Gå til innhold

En dårlig karakter på master...

Anbefalte innlegg

Gjest klønarattata

Åh! Fann akkuratt ut at jeg fikk en D i en av de skriftlige oppgavene jeg leverte før sommeren.

Jeg kom i en uheldig posisjon der hvor jeg var nødt til å jobbe mye for å klare meg økonomisk pga lån og stipend tar slutt i mai, så skoleoppgaven ble nedprioritert. Angrer meg grønn på at jeg ikke bare utsatte eksamensinnleveringen, for jeg visste oppgaven var dårlig, men akkuratt der og da ville jeg bare bli ferdig....

Dette var den siste skriftlige oppgaven før masteroppgaven (som jeg har begynt på nå), og det gav meg ikke akkuratt motivasjon og inspirasjon til den. Men! Jeg er begynt på den, og den krever mye jobbing, så jeg tenker at jeg ikke har tid til å ta den eksamen opp igjen nå (den var tross alt på 25 sider).

Hadde egentlig bestemt meg for at jeg skulle få minimun C som karakter på alle eksamener på masteren.

Hadde jeg bare hatt A ellers, ville jeg ikke tatt det så tungt, men jeg har "kun" B`er og C`er. Denne karakteren drar jo ned gjennomsnittet, og jeg blir nødt til å gjøre det veldig bra på masteroppgaven for å få et gjennomsnitt over C.

Hva ville dere ha gjort? Tatt eksamen på nytt nå? Tenke pytt, pytt, det var en glipp, og den eneste du får på vitnemålet.

Eller evt. gjøre ferdig masteroppgaven, og deretter ta eksamen på nytt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369556-en-d%C3%A5rlig-karakter-p%C3%A5-master/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Master!! Karakterer betyr egentlig ikke så mye så lenge du har bestått...

''Master!! Karakterer betyr egentlig ikke så mye så lenge du har bestått...''

Karakteren på masteroppgaven vektlegges om man vil drive med forskning, men øvrige karakterer vektlegges nok ikke noe særlig.

Annonse

Karakteren på masteroppgaven vektlegges om man vil drive med forskning, men øvrige karakterer vektlegges nok ikke noe særlig.

Det gjør det, ja..? Jeg har hatt inntrykk av at man ofte ikke er interessert i annet enn om personen hadde en master eller ikke..- men avhenger sikkert av typen jobb, som du sier.

Gjest klønarattata

Konsentrer deg om å skrive en god masteroppgave. Men B er vel en bra karakter? Det er vel ikke bare A som er bra?

Blir alltid fornøyd med B ja. Og C er helt greit. Men alt under det er jeg ikke helt glad for ;) Men sånn er det. Noen ganger skorter det på tid, motivasjon og inspirasjon. Jeg har alltid vært typen med varierende prestasjoner - stort sett liggende mellom C og A.

Glad for at dere sier jeg skal kjøre på med masteren, for det er jo ikke sikkert jeg ville fått en bedre karakter dersom jeg tok den opp igjen nå- nå når jeg egentlig ikke har SÅ lyst til det ;)

Annonse

Når jeg ansetter ser jeg alltid på karakterene, men da mer på det jevne nivået enn på enkeltkarakterer. Det er forskjell på kandidater med stort sett A/B og en og annen C, i forhold til en som har stort sett C/D med en og annen høyere karakter. Det sier noe om hvor lett kandidaten har for å ta til seg ny kunnskap. Hvis det er en eller to karakterer som skiller seg ut fra de andre spør jeg av og til i intervju hva det skyldes. Ofte er det snakk om ytre omstendigheter i livet akkurat da, eller at man strevet spesielt med akkurat det temaet - og det er helt greit. Enkeltkarakterer betyr altså lite, så lenge det generelle nivået er bra :)

Når jeg ansetter ser jeg alltid på karakterene, men da mer på det jevne nivået enn på enkeltkarakterer. Det er forskjell på kandidater med stort sett A/B og en og annen C, i forhold til en som har stort sett C/D med en og annen høyere karakter. Det sier noe om hvor lett kandidaten har for å ta til seg ny kunnskap. Hvis det er en eller to karakterer som skiller seg ut fra de andre spør jeg av og til i intervju hva det skyldes. Ofte er det snakk om ytre omstendigheter i livet akkurat da, eller at man strevet spesielt med akkurat det temaet - og det er helt greit. Enkeltkarakterer betyr altså lite, så lenge det generelle nivået er bra :)

''Enkeltkarakterer betyr altså lite, så lenge det generelle nivået er bra :)''

I forbindelse med ansettelse av stipendiater, så har jeg hørt fra mange hold at man er opptatt av karakteren på masteroppgaven. En god karakter på masteroppgaven oppveier da evt. andre dårligere karakterer.

I andre sammenhenger kan selvfølgelig karakteren på oppgaven tillegges mindre betydning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...