Gå til innhold

Trygdekontoret kan ikke svare - håper du kan gi råd!

Anbefalte innlegg

Jeg har gått sykemeldt i ett år og har dermed mistet mine rettigheter til sykepenger. Jeg trodde selv at jeg ville være i stand til å begynne å jobbe igjen nå, men innser etterhvert at det er lite realistisk. Jeg er i tillegg gravid og har termin i slutten av april 2002.

I dag har jeg vært på et "møte" med trygdekontoret for å få noen råd om hva jeg bør gjøre, men jeg ble ikke særlig klokere av det. Damen jeg snakket med var veldig usikker. Hun trodde det beste ville være at jeg går på dagpenger (jeg kan ikke gå tilbake til min gamle jobb. Er pt. friskmeldt til arbeidsformidling med begrensninger) til jeg får fødselspermisjon. Hun mente også at jeg ikke hadde rett på rehabiliteringspenger etter fødsel - selv om min sykdom overhodet ikke har sammenheng med svangerskapet. Det er absolutt sannsynlig at jeg fortsatt vil ha samme plager etter at barnet er født som jeg nå har vært sykemeldt for i ett år (og som jeg tidligere også har vært sykemeldt for og gått på attføring for). Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig at jeg vil bli i stand til å gå ut i en vanlig jobb verken før eller etter fødselen. Dessuten vil jeg jo gjerne ha muligheter til å være hjemme med barnet mitt en stund også.

Hva anbefaler du meg å gjøre? Jeg er usikker på hva som vil være mest økonomisk gunstig for meg i denne situasjonen. Det er planlagt at jeg starter på yrkesmessig attføring fra høsten/vinteren 2002.

Hvis det har betydning, kan jeg nevne at jeg har hatt ca. 19.000 brutto pr måned mens jeg gikk sykemeldt.

Vil det være best for meg å fortsette med dagpenger (og dermed få rett på permisjonspenger) selv om jeg ikke er reell arbeidssøker, eller bør jeg gå over på rehabiliteringspenger? Vil jeg i såfall ha krav på rehab.penger også etter at barnet er født? Vil jeg da også ha krav på engangsstønaden?

Dette ble sikkert langt og innviklet, men jeg håper du klarer å gi bedre svar enn Trygdekontoret mitt klarer!

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Rådgivning om hva du bør gjøre basert på en konkret vurdering av hva som vil lønne seg for deg kan jeg ikke ta her. Mye kommer dessuten an på hva du får godkjent rent medisinsk, i utgangsounktet skal du f.eks ikke ha dagpenger hvis du er syk, eller rehab.penger dersom du er i stand til å jobbe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...