Gå til innhold

B-vitaminer og smertelindring

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært plaget av smerter fra korsryggen og ned i venstre bein i 10 mnd. Har gått på 200mg Orudis daglig.

På Kypros ,i høst, ble jag anbefalt å prøve en kombinasjon av b-vitaminer: B1-200 mg

B6-50mg

B12 1000mcg.

Denne kominasjonen skal i følge produsenten brukes i behandling av " Painful syndromes of neuretic, osteo- articular or tendious orgin".

For å gjøre historien kort; disse tablettene har hjulpet meg, jeg har nå kuttet ut Orudis. Spørsmålet mitt er om man kan få kjøpt dette i Norge, eller om det er lovlig å importere på egenhand?

Produktet heter Neurorubina - Forte og er utgitt av Mepha, Sveits

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36927-b-vitaminer-og-smertelindring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Vitamina,

Det er gjort undersøkelser som viser at B-vitaminer kan hjelpe mot ulike former for nervesmerter, men dette er lite kjent i Norge. Preparater som inneholder så høye doser regnes som legemiddel i Norge og må foreskrives av lege på såkalt "registreringsfritak". Dette er en egen resept som levers på apoteket på vanlig måte. Såvidt jeg kjenner til er det også en regel at du kan importere vitaminer til eget bruk for 3 mnd fra et annet EU eller EØS-land. Kravet er at disse kan selges lovlig i det landet de kommer fra.

Kjære Vitamina,

Det er gjort undersøkelser som viser at B-vitaminer kan hjelpe mot ulike former for nervesmerter, men dette er lite kjent i Norge. Preparater som inneholder så høye doser regnes som legemiddel i Norge og må foreskrives av lege på såkalt "registreringsfritak". Dette er en egen resept som levers på apoteket på vanlig måte. Såvidt jeg kjenner til er det også en regel at du kan importere vitaminer til eget bruk for 3 mnd fra et annet EU eller EØS-land. Kravet er at disse kan selges lovlig i det landet de kommer fra.

Tusen takk til Stig Bruset for at han tok seg tid til å svare på mine vitaminspørsmål.

Jeg har et par tileggspørsmål. Kjøpte med meg et lite "lager" av B-vitaminkombinasjonen. Ulovelig? Har nå brukt dette i 14 dager og "miraklene" begynner å skje.( Jeg er ikke en lett påvirkelig person.) Tablettene virker virkelig smertestillende, og jeg fungerer bedre. Men....... beinet prikker når jeg setter foten i bakken. ( har gjort det i flere måneder)Teori?

På pakningsvedlegget står det at produsenten ikke kjenner til noen alvorlige bivirkninger. Er det rett? Kan jeg trygt fortsette med inntil tre tabletter daglig, det er jo ikke noen smådoser jeg tar. Er dette OK, skriver jeg til produsenten og får tilsendt en ny ladning.

I takknemlighet,Vitamina

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Tusen takk til Stig Bruset for at han tok seg tid til å svare på mine vitaminspørsmål.

Jeg har et par tileggspørsmål. Kjøpte med meg et lite "lager" av B-vitaminkombinasjonen. Ulovelig? Har nå brukt dette i 14 dager og "miraklene" begynner å skje.( Jeg er ikke en lett påvirkelig person.) Tablettene virker virkelig smertestillende, og jeg fungerer bedre. Men....... beinet prikker når jeg setter foten i bakken. ( har gjort det i flere måneder)Teori?

På pakningsvedlegget står det at produsenten ikke kjenner til noen alvorlige bivirkninger. Er det rett? Kan jeg trygt fortsette med inntil tre tabletter daglig, det er jo ikke noen smådoser jeg tar. Er dette OK, skriver jeg til produsenten og får tilsendt en ny ladning.

I takknemlighet,Vitamina

Kjære Vitamina,

Som sagt er B-vitaminer vannløselige og som hovedregel ufarlige uansett dose. Pakningsvedlegget er derfor riktig. Jeg vil likevel anbefale en pause i behandlingen etter tre mnd for å se om effekten vedvarer eller om plagene kommer igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...