Anki Skrevet 9. oktober 2001 Skrevet 9. oktober 2001 Hei. Jeg har bare noen spørsmål. Fik høre at ei venninne av meg som mistet mora si for noen år siden fikk etterlattespensjon da hun ble 18 år. Er det sånn at alle barn som mister en av foreldrene sine har krav på etterlattespensjon? Sønnen min mistet faren sin for litt over 3 år siden, men faren bodde aldri sammen med sønnen min og meg. Hvordan er det da? Har han krav på det? Håper på svar. Vennlig hilsen 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 9. oktober 2001 Skrevet 9. oktober 2001 Barn under 18 år har rett på barnepensjon når den ene av foreldrene dør, forutsatt at den avdøde har vert medlem av folketrygden de siste 3 år før dødsfallet (det finnes unntak fra denne regelen) - og forutsatt at barnt er medlem i folketrygden (også her fins unntak). Farskapet må være fastslått. Er begge foreldrene døde kan barnepensjon forlenges utover det tidspkt "barnet" fyller 18 år. Barnepensjonen er gangske lav for barn som har mistet en av foreldrene, mens barn som har mistet begge foreldrene får barnepensjon tilsvarende pensjon til etterlatt ektefelle. Barnepensjonen faller vekk når barnet blir adoptert av et ektepar eller når den som har foreldreansvaret iht barnelovens § 36 får overgangsstønad som enslig forsørger (denne bestemmelsen gjelder altså ikke deg som biologisk forelder). Mer lesestoff og detaljer: www.lovdata.no/rsk/rtv/tt-19970501-0066-026.html 0 Siter
Anki Skrevet 9. oktober 2001 Forfatter Skrevet 9. oktober 2001 Barn under 18 år har rett på barnepensjon når den ene av foreldrene dør, forutsatt at den avdøde har vert medlem av folketrygden de siste 3 år før dødsfallet (det finnes unntak fra denne regelen) - og forutsatt at barnt er medlem i folketrygden (også her fins unntak). Farskapet må være fastslått. Er begge foreldrene døde kan barnepensjon forlenges utover det tidspkt "barnet" fyller 18 år. Barnepensjonen er gangske lav for barn som har mistet en av foreldrene, mens barn som har mistet begge foreldrene får barnepensjon tilsvarende pensjon til etterlatt ektefelle. Barnepensjonen faller vekk når barnet blir adoptert av et ektepar eller når den som har foreldreansvaret iht barnelovens § 36 får overgangsstønad som enslig forsørger (denne bestemmelsen gjelder altså ikke deg som biologisk forelder). Mer lesestoff og detaljer: www.lovdata.no/rsk/rtv/tt-19970501-0066-026.html a-ha! Så det er ikke etterlattespensjon de får, men barnepensjon som er i stedet for barnebidrag. Det får jo sønnen min også. Men - ettersom jeg forstod på venninna mi så får hun sin pensjon selv... og at det ikke var faren til venninna mi som styrte pengene før hun var 18 år heller. Men barnepensjonen kommer inn på min konto hos oss. Hva kommer det av? Vil pengene gå inn på sønnen min sin konto etter at han er 18 år da, eller? Takk for linken forresten 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 11. oktober 2001 Skrevet 11. oktober 2001 a-ha! Så det er ikke etterlattespensjon de får, men barnepensjon som er i stedet for barnebidrag. Det får jo sønnen min også. Men - ettersom jeg forstod på venninna mi så får hun sin pensjon selv... og at det ikke var faren til venninna mi som styrte pengene før hun var 18 år heller. Men barnepensjonen kommer inn på min konto hos oss. Hva kommer det av? Vil pengene gå inn på sønnen min sin konto etter at han er 18 år da, eller? Takk for linken forresten Ytelser til mindreårige utbetales vanligvis til forsørger. I praksis går det vel inn på den konto forsørgeren oppgir i søknaden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.