Gå til innhold

- Kriseland burde hatt norsk skattenivå


Sør

Anbefalte innlegg

''Med norsk skattenivå ville europeiske kriseland eliminert sine enorme underskudd, mener statsminister Jens Stoltenberg (Ap).

Hadde de kriserammede landene i Europa, og USA vært villige til å forsvare et skattenivå på høyde med det norske, ville kriselandene kunnet løse underskuddsproblemene sine, mener statsministeren.

– Storbritannia for eksempel, ville vært kvitt store deler av underskuddet sitt hvis de hadde vært på vårt skattenivå, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap) til NTB.

Det samme gjelder USA, ifølge Stoltenberg. Han peker på manglende samsvar mellom skattenivået og velferdsnivået i flere av de sterkt forgjeldede kriselandene.''

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7720470

Det er ikke tilfeldig, og det skyldes ikke bare oljen, at Norge ligger på topp av nesten alle de statistikkene man ønsker å være på topp i!

I Norge har vi knapt merket finanskrisen, mens i andre land er det store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nord og ned.

Ja, selvsagt kan alle andre bare kopiere Nordsjøen og all oljen også, eller ?

Stoltenberg er nok en gang ute og demonsterer sin talentløyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen!

:-)

Vi er ekstremt heldige som har en så god regjering og et så godt system som vi faktisk har (selv om det åpenbart kan forbedres, som alt annet). Når man ser på problemene i andre land, og sammenligner med "problemene" i Norge - hvor problemstillingen er at kronen blir så sterk pga god økonomi at det er et problem for eksportindustrien.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, våre politikere er flinke til å finne løsninger for hvordan andre land bare kan løse sine problemer. De er derimot ikke like flinke til å løse problemer i eget land alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, våre politikere er flinke til å finne løsninger for hvordan andre land bare kan løse sine problemer. De er derimot ikke like flinke til å løse problemer i eget land alltid.

Men akkurat her er det jo snakk om finanskrise etc... og du er vel enig i at vi har vært ekstremt heldige her i Norge når det gjelder dette? Og det er takket være det økonomiske systemet vi har....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:-)

Vi er ekstremt heldige som har en så god regjering og et så godt system som vi faktisk har (selv om det åpenbart kan forbedres, som alt annet). Når man ser på problemene i andre land, og sammenligner med "problemene" i Norge - hvor problemstillingen er at kronen blir så sterk pga god økonomi at det er et problem for eksportindustrien.

Med vennlig hilsen

Helt enig. Viktig perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat her er det jo snakk om finanskrise etc... og du er vel enig i at vi har vært ekstremt heldige her i Norge når det gjelder dette? Og det er takket være det økonomiske systemet vi har....

''Men akkurat her er det jo snakk om finanskrise etc... og du er vel enig i at vi har vært ekstremt heldige her i Norge når det gjelder dette? Og det er takket være det økonomiske systemet vi har....''

Selvfølgelig, men så er vi heller ikke med i EU (noe som er veldig bra nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Men akkurat her er det jo snakk om finanskrise etc... og du er vel enig i at vi har vært ekstremt heldige her i Norge når det gjelder dette? Og det er takket være det økonomiske systemet vi har....''

Selvfølgelig, men så er vi heller ikke med i EU (noe som er veldig bra nå).

Jeg tror også det er greit vi har stått imot EU.... selv om jeg var en av de som stemte for den gangen vi hadde avstemning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er greit vi har stått imot EU.... selv om jeg var en av de som stemte for den gangen vi hadde avstemning ;)

''Jeg tror også det er greit vi har stått imot EU.... selv om jeg var en av de som stemte for den gangen vi hadde avstemning ;)''

Den gangen vi hadde avstemning klarte jeg ikke å gjøre meg opp en mening, jeg syntes det var altfor komplisert å sette seg inn i til at jeg klarte å velge enten for eller i mot. Så for 1. gang i mitt liv stemte jeg blankt....

Nå er jeg bare i mot EU, vi klarer oss utmerket godt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg tror også det er greit vi har stått imot EU.... selv om jeg var en av de som stemte for den gangen vi hadde avstemning ;)''

Den gangen vi hadde avstemning klarte jeg ikke å gjøre meg opp en mening, jeg syntes det var altfor komplisert å sette seg inn i til at jeg klarte å velge enten for eller i mot. Så for 1. gang i mitt liv stemte jeg blankt....

Nå er jeg bare i mot EU, vi klarer oss utmerket godt uten.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men akkurat her er det jo snakk om finanskrise etc... og du er vel enig i at vi har vært ekstremt heldige her i Norge når det gjelder dette? Og det er takket være det økonomiske systemet vi har....''

Selvfølgelig, men så er vi heller ikke med i EU (noe som er veldig bra nå).

''Selvfølgelig, men så er vi heller ikke med i EU (noe som er veldig bra nå).''

Jeg har aldri hatt en _veldig_ sterk mening om dette temaet, men klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at dette er en ganske usolidarisk holdning... Leve Norge, drit i resten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selvfølgelig, men så er vi heller ikke med i EU (noe som er veldig bra nå).''

Jeg har aldri hatt en _veldig_ sterk mening om dette temaet, men klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at dette er en ganske usolidarisk holdning... Leve Norge, drit i resten!

''men klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at dette er en ganske usolidarisk holdning... Leve Norge, drit i resten!''

Det er min hovedtanke her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Selvfølgelig, men så er vi heller ikke med i EU (noe som er veldig bra nå).''

