Gå til innhold

Hvorfor liker ikke folk SV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Har du sett hva som skjedde med Sveits i dag?''

Har du sett hva som skjer med Europa i dag?

Mange liberalister var for EU, fordi de trodde det skulle være inkludernde og åpne for handel fra Asia, Afrika etc. Motsatte er bevist, EU eksluderer disse landa pga økonomiske vanskeligheter innen EU.

Jeg sitter på gjerdet og ler meg nesten ihjel, om det ikke hadde vært så trist.

Jeg ser for meg en haug idiotiske mannfolk, som tror de kan bestemme over Europas fremtid, de blir rike, hva blir igjen til EU?

Sør, du fremstår som utrolig intelligent, men her får du _ikke_ min stemme!

Det som skjer er at EU rydder opp, hvilket ville uansett skjedd. Nå har folk i Hellas og Spania rett til å finne jobber der det er bedre betingelser. Det ville ikke skjedd uten EU.

Det er ingen sak å finne feil med EU. Det er dog intet praktisk alternativ som eksisterer.

Lyttet du til det Noam Chomsky sa i går om globalisering?

Med vennlig hilsen

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

8

• hidi, the scorpion

6

• ....AV

4

• Katt-ja

4

hidi, the scorpion
Skrevet

Det som skjer er at EU rydder opp, hvilket ville uansett skjedd. Nå har folk i Hellas og Spania rett til å finne jobber der det er bedre betingelser. Det ville ikke skjedd uten EU.

Det er ingen sak å finne feil med EU. Det er dog intet praktisk alternativ som eksisterer.

Lyttet du til det Noam Chomsky sa i går om globalisering?

Med vennlig hilsen

''Lyttet du til det Noam Chomsky sa i går om globalisering?''

Jeg er for full globarisering, men EU er kun for økonomisk egenintersse.

Hva er som skjer? Hvorfor ser dere EU folk, at land blir diskrimineert! Men vi fortsetter å få kjøtt fra disse landene?

Jeg hater EU.

Men jeg elsker samarbeid!

Skrevet

Jeg tror nok lønna er en viktig drivkraft for svært mange.... Selv jobber jeg i skolen og ser at dagens ungdomsskoleelever ofte tenker lønn når de skal finne ut hva de ønsker å utdanne seg til.

Min eldste datter går i 9.klasse og tenker endel på hva hun ønsker å ta av utdanning. For henne er målet å finne et yrke som gir både trivsel og høy inntekt.

Ad. lønn: Generasjonen med utdannelse som nå er iferd med å innta arbeidmarkedet sier i undersøkelser at de veklegger fleksibilitet, det å ha det artig, gode team og artige utfordringer mer enn lønn.

Skrevet

''Lyttet du til det Noam Chomsky sa i går om globalisering?''

Jeg er for full globarisering, men EU er kun for økonomisk egenintersse.

Hva er som skjer? Hvorfor ser dere EU folk, at land blir diskrimineert! Men vi fortsetter å få kjøtt fra disse landene?

Jeg hater EU.

Men jeg elsker samarbeid!

Det er ikke realistisk å få til en økonomisk og "folkelig" globalisering for hele verden i dag. I stedet må man begynne med blokker, som Mercosur, EU, Afrikanske Union, osv.

Så må man heller finne ut av hvordan de kan fungere sammen.

Og siden vi ikke har noe realistisk alternativ til EU, så er det bedre å jobbe innenfor EU for å få ting til der.

Med vennlig hilsen

Gjest Nei takk!
Skrevet

Du har nok rett i at det er dette folk tror om SV og deres politikk. Jeg er imidlertid uenig. Slik jeg forstår det er hovedforskjellen på SV og høyresiden er at SV erkjenner at mennesker er forskjellige og mener at vi får det beste samfunnet hvis sosiale ulikheter utjevnes og at sosial utjevning ikke kommer av seg selv. SV mener ikke at alle skal være like, men at alle skal ha samme muligheter. Ettersom vi har svært ulikt utgangspunkt og ulike ressurser, er det nødvendig å hjelpe de svakeste og å styre samfunnet slik at ikke det er de sterkeste som alltid vinner på bekostning av de svakere. Hvis den offentlige skolen og omsorgstjenestene var gode nok, ville det ikke være behov for valgmuligheter.

