Gå til innhold

Er du en nordmann?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• Sør

8

• Lillemus

4

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg er 50% svensk, ca 45% norsk og ca 5% dansk. Er litt usikker på den danske prosenten, om den er 5 eller 2,5. Dersom den er 2,5%, er jeg 47,5% norsk.

Har oversikt over slekta mi tilbake til begynnelsen av 1700 tallet tror jeg det er.

''Har oversikt over slekta mi tilbake til begynnelsen av 1700 tallet tror jeg det er.''

Oversikt over alle ledd? Dvs. grenene til alle fire besteforeldre, alle åtte oldeforeldre etc.? Imponerende, i så fall! :-).

Har selv oversikt over én gren tilbake til slutten av sekstenhundretallet, men det er nok mange grener jeg vet svært lite om.

Annonse

Hvis opplysningene jeg har stemmer, og det ikke er noen skikkelige overraskelser baki der, og man bare regner med historisk tid: Ca 1,56% tysk, 0,98% svensk, 0,12% dansk og 0,05% engelsk. Det vil si ca så godt som norsk. :-)

''Men innavl blir jo brukt i dyreavl for å få fram de beste resultatene også :-) Forskjellen er bare at man kan avlive ogg spise opp de uheldige utslagene av innavl der...''

Nordlandshesten (el. lyngshesten) holdt på å forsvinne pga for få individer og innavl så der måtte man til Finland og hente inn noen små hester som lignet veldig og som man mener er av samme stamme.

Fjordhesten holdt på å forsvinne på slutten av 1800-tallet og først på 1900-tallet pga at noen av "de store menn" fant ut at rasen var for liten og absolutt skulle krysse inn dølahest for å få en større hest. Dette endte nesten katastrofalt da hesten de bruke aller mest (og det var MYE!), Rimfakse, viste seg å gi andre-generasjons avkom som ikke bare var stygge å se til (mange rare farger), de hadde et fryktelig temperement og var rett og slett ubrukelige. Men heldigvis var det en del bønder på Vestlandet som hadde beholdt noen renrasede hingster og de aller, aller fleste av dagens fjordhester kan spores tilbake til fjordhingsten Njål frå Oppstryn som regnes som rasens stamfar. :o) Avl er ikke bare enkelt, men veldig spennende synes jeg. :o)

Takk for interessant innlegg! :-)

Jeg har jo sett på TV programmer om at de fryser ned befruktede egg fra truede kuraser for å sikre seg at de finnes i fremtiden :-) NRF gir kanskje mer kjøtt, men de nøysomme kurasene som gikk i krattskogen og gresset blir borte.

''Har oversikt over slekta mi tilbake til begynnelsen av 1700 tallet tror jeg det er.''

Oversikt over alle ledd? Dvs. grenene til alle fire besteforeldre, alle åtte oldeforeldre etc.? Imponerende, i så fall! :-).

Har selv oversikt over én gren tilbake til slutten av sekstenhundretallet, men det er nok mange grener jeg vet svært lite om.

''Dvs. grenene til alle fire besteforeldre, alle åtte oldeforeldre etc.? Imponerende, i så fall! :-).''

Litt usikker på om du mener det er imponerende å ha oversikt over alle oldeforeldrene, elelr om du mener det skal mere til.

Jeg har dessverre ikke noe kopi av slektstreet mitt, men har sett slike "halvmåner" med informasjon om alle ledd bakover, der slik info finnes, og mener å huske at det på denne oversikten for endel grener, men langt fra alle, går tilbake til 1500-tallet.

Jeg har garantert oversikt over alle oldeforeldre og tror også alle 16 tippoldeforeldre står på lista, før det begynner å tynnes ut.

''Dvs. grenene til alle fire besteforeldre, alle åtte oldeforeldre etc.? Imponerende, i så fall! :-).''

Litt usikker på om du mener det er imponerende å ha oversikt over alle oldeforeldrene, elelr om du mener det skal mere til.

Jeg har dessverre ikke noe kopi av slektstreet mitt, men har sett slike "halvmåner" med informasjon om alle ledd bakover, der slik info finnes, og mener å huske at det på denne oversikten for endel grener, men langt fra alle, går tilbake til 1500-tallet.

Jeg har garantert oversikt over alle oldeforeldre og tror også alle 16 tippoldeforeldre står på lista, før det begynner å tynnes ut.

''Litt usikker på om du mener det er imponerende å ha oversikt over alle oldeforeldrene, elelr om du mener det skal mere til.''

Trodde det var ganske tydelig at det ikke var oversikt over oldeforeldrene som var imponerende, det var snakk om alle leddene bakover (muligens klønete formulert).

''Litt usikker på om du mener det er imponerende å ha oversikt over alle oldeforeldrene, elelr om du mener det skal mere til.''

Trodde det var ganske tydelig at det ikke var oversikt over oldeforeldrene som var imponerende, det var snakk om alle leddene bakover (muligens klønete formulert).

Jo, men problemet er at "alle leddene bakover" er svært udefinerbart. Hvor mye skal til før man har "alle" leddene.

Jo, men problemet er at "alle leddene bakover" er svært udefinerbart. Hvor mye skal til før man har "alle" leddene.

''Jo, men problemet er at "alle leddene bakover" er svært udefinerbart. Hvor mye skal til før man har "alle" leddene.''

Her var det jo definert en tidsperiode ved begynnelsen av syttenhundretallet, ergo er det snakk om alle leddene tilbake dit. Dvs. alle fire oldeforeldre, åtte tippoldeforeldre, seksten tipptipp, 32 tipptipptippp etc. Skal vel litt til å ha den oversikten :-).

Annonse

''Jo, men problemet er at "alle leddene bakover" er svært udefinerbart. Hvor mye skal til før man har "alle" leddene.''

Her var det jo definert en tidsperiode ved begynnelsen av syttenhundretallet, ergo er det snakk om alle leddene tilbake dit. Dvs. alle fire oldeforeldre, åtte tippoldeforeldre, seksten tipptipp, 32 tipptipptippp etc. Skal vel litt til å ha den oversikten :-).

Men de var veldig flinke før i tida til å skrive opp skekters gang i kirkebøkene, så dersom man har hatt en slektsforsker på saken kan man finne ut mye. Spesielt i bondesamfunnet, vil jeg tro.

Men de var veldig flinke før i tida til å skrive opp skekters gang i kirkebøkene, så dersom man har hatt en slektsforsker på saken kan man finne ut mye. Spesielt i bondesamfunnet, vil jeg tro.

Det som står i bøkene, og det som virkelig skjedde er nok ofte forskjellig.

En kollega av meg som var interessert i slektsforskning ble bokstavelig talt drapstruet i Trøndelag da han begynte å sjekke hvem som var foreldre til hvem.

Med vennlig hilsen

Familien min er norsk, og navnet på farssiden kan spores tilbake til 1600-tallet. På morssiden er det visstnok noen samer og tatere noen generasjoner bakover, men de er vel også norske...? Mannen min er nederlandsk, og har støtt på problemer lik de Sør beskriver i forbindelse med slektsforskning.

Det som står i bøkene, og det som virkelig skjedde er nok ofte forskjellig.

En kollega av meg som var interessert i slektsforskning ble bokstavelig talt drapstruet i Trøndelag da han begynte å sjekke hvem som var foreldre til hvem.

Med vennlig hilsen

Da snakker vi neppe om frykt for hva de kunne oppdage mht 1700-tallet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...