Gå til innhold

Dritbra

Anbefalte innlegg

Gjest dritings?
Skrevet

Er det greit å bruke drit i den norske dagligtalen? Ser en del rynker på nesen, er spesielt generasjonen over meg, mens de som er født rundt 76 og oppover sier drit helt naturlig uten å tenke på at dette ikke sømmer seg (som regel altså).

Hva syns du om ordet drit? Forsøpler det det norske språket på samme måte som banning og griseprat?

Ser flere unge som sier dritbra, dritgodt, dritgod, dritekkelt osv.

I Danmark har jeg hørt de bruker ordet piss om samme.

Det var pisse dejlig att høre!

Jeg reagerer ikke om noen sier dritgod, men det er jo litt feil måte å beskrive bra ting da, særlig mat. Dritgod mat liksom... Hva betyr det, like godt som drit (bæsj)?

Joa, er nok mer korrekt å si kjempegodt, men det er jo så kjedelig... vi må jo krydre språket litt - eller ikke?

Skrevet

Jeg bruker det litt, men ikke ofte. Er egentlig enig med deg at det ikke høres bra ut, men mangler en del ord for å forsterke adjektivene, uten å banne.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kommer kanskje an på hvor du bor. Her på Østlandet faller det seg naturlig å bruke ordet drit ganske ofte, men man modererer seg litt med åra.

Skrevet

I samtale mellom voksne folk i formell sammenheng - absolutt ikke ok. Mellom unger/ungdom og i uformell sammenheng må folk gjerne si hva de vil.

For min del syns jeg det er viktig å lære ungene å tilpasse språket til situasjonen. Bannskap brukes mest av de som har et dårlig ordforråd og ikke klarer å finne gangbare alternativ til kraftuttrykk... Men siden vi bor i nord, så ville det ha vært dårlig gjort å nedlegge totalforbud mot bannskap i alle sammenhenger.

Her i strøket vil nok en grei parallell til "drit" være "jævla", og da er grensa kanskje litt greiere. En liten illustrasjon: En engelsspråklig utvekslingsstudent hadde lært seg norsk, og skulle guide en gruppe på norsk og engelsk. Engelsk versjon gikk helt greit, men det var mange øyenbryn som røyk til værs når hun sa "Ut til høyre har vi ei jævla gammel kirke..."

Skrevet

I samtale mellom voksne folk i formell sammenheng - absolutt ikke ok. Mellom unger/ungdom og i uformell sammenheng må folk gjerne si hva de vil.

For min del syns jeg det er viktig å lære ungene å tilpasse språket til situasjonen. Bannskap brukes mest av de som har et dårlig ordforråd og ikke klarer å finne gangbare alternativ til kraftuttrykk... Men siden vi bor i nord, så ville det ha vært dårlig gjort å nedlegge totalforbud mot bannskap i alle sammenhenger.

Her i strøket vil nok en grei parallell til "drit" være "jævla", og da er grensa kanskje litt greiere. En liten illustrasjon: En engelsspråklig utvekslingsstudent hadde lært seg norsk, og skulle guide en gruppe på norsk og engelsk. Engelsk versjon gikk helt greit, men det var mange øyenbryn som røyk til værs når hun sa "Ut til høyre har vi ei jævla gammel kirke..."

Helt enig med deg i at det kommer an på sammenheng og alder.

LOL til historien om utvekslingsstudenten. Det finnes vel mange eksempler på nordmenn som gjør tilsvarende feil når de skal snakke ytenlandsk ;-)

Minnet meg forresten om hun vaskehjelpen i Raske Menns realityparodi "Toalettet". Hun har lært norsk ved å lese på doveggene, hvilket jo ikke var spesielt lurt ;-)

Skrevet

*LOL*

Skrevet

Jeg bruker ikke dritbra, dritgod etc., men det kommer kanskje av at jeg er for gammel. Men jeg hører ikke barn/svigerbarn/barnebarn si det heller. Kan også ha med dialekten å gjøre.

Jævla synes jeg er verre, men det virker naturlig for folk i nord, og også for en del på østlandet. For meg er det banning.

Skrevet

Jeg bruker ikke dritbra, dritgod etc., men det kommer kanskje av at jeg er for gammel. Men jeg hører ikke barn/svigerbarn/barnebarn si det heller. Kan også ha med dialekten å gjøre.

Jævla synes jeg er verre, men det virker naturlig for folk i nord, og også for en del på østlandet. For meg er det banning.

Bare så det er sagt: jævla er bannskap i mine ører også. Det er en språklig myte at "alle" i nord banner så mye, og jeg har kjempet hardt i språkkretser for å få bort forestillingen om at det hører ikke til dialekten. Gjør det vel ikke! Det hører til dårlig oppdragelse...

Skrevet

Jeg bruker ikke dritbra eller andre varianter av "drit-". Det høres ikke greit ut i mine ører. Jeg begynte forøvrig på skolen i 1976, så jeg passer kanskje inn i statistikken du har på brukere av uttrykket?

Fint med variert språk, men uttrykk med "drit-" synes jeg ikke er en god måte å variere språket på ....!

Skrevet

Jeg bruker det aldri selv, og krymper meg når jeg hører andre sier det.

Når jeg en sjelden gang hører voksne mennesker si f.eks. "Det var dritgodt", gjør det vondt et sted inni meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...