Gå til innhold

Hvordan "riste" av seg slike ting?

Anbefalte innlegg

Gjest vil gå videre
Skrevet

Jeg ble mishandlet av et par slektninger da jeg var veldig liten. Ønsker selv å legge dette bak meg og faktisk ha kontakt med noen i min familie.

Problemet er mor. Hun blir sint på meg og ber meg hele tiden om å huske på hva som skjedde. Jeg husker bruddstykker av det hele, men ikke alt. Har spurt mor om hun kan være så snill å fortelle meg hva og hvorfor ting skjedde, men dette nekter hun.

Jeg ønsker ikke å leve i fortiden, dette er over 40 år siden, jeg vil fortsette livet mitt. Min mor forhindrer imidlertid dette ganske mye. Hun må hele tiden minne meg på ting som skjedde i min barndom som ikke var så bra.

Hvordan takler jeg dette?

Fortsetter under...

Gjest Hulderen
Skrevet

Du får ta kontakt med familien din uten å informere din mor om det. Det kan høres ut som om det vil være bra for deg å ha mindre kontakt med din mor en periode, siden hun ikke respekterer at du ikke ønsker å bli minnet om fortiden.

Gjest vil gå videre
Skrevet

Du får ta kontakt med familien din uten å informere din mor om det. Det kan høres ut som om det vil være bra for deg å ha mindre kontakt med din mor en periode, siden hun ikke respekterer at du ikke ønsker å bli minnet om fortiden.

Problemet er at mor har nesten bare meg som kan støtte opp. Jeg er nødt for å besøke henne av og til, men jeg blir i veldig dårlig humør hver gang jeg har vært der pga alt det negative hun snakker om.

Jeg ønsker at mine barn skal ha et normalt forhold til familien og at fortid kan være fortid. Ønsker heller ikke at barna skal få et slikt menneskesyn som det min mor prøver å banke inn i hodet på meg. Jeg ønsker å tro at det også finnes snille mennesker i verden og at det faktisk er noe godt i de fleste (selv om det jo finnes unntak).

Har problemer med å takle dette og mor gjør det mange ganger værre enn det trenger å være.

Gjest Hulderen
Skrevet

Problemet er at mor har nesten bare meg som kan støtte opp. Jeg er nødt for å besøke henne av og til, men jeg blir i veldig dårlig humør hver gang jeg har vært der pga alt det negative hun snakker om.

Jeg ønsker at mine barn skal ha et normalt forhold til familien og at fortid kan være fortid. Ønsker heller ikke at barna skal få et slikt menneskesyn som det min mor prøver å banke inn i hodet på meg. Jeg ønsker å tro at det også finnes snille mennesker i verden og at det faktisk er noe godt i de fleste (selv om det jo finnes unntak).

Har problemer med å takle dette og mor gjør det mange ganger værre enn det trenger å være.

''Problemet er at mor har nesten bare meg som kan støtte opp. Jeg er nødt for å besøke henne av og til, men jeg blir i veldig dårlig humør hver gang jeg har vært der pga alt det negative hun snakker om.''

Da får du bare være hard mot henne. Si i fra at enten slutter hun å snakke så negativt, ellet så slutter du å besøke henne.

Gjest vil gå videre
Skrevet

''Problemet er at mor har nesten bare meg som kan støtte opp. Jeg er nødt for å besøke henne av og til, men jeg blir i veldig dårlig humør hver gang jeg har vært der pga alt det negative hun snakker om.''

Da får du bare være hard mot henne. Si i fra at enten slutter hun å snakke så negativt, ellet så slutter du å besøke henne.

Det skjer at jeg bare "rømmer" derifra når hun er for negativ. Orker ikke å høre på dette. Jeg vet imidlertid ikke hvor hard jeg kan være med henne. Hun er veldig sort-hvit. Om noen er sint på henne snakker hun aldri med dem igjen. Hun ser ingen nyanser når det gjelder mennesker. Enter er folk bare slemme, eller så er de kun snille. Et vanskelig tilfelle.

Hun har aldri søkt hjelp for sine problemer. Jeg har hele tiden følt meg som "behandleren" hennes. En som må trøste og forsøke og vri tankenen hennes i riktig retning. Det er et meget vanskelig tilfelle da hun ikke tar til seg lærdom.

Gjest Merlen
Skrevet

Dette virker jo som å være moren ditt sitt problem. Enig med Hulderen, du får sette hardt mot hardt!

Annonse

Gjest Merlen
Skrevet

Det skjer at jeg bare "rømmer" derifra når hun er for negativ. Orker ikke å høre på dette. Jeg vet imidlertid ikke hvor hard jeg kan være med henne. Hun er veldig sort-hvit. Om noen er sint på henne snakker hun aldri med dem igjen. Hun ser ingen nyanser når det gjelder mennesker. Enter er folk bare slemme, eller så er de kun snille. Et vanskelig tilfelle.

Hun har aldri søkt hjelp for sine problemer. Jeg har hele tiden følt meg som "behandleren" hennes. En som må trøste og forsøke og vri tankenen hennes i riktig retning. Det er et meget vanskelig tilfelle da hun ikke tar til seg lærdom.

Er hun gammel og syk? I så fall er det kanskje bedre med hjemmehjelp e.l.

Min mor var også svært krevende en periode, men etter at hun fikk både hjemmehjelp og hjemmesykepleie ble det enklere å gå på besøk, og det var ikke nødvendig like ofte.

Høres slitsomt ut...

Skrevet

Det kan hende det stiller seg litt annerledes når det gjelder deg. Du er jo barnet hennes.

Har en venninne som har kuttet kontakten med sin mor. Hun har også tungt for det, og til slutt valgte altså min venninne å stille et ultimatum ang deres konflikt. Enter kutter du ut, eller så kommer vi ikke til å komme på besøk flere ganger! Og hun har klart å være konsekvent, noe som har gjort moren temmelig fortvilet. Jeg tror hun (moren) kommer til å snu. Det er jo datteren hennes. Og hvis ikke, er hun (datteren) sterk nok til å klare seg uten alt bråket.... Håper du finner styrke til å sette ned foten!

Gjest Nevertheless
Skrevet

Hvorfor vil hun minne det på deg, samtidig som hun nekter å fortelle hva som faktisk skjedde?

Går du til psykolog? Foreslå å ta med mor så snakker dere om det som skjedde der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...