Jeg har aldri hatt en _veldig_ sterk mening om dette temaet, men klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at dette er en ganske usolidarisk holdning... Leve Norge, drit i resten!

''Jeg har aldri hatt en _veldig_ sterk mening om dette temaet, men klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at dette er en ganske usolidarisk holdning... Leve Norge, drit i resten!''

Hva i alle dager mener du med det? Norge gir da så det monner av sin rikdom på alle mulige måter, selv utenfor EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har aldri hatt en _veldig_ sterk mening om dette temaet, men klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at dette er en ganske usolidarisk holdning... Leve Norge, drit i resten!''

Hva i alle dager mener du med det? Norge gir da så det monner av sin rikdom på alle mulige måter, selv utenfor EU.

''Norge gir da så det monner av sin rikdom på alle mulige måter, selv utenfor EU.''

Skulle bare mangle. Synes ikke det burde være vanskelig å forstå hva jeg mener likevel - synes det er noe sært å stå utenfor - med alle oljen vi tilfeldigvis har snublet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Norge gir da så det monner av sin rikdom på alle mulige måter, selv utenfor EU.''

Skulle bare mangle. Synes ikke det burde være vanskelig å forstå hva jeg mener likevel - synes det er noe sært å stå utenfor - med alle oljen vi tilfeldigvis har snublet over.

Jeg blir helt skremt over slike holdninger....

Går det som mange spår, så taper vi 1400 milliarder på lån til land som ikke klarer å betale tilbake. Det er oljen som har reddet oss, ikke skattene og avgiftene. Hadde de vært lavere hadde vi vært akkurat der vi er nå, men kanskje med noe mindre sløsing. Det som er synd er at det er så mange som går på sånn propaganda som det Jens sier der. Før var han jo så klar for at det eneste som kunne redde økonomien var å bli medlem av EU også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Norge gir da så det monner av sin rikdom på alle mulige måter, selv utenfor EU.''

Skulle bare mangle. Synes ikke det burde være vanskelig å forstå hva jeg mener likevel - synes det er noe sært å stå utenfor - med alle oljen vi tilfeldigvis har snublet over.

Tanken bak EU var jo opprinnelig ganske usolidarisk, en klan av rike land. Og demokratisk blir det aldri, det er vel i bunn og grunn Tyskland som driver det. Når det tas inn lutfattige land, som lever over evne på lån fra EU, så må det jo smelle før eller siden.

Det er ikke det at de ikke har betalt skatt, men de har levd over evne på lånte penger, som Island!

Så skal vi da gi bort penger som vi har spart til dem som har sløst og levd over evne? For noe tull...

Det skal bli spennende å se hvordan det går med EU, jeg tror dette bare er begynnelsen på slutten.

Men vi er jo så usolidariske for at vi i det hele tatt tenker at det var lurt å stå utenfor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt skremt over slike holdninger....

Går det som mange spår, så taper vi 1400 milliarder på lån til land som ikke klarer å betale tilbake. Det er oljen som har reddet oss, ikke skattene og avgiftene. Hadde de vært lavere hadde vi vært akkurat der vi er nå, men kanskje med noe mindre sløsing. Det som er synd er at det er så mange som går på sånn propaganda som det Jens sier der. Før var han jo så klar for at det eneste som kunne redde økonomien var å bli medlem av EU også...

''Jeg blir helt skremt over slike holdninger....''

Da er du sannelig lettskremt ;-)

Jeg gidder ikke diskutere - jeg har jo sagt at jeg egentlig aldri har følt veldig sterkt for noen av sidene - men at jeg føler at det er litt usolidarisk å flyte rundt i oljen sånn på utsiden - mens vi raller om at vi er best - typisk norsk å være god og alt det der. Yak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir helt skremt over slike holdninger....''

Da er du sannelig lettskremt ;-)

Jeg gidder ikke diskutere - jeg har jo sagt at jeg egentlig aldri har følt veldig sterkt for noen av sidene - men at jeg føler at det er litt usolidarisk å flyte rundt i oljen sånn på utsiden - mens vi raller om at vi er best - typisk norsk å være god og alt det der. Yak.

Ja, like greit å kalle andre for usolidariske da, når man ikke helt vil innrømme at man kanskje ikke har satt seg nok inn i dette i det hele tatt, eller at man bare har gått på Jensemann sin limpinne med valgflesk.

Det Jens "glemmer" å nevne også, er at de har jo ikke lønninger til vårt skattenivå i mange av disse landene, han "glemmer" å nevne at prisnivået og lønningene i Norge er høyere enn i de landene. Hvis det var så "enkelt" som å bare sette opp skattene som våre, tror jeg nok at mange andre land ville ha forstått det selv.... Det er så mange variabler her.

Å bli medlem av EU er å mer eller mindre gi fra seg makten i eget land. Man melder seg ikke bare inn i EU heller, det avgjøres ved en folkeavstemning. I øyeblikket er det ingenting som tyder på at befolkningen ønsker et medlemsskap heller.

Det at det virker usolidarisk å stå utenfor er derfor noe av det dummeste jeg har lest på lenge, sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har aldri hatt en _veldig_ sterk mening om dette temaet, men klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at dette er en ganske usolidarisk holdning... Leve Norge, drit i resten!''

Hva i alle dager mener du med det? Norge gir da så det monner av sin rikdom på alle mulige måter, selv utenfor EU.

Det gjør Norge faktisk ikke. Det er snakk om mindre enn 1% (!), og selv mye av det får vi rett tilbake i form av ordre til norske bedrifter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...