Gå til innhold

Psykoser

Anbefalte innlegg

Gjest Psykosen
Skrevet

Hei! Jeg er en 17 år gammel jente. Det hele begynte med at jeg stadig tidlig i tenårene ble ganske isolert. Moren og faren min skilte seg, så søkte tilflukt og var utrolig mye alene. Jeg gradvis vrangforestilte om en bedre verden, der alle var perfekte. Følte at disse ”perfekte menneskene” kunne ta vare på meg. Ble gradvis mer isolert. Klarte ikke å konsentrere meg på skolen, siden jeg bare ville være hos disse menneskene som levde hos meg. Dette gikk utrolig utover karakterene mine på skolen. Så jeg ble gradvis deprimert og begynte å høre stemmer. Fikk flere ganger selvmordstanker daglig. Folk som var rundt meg sa at de ikke ville miste meg. Så jeg skjerpet meg konstant, og sa til meg selv at jeg aldri skulle vrangforestille lenger eller få hallusinasjoner. Det var en vanskelig vei, men dette førte til at jeg gradvis ble bedre på skolen. Jeg ble en helt ny person. Men problemet er at disse vrangforestillingene kommer gradvis tilbake, og jeg har en nær slektning som har fått diagnosen schizforeni. Jeg vil gjerne være medisinuavhengig men jeg vet selv at dette krever et stort ansvar. Medisiner fører til en god del bivirkninger, og det finnes ikke medisiner mot schizforeni. Men har hørt at det beste man kan gjøre er å ha et sosialt nettverk, På denne måten kan du dempe sykdommen. Har aldri hørt om personer som har blitt kurert på denne sykdommen. Du føler deg helt topp en stund, men så slår den til igjen. Jeg føler at mange mennesker per i dag ser ned på mennesker med schizforeni. Det er grunnen til at jeg ikke går til psykolog eller lege, men vil bare bli kvitt disse vrangforestillingene som kommer etter måneder eller flere år.

serenity777
Skrevet

Det finnest da medisin mot schizofreni :) Så den som sier det ikke finnes, tar feil.

Leit att du fikk det i så ung alder da, men mange blir helt friske, mens andre kan være svært bra i perioder. Det varierer veldig :)

Gjest winda
Skrevet

Det viktigste du kan gjøre er jo å søke hjelp og få medisiner. Er nok større sjanse for å holde en slik sykdom i sjakk da. Lykke til :-)

Gjest ingenting er umulig
Skrevet

Jeg kjenner en med diagnosen schizofreni som driver eget firma og reiser rundt å holder foredrag om hvordan han ble "frisk" for helsepersonell.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selv små doser antipsykotika kan ha meget god virkning og gir sjelden bivirkninger. Jeg anbefaler sterkt at du snakker med fastlegen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...