Gå til innhold

Er det uhøflig av meg å takke nei?

Anbefalte innlegg

Er blitt invitert i utdrikningslaget til min kommende svigerinne. Jeg har aldri møtt noen av hennes venner eller familie så jeg ble overrasket over å bli bedt. Er det uhøflig av meg å takke nei? Grunnen til at jeg ikke ønsker å dra er kanskje egoistisk av meg, men jeg er ikke så flink i sosiale sammenhenger og føler meg klønete og utenfor når jeg ikke kjenner noen. Er så i tvil, vil ikke fremstå som sær og uhøflig ovenfor bruden og hennes familie/venner...

Fortsetter under...

Gjest klønarattata

Du kan evt. komme opp med en annen god grunn til at du ikke kan, samtidig bør det være lov å takke pent nei til slike ting (bare fordi du ikke har lyst) uten at noen blir fornærmet.

Samtidig tyder jo det at du bli bedt på at din svigerinne setter pris på deg, og anser deg som en venninne, og det kan jo være det blir gøy? Det gode med slike ting er at fokuset kommer til å være på svigerinnen din, og at du således bedre kan bli inkludert i fellesskapet (siden dere alle har det felles, at det er svigerinnen din sin aften).

Når det er snakk om din fremtidige svigerinne er jo dette en gylden anledning til å bli litt bedre kjent. Tror jeg ville forsøkt å få det med meg, selv om det ikke bare var lystbetont. En trenger jo ikke bli med veldig sent utpå kvelden.

Når det er sagt burde det ikke være noe problem å takke nei heller. Du kan jo bare si at det dessverre ikke passer (du trenger ikke fortelle at det er fordi du har en avntale med sofaen hjemme).

Syns kanskje alt dette med at,jeg har noe annet å gjøre den dagen bare er å utsette din sosiale redsel,kjenner du svigerinnen din så godt at du kan fortelle henne den egentlige grunnen? kanskje de andre og henne tar hensyn til at du føler deg litt satt ut av sosiale ting?

Tror sannheten er like grei å fortelle. Mange som fortsår en mere enn man tror.

Du kan evt. komme opp med en annen god grunn til at du ikke kan, samtidig bør det være lov å takke pent nei til slike ting (bare fordi du ikke har lyst) uten at noen blir fornærmet.

Samtidig tyder jo det at du bli bedt på at din svigerinne setter pris på deg, og anser deg som en venninne, og det kan jo være det blir gøy? Det gode med slike ting er at fokuset kommer til å være på svigerinnen din, og at du således bedre kan bli inkludert i fellesskapet (siden dere alle har det felles, at det er svigerinnen din sin aften).

Ser at det er en anledning til å bli bedre kjent, men er redd jeg kommer til å bli utenfor (kjenner verken familien hennes eller bruden noe særlig, så vil ikke "henge helt med" tror jeg). Det er holdt hemmelig for bruden, foloveren hennes som ber inn, men regner med at det er min bror som har tipset henne om å be meg så redd jeg skuffer han også...

Annonse

Når det er snakk om din fremtidige svigerinne er jo dette en gylden anledning til å bli litt bedre kjent. Tror jeg ville forsøkt å få det med meg, selv om det ikke bare var lystbetont. En trenger jo ikke bli med veldig sent utpå kvelden.

Når det er sagt burde det ikke være noe problem å takke nei heller. Du kan jo bare si at det dessverre ikke passer (du trenger ikke fortelle at det er fordi du har en avntale med sofaen hjemme).

Greien er at det er i en annen landsdel og opplegget blir inkludert overnatting uansett, så ingen ide å være med bare litt. Sofaen hjemme frister veldig, selv om det sikkert ikke blir så ille som jeg "frykter", jeg har det med å tenke mest på det negative...

Ser at det er en anledning til å bli bedre kjent, men er redd jeg kommer til å bli utenfor (kjenner verken familien hennes eller bruden noe særlig, så vil ikke "henge helt med" tror jeg). Det er holdt hemmelig for bruden, foloveren hennes som ber inn, men regner med at det er min bror som har tipset henne om å be meg så redd jeg skuffer han også...

Jeg har vært i mange utdrikningslag. Vanligvis har det vært med venninner fra ulike epoker i brudens liv, og ofte er det flere eller mange som ikke kjenner noe særlig til de øvrige.

Syns kanskje alt dette med at,jeg har noe annet å gjøre den dagen bare er å utsette din sosiale redsel,kjenner du svigerinnen din så godt at du kan fortelle henne den egentlige grunnen? kanskje de andre og henne tar hensyn til at du føler deg litt satt ut av sosiale ting?

Tror sannheten er like grei å fortelle. Mange som fortsår en mere enn man tror.

Hadde vært fint om jeg kunne gjordt det, men det blir holdt hemmelig for henne så jeg kan ikke ta det opp på forhånd. Vet at ved å kutte ut et sosialt liv så blir ikke ting bedre, men dette føles litt vell mye på en gang...

Jeg har vært i mange utdrikningslag. Vanligvis har det vært med venninner fra ulike epoker i brudens liv, og ofte er det flere eller mange som ikke kjenner noe særlig til de øvrige.

Det var jo en betryggende tanke, at ikke det bare blir meg som er "utenfra". Dette blir i så fall mitt første og muligens eneste utdrikningslag da jeg ikke har så mange nære venner, så kanskje jeg burde dra bare for å ha opplevd ett?

