Gjest rakel Skrevet 11. oktober 2001 Del Skrevet 11. oktober 2001 Hei! Jeg og min mann er selvstendig næringsdrivende og driver et firma sammen. Jeg har en kommunal deltidsstilling i tillegg. I fjor ble vi foreldre, og jeg skulle ha permisjon. Søkte da selvsagt om fødselspenger for begge jobbene, men fikk kun fødselspenger for den kommunale delen. Argument: Jeg måtte oppgi navn på den som skulle vikariere for meg i firmaet. Dette bød på problemer fordi 1)det er snakk om en temmelig spesiell jobb som krever spesiell egnethet 2) jeg har bare en deltidsstilling, noe som gjør vikariatet mindre attraktivt for de som evt. var egnet og som kunne tenke seg å ta vikariatet. Derfor var vi uvillige til å lyse ut stillingen før vi visste at jeg ville få fødselspenger - slik at vi altså HADDE en reell jobb å tilby en eventuell søker. Resultatet ble at jeg ikke kunne ta ut full perm, men jobbet mye mindre enn normalt. En bekjent av oss "steppet inn" for meg i ca. 25%. Dette lot seg imidlertid ikke ordne før et stykke ut i permisjonsperioden. Her forleden nevnte jeg dette for en bekjent. Han mente at trygdekontoret hadde feilbehandlet saken og at jeg hadde hatt krav på fødselspenger selv om jeg ikke kunne oppgi vikarens navn da jeg søkte om f.penger. Stemmer dette? Kan jeg i så fall søke om å få differansen etterbetalt og hvordan går jeg i så fall fram? Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36808-f%C3%B8dselspenger-p%C3%A5-etterskudd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ny Skrevet 12. oktober 2001 Del Skrevet 12. oktober 2001 Jeg vet om en familie som har fått fødselspenger hvor det IKKE er satt inn vikar for vedkommende. Dette er riktignok ikke i det private næringsliv, men trodde ikke det skulle ha noe med saken å gjøre. Selv fikk jeg fødselspenger etterbetalt fra trygdekontoret, fordi jeg skulle ha mer betalt enn det jeg fikk fra min arbeidsgiver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36808-f%C3%B8dselspenger-p%C3%A5-etterskudd/#findComment-140418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 12. oktober 2001 Del Skrevet 12. oktober 2001 Jeg vet om en familie som har fått fødselspenger hvor det IKKE er satt inn vikar for vedkommende. Dette er riktignok ikke i det private næringsliv, men trodde ikke det skulle ha noe med saken å gjøre. Selv fikk jeg fødselspenger etterbetalt fra trygdekontoret, fordi jeg skulle ha mer betalt enn det jeg fikk fra min arbeidsgiver. fødselspenger skal erstatte tapt inntekt - inkludert næringsinntekt. Om du har vikar eller ikke er mindre interessant, det som er interessant er hvilken inntekt du har tapt pga fødselspermisjonen. Dette er vanskelig å beregne når du tar delvis permisjon, så du bør legge ved så detaljerte regnskapsopplysninger som mulig for de siste 3 år og for den perioden du har permisjon. Har du regnskapsfører eller fører i et skikkelig regnskapsprogram skal det være en smal sak å få ut detaljerte rapporter. (Selv fører jeg regnskapet måned for måned (DI) og kan dermed ta ut rapporter for enkeltmåneder - man vet aldri når slikt kan komme til nytte...!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36808-f%C3%B8dselspenger-p%C3%A5-etterskudd/#findComment-140499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 12. oktober 2001 Del Skrevet 12. oktober 2001 fødselspenger skal erstatte tapt inntekt - inkludert næringsinntekt. Om du har vikar eller ikke er mindre interessant, det som er interessant er hvilken inntekt du har tapt pga fødselspermisjonen. Dette er vanskelig å beregne når du tar delvis permisjon, så du bør legge ved så detaljerte regnskapsopplysninger som mulig for de siste 3 år og for den perioden du har permisjon. Har du regnskapsfører eller fører i et skikkelig regnskapsprogram skal det være en smal sak å få ut detaljerte rapporter. (Selv fører jeg regnskapet måned for måned (DI) og kan dermed ta ut rapporter for enkeltmåneder - man vet aldri når slikt kan komme til nytte...!) - og ja, har TK gjort feil har du krav på etterbetaling for hele perioden. Det er feil å snakke om vikar istedet for inntektstap! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36808-f%C3%B8dselspenger-p%C3%A5-etterskudd/#findComment-140500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.