Gå til innhold

Hvor mye har du i lån?

Anbefalte innlegg

Gjest luksusfellen?

Hvor mye har du i boliglån og hva kjøpte du boligen for?

Vi kjøpte hus for 2.4 mill for tre år siden,

vi driver og pusser opp huset, har fleksilån,

når oppussingen er ferdig har vi rundt 1.6 mill. i lån.

vi tar litt fra sparing og litt fra fleksien... glad vi har den muligheten.

Vi har ingen andre lån utenom boliglånet,

bilene kjøpte vi for sparepenger og er forholdsvis "nye"

og vi har ingen kredittkortgjeld. Føler vi greier oss greit økonomisk egentlig, selv om ingen av oss har sjefsjobber, helt greie inntekter

og to barn i barnehage som vi betaler for...

Føler jeg har litt angst for å få for mye gjeld,

skal i alle fall ikke ta opp kredittlån :) Men etter oppussingen har vi ikke så stor buffer lenger om det skulle oppstå uventede utgifter, så får sette i gang og spare og betale inn på lånet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369592-hvor-mye-har-du-i-l%C3%A5n/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye lån man tåler henger nødvendigvis sammen med inntekten man har, så det som er ok for dere, er ikke nødvendigvis ok for andre. Kostnaden på lånet (renten) henger dessuten sammen med hvor mye egenkapital man har. Det er dyrt å være fattig ;).

Høres jo ut til at dere klarer dere greit.

Gjest trådstarter

Slapp av, nyt livet og ikke stress pga. gjeld. Inntekt og familiesituasjon har mye å si i forhold til hvor mye lån en kan betjene. Verdi på bolig likeså.

Jeg er alene og har mye mer lån enn dere, men jeg har god inntekt og dyr leilighet.

Takk :-) Tror nok huset blir mye mer verdt og nå, sikkert over 3 mill. etter oppussingen samt verdistigning, hadde vært artig å fått en ny takst for det, er det ikke så man kan få bedre rentebetingelser også...

Dessuten har vi mulighet til å leie ut i kjelleren om vi vil, nå blir det så fint der at vi lett får 5-6 tusen i mnd tror jeg..... Men vi får se, liker å ha huset for oss selv da, men greit å ha muligheten om det skulle bli magre tider.

Du som har høy inntekt og høyt lån, har du lang nedbetalingstid eller betaler du mest mulig så du blir fortere gjeldsfri? Det tror jeg at jeg hadde gjort hadde jeg vært deg om jeg hadde bra inntekt og greide meg bra.... i stedet for å reise på dyre turer og kjøpe dyre klær, heller leve litt forsiktig noen år mens jeg betalte ned gjelda... men så er jeg jo gjerrigknark :)

Annonse

Takk :-) Tror nok huset blir mye mer verdt og nå, sikkert over 3 mill. etter oppussingen samt verdistigning, hadde vært artig å fått en ny takst for det, er det ikke så man kan få bedre rentebetingelser også...

Dessuten har vi mulighet til å leie ut i kjelleren om vi vil, nå blir det så fint der at vi lett får 5-6 tusen i mnd tror jeg..... Men vi får se, liker å ha huset for oss selv da, men greit å ha muligheten om det skulle bli magre tider.

Du som har høy inntekt og høyt lån, har du lang nedbetalingstid eller betaler du mest mulig så du blir fortere gjeldsfri? Det tror jeg at jeg hadde gjort hadde jeg vært deg om jeg hadde bra inntekt og greide meg bra.... i stedet for å reise på dyre turer og kjøpe dyre klær, heller leve litt forsiktig noen år mens jeg betalte ned gjelda... men så er jeg jo gjerrigknark :)

Jeg synes det er viktig å unne seg litt reiser og luksus mens man er ung også - har ingen garantier for noe - men noen buffere må man jo ha.

Gjest Shilapila

Jeg er voksen og jeg har erfart at livet er uforutsigbart. Derfor har jeg lånet over så lang tid som mulig, men samtidig er det enorme prisstigninger i området hvor jeg bor. Hvis jeg får problemer kan jeg alltid selge og flytte til billigere boligstrøk siden barna nå er flyttet hjemmefra.

Jeg kjøper ikke mye dyre klær og dyrt inventar, men jeg reiser mye og ønsker å gjøre det nå. Er ikke sikker på at jeg har muligheten for det senere.

Jeg har lånet innenfor fornuftig grense slik at jeg eier mer enn jeg skylder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...