykdommers årsak og mekanismer er grunnleggende for behandling. Pasienter har krav på å få møte leger som er oppdaterte.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Nei, det er ikke akseptabelt at leger har helt vanvittige tanker om sykdommers årsak. Forståelse av sykdommers årsak og mekanismer er grunnleggende for behandling. Pasienter har krav på å få møte leger som er oppdaterte.

Du har rett. Jeg ville ikke likt å høre at mine lidelser er pga mitt forrige liv. Sliter nok med å finne ut av dette livet.

Gjest Hulderen
Skrevet

Så traumer i tidlig barndom er altså ikke nok for å få psykiske problemer i voksenlivet? Må en også ha opplevd traumer i tidligere liv som har medført problemene?

Jeg lurer på hvor mange liv en har levd før, og hvor mange traumer en derfor må bearbeide etterhvert. Dette blir jo som buddisme, hvor en aldri kommer helt til Nirvana.

At magen blir bedre av å drikke masse vann er jo ikke akkurat så oppsiktsvekkende.

At noen smerter kan bli borte under hypnose er heller ikke ukjent. Om det erfaringer fra tidligere liv har noen stor betydning det tviler jeg på.

''Jeg har ikke hørt noe fra fylkeslegen og han vet at jeg vanligvis driver med dette utenom arbeidstida, sier han.''

Så dette inngår ikke i den vanlige legevirksomheten?

Det verste er at han ikke er alene om å tro på denne behandlingen. Han har ikke en gang funnet på det selv, men fått opplering på Hypnoseakademiet som gir kurs i dette. Så vi må faktisk regne med å støte på stadig flere som driver med slik behandling.

http://www.hypnoseakademiet.no/?sideID=486

Skrevet

Enig. Har man slike meninger som legen i artikkelen, bør man finne seg et annet yrke...."kvakksalveryrket" el.l ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...