Hvorfor er det et mål i seg selv å kun ha offentlige skoler? Spesielt når man ser at alle ikke er fornøyde med den offentlige skolen. Ellers ville de ikke valgt den bort.

Hvordan får man like muligheter om ikke ulike mennesker får gjøre ulike ting?

Hvordan skal de sterke elevene få lik mulighet til å nå sine potensialer om man bare tenker på at de svake ikke skal tape?

Er det i det hele tatt realistisk og tro at en superbegavet person kan ha "like muligheter" som en som sliter i de fleste fag?

Og hvordan mener du sentrale politikere kan vite så godt hva som er bra for den enkelte og hva h*n ønsker at det rettferdiggjør å tre løsningene ned over hodene på folk.

Både tankegangen og menneskesynet er tett beslektet med kommunismen.

Skrevet

Hvorfor er det et mål i seg selv å kun ha offentlige skoler? Spesielt når man ser at alle ikke er fornøyde med den offentlige skolen. Ellers ville de ikke valgt den bort.

Hvordan får man like muligheter om ikke ulike mennesker får gjøre ulike ting?

Hvordan skal de sterke elevene få lik mulighet til å nå sine potensialer om man bare tenker på at de svake ikke skal tape?

Er det i det hele tatt realistisk og tro at en superbegavet person kan ha "like muligheter" som en som sliter i de fleste fag?

Og hvordan mener du sentrale politikere kan vite så godt hva som er bra for den enkelte og hva h*n ønsker at det rettferdiggjør å tre løsningene ned over hodene på folk.

Både tankegangen og menneskesynet er tett beslektet med kommunismen.

''Og hvordan mener du sentrale politikere kan vite så godt hva som er bra for den enkelte og hva h*n ønsker at det rettferdiggjør å tre løsningene ned over hodene på folk.''

Jeg har altså ikke sagt noe som helst om hva jeg mener her, nå diskuterer vi SVs politikk. Jeg er ikke SV-politiker.

Forskjellen på sosialistene og liberalistene er jo at liberalistene mener at alle i utgangspunktet _har_ like muligheter og derfor skal det være opp til den enkelte å utnytte sitt potensiale, mens sosialistene erkjenner at menneskene er forskjellige og ønsker å tilrettelegge for at man skal få så like muligheter som mulig.

Når du ser valgdebatter på tv og leser partiprogrammene, er det opplagt at alle partiene ønsker å oppnå mer eller mindre det samme, det er hvordan man mener at man kan nå disse målene som skiller partiene og ideologiene fra hverandre.

Gjest Nei takk!
Skrevet

''Og hvordan mener du sentrale politikere kan vite så godt hva som er bra for den enkelte og hva h*n ønsker at det rettferdiggjør å tre løsningene ned over hodene på folk.''

Jeg har altså ikke sagt noe som helst om hva jeg mener her, nå diskuterer vi SVs politikk. Jeg er ikke SV-politiker.

Forskjellen på sosialistene og liberalistene er jo at liberalistene mener at alle i utgangspunktet _har_ like muligheter og derfor skal det være opp til den enkelte å utnytte sitt potensiale, mens sosialistene erkjenner at menneskene er forskjellige og ønsker å tilrettelegge for at man skal få så like muligheter som mulig.

Når du ser valgdebatter på tv og leser partiprogrammene, er det opplagt at alle partiene ønsker å oppnå mer eller mindre det samme, det er hvordan man mener at man kan nå disse målene som skiller partiene og ideologiene fra hverandre.

''Jeg har altså ikke sagt noe som helst om hva jeg mener her, nå diskuterer vi SVs politikk. Jeg er ikke SV-politiker.''

Du sier vel en hel del om hva du mener.

:-)

''Forskjellen på sosialistene og liberalistene er jo at liberalistene mener at alle i utgangspunktet _har_ like muligheter og derfor skal det være opp til den enkelte å utnytte sitt potensiale, mens sosialistene erkjenner at menneskene er forskjellige og ønsker å tilrettelegge for at man skal få så like muligheter som mulig.''

Jeg venter spent på en referanse fra partiprogram eller uttalelser fra sentrale politikere på høyresiden som hevder at i Norge har alle "like muligheter" og at mennesker ikke er forskjellige.

