Gå til innhold

bilseter se her, gode foreldre :)

Anbefalte innlegg

Gjest litt frustrert

skal kjøpe nytt bilsete til minsten, har landet på besafe sete. den dere isofix greia... er den bare for biler som har MOTTAKER / kobling for slikt? i såtilfelle har vi ikke det i vår bil, og må kjøpe et uten. Nå ser jeg at monteringsanvisning (avbildet på finn) viser at det skal monteres i framsetet??? der har vi jo airbag som ikke kan kobles ut, og da må det evt stå forovervendt allikavel? kan det da ikke stå montert i baksetet i bilen? hjelp meg litt dere som har erfaring... vil jo helst gjøre alt riktig. Det begynner å haste da jeg har lovet bort setet vi har...

vi har en vw med integrerte barneseter, er de trygge? kan man bruke de på små barn? minstemann er bare 14 mnd, og vi føler det ikke er godt nok, med tanke på soving etc, og så det med forover/bakovervendt..

Kan dere evt tipse meg om andre bilseter som er bakovervendt og kan plasseres i baksetet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366117-bilseter-se-her-gode-foreldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Nå er det noen år siden jeg drev med dette, så ta svarene med en klype salt.

''skal kjøpe nytt bilsete til minsten, har landet på besafe sete. den dere isofix greia... er den bare for biler som har MOTTAKER / kobling for slikt? i såtilfelle har vi ikke det i vår bil, og må kjøpe et uten.''

Seter som er beregnet til å festes med Isofix krever at bilen har Isofix-fester til setet. Ellers må du feste det med bilens belter.

''Nå ser jeg at monteringsanvisning (avbildet på finn) viser at det skal monteres i framsetet??? der har vi jo airbag som ikke kan kobles ut, og da må det evt stå forovervendt allikavel?''

Ikke sett et barn i forsetet med aktiv airbag. Selv om du plasserer barnet forovervendt er det livsfarlig. Airbagen løses ut (hvis uhellet skulle være ute) med en kraft beregnet på et voksent menneske, og i voksen høyde. Det er farlig for barn, selv om de sitter forovervendt.

'' kan det da ikke stå montert i baksetet i bilen? hjelp meg litt dere som har erfaring... vil jo helst gjøre alt riktig. Det begynner å haste da jeg har lovet bort setet vi har...''

Sats på et sete som kan festes med bilens egne belter, og la barnet sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Det er det tryggeste.

''vi har en vw med integrerte barneseter, er de trygge? kan man bruke de på små barn? minstemann er bare 14 mnd, og vi føler det ikke er godt nok, med tanke på soving etc, og så det med forover/bakovervendt..''

Dette blir vel omtrent som en pute, og er langt fra bra nok for små barn. Mulig det er litt bedre sidestøtter og slikt enn bilpute, men jeg ville uansett ikke gått for denne løsningen for så små barn.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med konkrete tips til seter, men sjekk ut Trygg Trafikks sider, http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/

Lykke til.

Gjest trådstarteren

Nå er det noen år siden jeg drev med dette, så ta svarene med en klype salt.

''skal kjøpe nytt bilsete til minsten, har landet på besafe sete. den dere isofix greia... er den bare for biler som har MOTTAKER / kobling for slikt? i såtilfelle har vi ikke det i vår bil, og må kjøpe et uten.''

Seter som er beregnet til å festes med Isofix krever at bilen har Isofix-fester til setet. Ellers må du feste det med bilens belter.

''Nå ser jeg at monteringsanvisning (avbildet på finn) viser at det skal monteres i framsetet??? der har vi jo airbag som ikke kan kobles ut, og da må det evt stå forovervendt allikavel?''

Ikke sett et barn i forsetet med aktiv airbag. Selv om du plasserer barnet forovervendt er det livsfarlig. Airbagen løses ut (hvis uhellet skulle være ute) med en kraft beregnet på et voksent menneske, og i voksen høyde. Det er farlig for barn, selv om de sitter forovervendt.

'' kan det da ikke stå montert i baksetet i bilen? hjelp meg litt dere som har erfaring... vil jo helst gjøre alt riktig. Det begynner å haste da jeg har lovet bort setet vi har...''

Sats på et sete som kan festes med bilens egne belter, og la barnet sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Det er det tryggeste.

''vi har en vw med integrerte barneseter, er de trygge? kan man bruke de på små barn? minstemann er bare 14 mnd, og vi føler det ikke er godt nok, med tanke på soving etc, og så det med forover/bakovervendt..''

Dette blir vel omtrent som en pute, og er langt fra bra nok for små barn. Mulig det er litt bedre sidestøtter og slikt enn bilpute, men jeg ville uansett ikke gått for denne løsningen for så små barn.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med konkrete tips til seter, men sjekk ut Trygg Trafikks sider, http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/

Lykke til.

takk for at du tok deg tid å svare, :)

Hvis du ikke kan koble ut airbagen skal du _aldri_ sette et barnesete der! Der er livsfarlig! Da vi var på det stadiet der (for 12år siden) husker jeg at jeg leste at flere barn regelrett hadde blitt halshugd av airbagen når de satt forovervendt i barnesete der!

Bakovervendt i midten bak er den sikreste plassen, men ikke alltid like praktisk. :o) De integrerte setene er vel helst beregnet for barn som er så store at de kan bruke HTS 1-2-3-typen seter, altså pute med rygg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...