Gå til innhold

Er dusjing etter gym obligatorisk i barneskolen?

Anbefalte innlegg

Gjest renslighet er en dyd

Barna i 4.klassen dusjer ikke etter gymmen. Læreren er ikke opptatt av det. Jeg ble forbauset, regnet det som en selvfølge. Min sønn fikk med seg håndkle og beskjed til læreren om at han skulle dusje, men han var den eneste som dusjet den dagen.

Før jeg tar opp dette, vil jeg bare gjerne vite om det står noe i regler noe sted om dette. Har jo ikke lyst til å være sær heller, men jeg synes det er veldig rart.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• morsan

8

• PieLill

5

• Mirabell

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skolen har ikke anledning til å pålegge elevene å dusje. http://www.udir.no/Upload/Brosjyrer/5/Rettar_og_plikter_bokmal.pdf

Så jeg antar de gjør det enklest mulig alle mann. Synes og at de godt kan lære seg dette og lære å bruke fellesdusjer slik det var i "gamle dager". :0) Flink gutt har du.

Gjest renslighet er en dyd

Skolen har ikke anledning til å pålegge elevene å dusje. http://www.udir.no/Upload/Brosjyrer/5/Rettar_og_plikter_bokmal.pdf

Så jeg antar de gjør det enklest mulig alle mann. Synes og at de godt kan lære seg dette og lære å bruke fellesdusjer slik det var i "gamle dager". :0) Flink gutt har du.

Gamle dager?? Er det ikke vanlig å dusje etter gym lenger? Det handler jo både om renslighet og hensynet til dem rundt seg.... Nå ble jeg forbauset.

Annonse

Gamle dager?? Er det ikke vanlig å dusje etter gym lenger? Det handler jo både om renslighet og hensynet til dem rundt seg.... Nå ble jeg forbauset.

Det ble endret etter at det kom mange flere religoner/kulturer til i skolen og disse ikke kan bruke fellesanlegg. Det er for dyrt å legge til rette for at hver enkelt skal dusje alene i skolen. Derfor tok de vekk regelen istedet.

Gjest burde vært valgfritt??

Hos oss da jeg gikk på skole dusjet vi alle etter gymmen, men var gymmen i siste time kunne vi velge å dusje hjemme om vi ville.

Hygiene er jo viktig, men ikke alle liker å dusje sammen med andre.

Husker jeg kom tidlig i puberteten og likte svært dårlig å dusje med de andre, ble faktisk mobbet fordi jeg var så tidlig utviklet.

Gjest trådstarter

Det ble endret etter at det kom mange flere religoner/kulturer til i skolen og disse ikke kan bruke fellesanlegg. Det er for dyrt å legge til rette for at hver enkelt skal dusje alene i skolen. Derfor tok de vekk regelen istedet.

Hm. Det er faktisk ingen i denne klassen med en religion som skuklle tilsi dette. Det er stort sett statskirkemedlemmer, ateister, agnostikere og muligens enkelte fra kristensamfunnet.

Det er en steinerskole. Men de er jo forpliktet på læreplanen da. Men dusjing trodde jeg ble ansette som normalt.....

Gjest trådstarter

Hos oss da jeg gikk på skole dusjet vi alle etter gymmen, men var gymmen i siste time kunne vi velge å dusje hjemme om vi ville.

Husker jeg kom tidlig i puberteten og likte svært dårlig å dusje med de andre, ble faktisk mobbet fordi jeg var så tidlig utviklet.

I denne klassen har de to timer etter gymmen, så av hensyn til de andre elevene syns jeg nok de burde dusje ja.

''Det ble endret etter at det kom mange flere religoner/kulturer til i skolen og disse ikke kan bruke fellesanlegg. Det er for dyrt å legge til rette for at hver enkelt skal dusje alene i skolen. Derfor tok de vekk regelen istedet.

''

Ungdommer er generelt blitt mye mer redd for å vise seg nakne i fellesdusjer, uansett om de kommer fra andre kulturer eller ikke. Jeg tror mobilkameraer og redsel for nakenbilder på avveier også har bidratt til det...

Gjest må hos oss

Skolen kan ikke tvinge dem til å gjøre dette, men de kan selvsagt legge forholdene til rette.

Med vennlig hilsen

Lærer har gitt beskjed til både foreldre og elever om at de skal ha med håndkle til dusjing etter gymen. Og alle i klassen har også med seg og dusjer som den naturligste ting i verden etter gymtimen.

Selv om det ikke er lov å pålegge det gjør alle elevene det i denne klassen - og de fleste klasser på denne skolen.

Hva gjør de når de skal ha svømming? Dropper de svømmeundervisninga da? Det er jo ikke lov å bade uten å ha dusjet (uten badetøy) først.

Og jeg skjønner at det er spesielt pga muslimer det ikke kan pålegges at de skal dusje.....

Vi var i en svømmehall når vi var på ferie (i norge) - der kom det en muslimsk familie og skulle bade. Gutta i badebukse og jentene i lang thigts og genser, veldig hygienisk for oss andre i bassenget også det..... De ble heldigvis sendt opp av bassenget med beskjed om at det var badetøy som gjaldt der i bassenget.

Gjest må hos oss

I denne klassen har de to timer etter gymmen, så av hensyn til de andre elevene syns jeg nok de burde dusje ja.

Enig i det

Hos oss har de gym i 2. time - med 4 timer etter gymen - ikke godt for de andre om noen ikke dusjer, lukter jo ikke godt da. Og det blir jo bare værre jo eldre de blir, lukta altså

Annonse

Obligatorisk er det vel aldri, men skolene kan velge selv hvordan de legger det opp. De minste elevene dusjer ikke på vår skole. De har litt mer lek-preget gym og de har heller ikke samme stinkende svette som de får når de blir litt eldre. En annen grunn er at de minste bruker veeeldig lang tid på dusjing, så de blir lite igjen av en gymtime. På mellomtrinnet er det vanlig å legge opp til dusjing.

Gjest trådstarter

Obligatorisk er det vel aldri, men skolene kan velge selv hvordan de legger det opp. De minste elevene dusjer ikke på vår skole. De har litt mer lek-preget gym og de har heller ikke samme stinkende svette som de får når de blir litt eldre. En annen grunn er at de minste bruker veeeldig lang tid på dusjing, så de blir lite igjen av en gymtime. På mellomtrinnet er det vanlig å legge opp til dusjing.

Her er det snakk om en 4.klasse. De starter med gym først nå.

Hei,

Det er valgfritt.

Med vennlig hilsen

Hei,

Det handler nok minst like mye om individets styrkede "rett til egen kropp", samt mobilkamera overalt.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...