Det er en ren myte at venstresiden har monopol på rettferdighet, solidaritet og omsorg for svake grupper.

''Når du ser valgdebatter på tv og leser partiprogrammene, er det opplagt at alle partiene ønsker å oppnå mer eller mindre det samme, det er hvordan man mener at man kan nå disse målene som skiller partiene og ideologiene fra hverandre.''

Det er sant.

Venstresiden forsøker å beskjempe forskjellene på folk gjennom å sentralstyre enkeltindivides valg så godt det lar seg gjøre. Virkemidlene er f.eks. å fjerne kontantstøtte slik at alle må gå i barnehage om de ikke har veldig god råd. Øremerke forelderpermisjon mellom kjønnene.

SV og AUF ønsker å utradere friskoler slik at alle går på samme offentlig styrte skole. Hele venstresiden er generelt skeptiske til friskoler. Det ironiske er at om statsstøtten til friskoler fjernes, blir det bare de rike som får råd til alternativer til den offentlige skolen.

Venstresiden ser ut til å ofte sette likhetstegn mellom likt og rettferdig/like muligheter.

Høyresiden vil i større grad tillate at folk er forskjellige og _velger_forskjellig_. De ser i større grad det utopiske, urettferdige og urealistiske i det absolutte likhetsprinsippet. FrP går ofte lengst mhp valgfrihet og har f.eks. programfestet at eldre selv skal kunne velge hvilket sykehjem de skal bo på.

Skrevet

Men det skyldes neppe at de vil være "slemme", men sannsynligvis enten en "integrasjons"-tanke (at de tror det er best), og/eller en spare-penger-hensikt.

Med vennlig hilsen

Joda, er enig i det - men hvorfor ikke høre på brukerne som faktisk vet best?

Gjest de provoserer
Skrevet

Det som irriterer meg mest med SV er at de tror at folk ikke er i stand til å tenke selv. SV skjønner ikke at mennesker er forskjellig, tenker forskjellig, vil prioritere forskjellig osv.

Skrevet

Nå er jeg hverken SV-politiker eller har satt meg inn i døveskolesaken, men jeg tittet raskt på saken nå.

Så vidt jeg forstår begrunnes nedleggelsen av døveskolene med sterkt synkende elevtall, dvs. at foreldrenes syn på hva som er best for barna har forandret seg og få benytter seg av denne muligheten til å velge skole. En av døveskolene skal opprettholdes for å sikre et godt fagmiljø for tegnspråk.

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2010-2011/110223/ordinarsporretime/2/

Om det er i samsvar med SVs politikk generelt aner jeg ikke, så godt kjenner jeg den ikke.

Det som stemmer er at antallet brukere på de første klasetrinnene har gått ned - til gjengjeld har antallet brukere på de øvre klassetrinnene økt.

Det er også mange andre faktorer inne i bildet her, men det blir for mye å skulle skrive alt her inne ;) (jeg var en av forfatterne av døveskolekompendiet som ble levert politikerne)

Skrevet

Ad. lønn: Generasjonen med utdannelse som nå er iferd med å innta arbeidmarkedet sier i undersøkelser at de veklegger fleksibilitet, det å ha det artig, gode team og artige utfordringer mer enn lønn.

Ok, det høres bra ut :)

Gjest Niccolina
Skrevet

SV har en ikke eksisterende politikk for verdiskapning. Tvert imot synes de det er slemt å tjene penger og private inisjativ finner de samfunnsfiendtlig. I det hele tatt er det ille å skille seg ut i positiv rettning, spesielt om man også selv har glede av det.

SV tror man får rettferdighet og likeverd ved å behandle ulike mennesker likt.

SV tror de fjerner klasseskiller ved å tvinge alle gjennom samme seige kvern, begrense den enkeltes valgfrihet og innføre alskens overformynderiske ordninger for å styre enkeltmennesket.

Kan ikke alle få det like godt, sørger vi for at de får det like dårlig. Blir ikke alle like flinke, må de bli like dumme.

SV vil ikke la foreldre velge skole til sine barn og besteforeldre selv velge hvilket sykehjem de skal bo og leve i.

''Så hva er det ved SV som skremmer folk? At de med mye penger ikke får lov å sluntre unna med skatten?''