Det var jo en betryggende tanke, at ikke det bare blir meg som er "utenfra". Dette blir i så fall mitt første og muligens eneste utdrikningslag da jeg ikke har så mange nære venner, så kanskje jeg burde dra bare for å ha opplevd ett?

Ja, kanskje det :-).

Og etterpå vil du sikkert være glad for at du var der! Det blir hyggeligere i bryllupet også, når du har blitt litt mer kjent med venninner og eventuelle søstre på forhånd. Ofte er også utdrikningslaget et samtaleemnet i bryllup, og da er det jo hyggelig å ha vært der.

Du kan jo finne på en unnskyldning, si at du dessverre har en annen avtale den kvelden, men at det var hyggelig å bli invitert.

Men jeg føler kanskje at dette er noe man ikke bør prioritere vekk. Dessuten er det litt frem i tid, så føler det litt dumt å late som jeg har planer så langt frem i tid, spesielt siden jeg er av typen som er hjemme alene hver helg, og at det dermed er ganske "mistenkelig" at jeg plutselig ikke kan en helg...

Men jeg føler kanskje at dette er noe man ikke bør prioritere vekk. Dessuten er det litt frem i tid, så føler det litt dumt å late som jeg har planer så langt frem i tid, spesielt siden jeg er av typen som er hjemme alene hver helg, og at det dermed er ganske "mistenkelig" at jeg plutselig ikke kan en helg...

Da tror jeg at jeg ville sagt det (delvis) som det er, uten å overdrive, men si at du er ikke typen som liker å overnatte borte og være i lag med mange fremmede, så nei takk, men det ville vært veldig hyggelig om hun og du isteden kunne spise lunsj en dag isteden, og feire henne på den måten.

Du har ingen plikt til å bli med, og ja, det går fint an å si nei. Det er vanlig at ikke alle kan eller vil være med på utdrikningslag.

Annonse

I utgangspunktet burde det være uproblematisk å takke nei, men på den annen side kan det jo være fint å bli kjent med mange av svigerinnens venner også. De kommer sikkeert i bryllupet noen av dem, og da er det hyggeligere når man har utdr.laget som felles opplevelse først? Og så føleer du deg ikke utenfor når man snakker om dette i bryllupet.

Greien er at det er i en annen landsdel og opplegget blir inkludert overnatting uansett, så ingen ide å være med bare litt. Sofaen hjemme frister veldig, selv om det sikkert ikke blir så ille som jeg "frykter", jeg har det med å tenke mest på det negative...

Det er ikke mulig for deg å ha bil f eks og så kjøre hjem? Vet ikke hvor langt det er...

Eller du kan ha muligheten til å trekke deg tilbake og sove før de andre?

Ja, kanskje det :-).

Og etterpå vil du sikkert være glad for at du var der! Det blir hyggeligere i bryllupet også, når du har blitt litt mer kjent med venninner og eventuelle søstre på forhånd. Ofte er også utdrikningslaget et samtaleemnet i bryllup, og da er det jo hyggelig å ha vært der.

Ser den =). Om det gjør selve bryllupet mer overkommelig også, kan det virkelig være verdt turen, he he...

Ser egentilg ikke frem til bryllupet heller, men det kan jeg vel ikke la være å delta i føler jeg. Stor forsamling av fremmede mennesker og mange lykkelige par, ikke stedet for en singel, sjenert og sosialt klønete og engstelig person.

Jeg har samme erfaring som Elextra. Kan ikke huske å ha vært i et utdrikningslag der det ikke har vært deltakere jeg ikke kjente fra før - unnatt mitt eget. :-)

Det er ikke mulig for deg å ha bil f eks og så kjøre hjem? Vet ikke hvor langt det er...

Eller du kan ha muligheten til å trekke deg tilbake og sove før de andre?

Bil hjem 12 timer, så det blir nok ikke aktuelt, men kan sikkert "forsvinne" fra festen litt tidelig på kvelden.

Da tror jeg at jeg ville sagt det (delvis) som det er, uten å overdrive, men si at du er ikke typen som liker å overnatte borte og være i lag med mange fremmede, så nei takk, men det ville vært veldig hyggelig om hun og du isteden kunne spise lunsj en dag isteden, og feire henne på den måten.

Du har ingen plikt til å bli med, og ja, det går fint an å si nei. Det er vanlig at ikke alle kan eller vil være med på utdrikningslag.

Takk for svar igjen. Det med lunsj er en god tanke, men vi bor i hver vår landsdel så er litt vanskelig å få til i praksis desverre for det hørtes hyggelig ut!

Enig med Elextra her. Jeg var i en svigerinnes utdrikningslag og kjente ingen, men det var noen andre der som heller ikke hørte til den "indre kjerne" av venner, og siden du blir bedt er det sikkert ikke bare én nær venninnegjeng. Det gjorde bryllupet enklere, da utdrikningslaget gjorde at jeg hadde mange fler "bekjente" der enn jeg ellers ville hatt. Du kan se på det som en øvelse i smalltalk.

Ellers er det lov å takke nei også, siden du syns det er rart at du er bedt vil nok ikke svigerinnen din finne det påfallende at du ikke er tilstede (men kanskje hun bli positivt overrasket hvis du er der?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...