SV mer mest til alle. Med SV ved med makten ville Janteloven fått sin renesanse og storhetstid, mens norsk utdanning, næringsliv og økonomi hadde gått rett vest.

Ville ikke vært mange kronene igjen å snyte skattefuten for...

Men skremmende er ikke SV. Bare noe man ikke vil ha.

''SV har en ikke eksisterende politikk for verdiskapning.''

Just presis. Og slikt oppdager man når man er voksen. Nå er jeg voksen, og stemte i går for første gang ikke SV. Og er veldig fornøyd med det.

Skrevet

Ok, det høres bra ut :)

Enig. Optimist på framtidens arbeidsmarkeds vegne jeg :) Håper bare også at vi greier å skape gode vekstvilkår for produktutvikling her til lands - det vil være essensielt!

Gjest Hiroshima
Skrevet

Du har nok rett i at det er dette folk tror om SV og deres politikk. Jeg er imidlertid uenig. Slik jeg forstår det er hovedforskjellen på SV og høyresiden er at SV erkjenner at mennesker er forskjellige og mener at vi får det beste samfunnet hvis sosiale ulikheter utjevnes og at sosial utjevning ikke kommer av seg selv. SV mener ikke at alle skal være like, men at alle skal ha samme muligheter. Ettersom vi har svært ulikt utgangspunkt og ulike ressurser, er det nødvendig å hjelpe de svakeste og å styre samfunnet slik at ikke det er de sterkeste som alltid vinner på bekostning av de svakere. Hvis den offentlige skolen og omsorgstjenestene var gode nok, ville det ikke være behov for valgmuligheter.

''Du har nok rett i at det er dette folk tror om SV og deres politikk. Jeg er imidlertid uenig. Slik jeg forstår det er hovedforskjellen på SV og høyresiden er at SV erkjenner at mennesker er forskjellige og mener at vi får det beste samfunnet hvis sosiale ulikheter utjevnes og at sosial utjevning ikke kommer av seg selv. SV mener ikke at alle skal være like, men at alle skal ha samme muligheter. Ettersom vi har svært ulikt utgangspunkt og ulike ressurser, er det nødvendig å hjelpe de svakeste og å styre samfunnet slik at ikke det er de sterkeste som alltid vinner på bekostning av de svakere. Hvis den offentlige skolen og omsorgstjenestene var gode nok, ville det ikke være behov for valgmuligheter.''

Her får du fram SV`s fine verdisyn på en veldig bra måte! :)

Og igjen, kan virkelig ikke skjønne at ikke alle som leser dette, ikke er enig i at dette er en bra ideologi!

Gjest Hiroshima
Skrevet

Takk for mange fine konstruktive tilbakemeldinger!

Gjest Hiroshima
Skrevet

Det som irriterer meg mest med SV er at de tror at folk ikke er i stand til å tenke selv. SV skjønner ikke at mennesker er forskjellig, tenker forskjellig, vil prioritere forskjellig osv.

''Det som irriterer meg mest med SV er at de tror at folk ikke er i stand til å tenke selv. SV skjønner ikke at mennesker er forskjellig, tenker forskjellig, vil prioritere forskjellig osv''

Dette var litt VEL stigmatiserende...

Gjest Nei takk!
Skrevet

''Ad. lønn: Generasjonen med utdannelse som nå er iferd med å innta arbeidmarkedet sier i undersøkelser at de veklegger fleksibilitet, det å ha det artig, gode team og artige utfordringer mer enn lønn.''

Tror du dette først og fremst skyldes at de ikke synes inntekt er så viktig, eller at de tar en tilstrekkelig romslig inntekt som en selvfølge?

Tror du de endrer syn på dette når de må betjene et boliglån?

Skrevet

Det som stemmer er at antallet brukere på de første klasetrinnene har gått ned - til gjengjeld har antallet brukere på de øvre klassetrinnene økt.

Det er også mange andre faktorer inne i bildet her, men det blir for mye å skulle skrive alt her inne ;) (jeg var en av forfatterne av døveskolekompendiet som ble levert politikerne)

Det er heller ikke meg du skal overbevise, jeg er ikke politiker :-)

Men jeg synes jo det er interessant å lære mer både om døvesaken og om hvordan slike politiske prosesser foregår.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er fordi det er så mange psykopater på høyresiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...