Gå til innhold

Over halvparten av bompengene forsvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

''En million må passere før bompengestasjon går i overskudd.

Ved en ny bomstasjon på E18 i Vestfold går under halvparten av pengene som bilistene betaler, til selve veien. Tallene viser at 58 prosent av pengene som kommer inn forsvinner til administrasjon og finansieringskostnader.

Bompengestasjonen ved Tjølling er den første av syv betalingspunkter som skal settes opp for å finansiere byggingen av ny E18 mellom Tønsberg i Vestfold og Langgangen i Telemark. Til sammen 118 kroner vil det koste å kjøre hele den cirka fem mil lange strekningen. En ikke enda avklart rabattordning skal imidlertid gjøre det noe billigere. Bomstasjonene skal stå i 15 år.

Årsaken til at prosentandelen som går til å finansiere selve veien ved den nye bomstasjonen er så lav, er at det er valgt et system med mange passeringspunkter med lav pris - for at det skal bli mer rettferdig for bilister som bare kjører deler av strekningen.

Ved bompengestasjonen på Tjølling i Vestfold forsvinner 10 millioner kroner årlig kun til drift. Det er dobbelt så mye som planlagt. Sigmund Aasly i bompengeselskapet skylder på at bomstasjonen er helautomatisk. For å gjøre det enklest mulig for bilistene, kan alle kjøre rett gjennom stasjonen. De bilene som ikke har en Autopass-brikke, blir fotografert og får faktura i posten. Men ofte er skiltene så utydelige at den automatiske leseren ikke klarer å identifisere bilene.

- Det sitter ganske mange mennesker og bearbeider disse bildene for å finne eieren av bilen. Man skulle tro at en helautomatisk bomstasjon er billigere å drive, men i realiteten så flytter man bare kostnadene fra veien og inn i administrasjonen.''

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2011/artikkel.php?artid=10098650

Dette er ren idioti!

Skrevet

Toppen av dette med de automatiske bomstasjonene, er at de sender ut regninger på 10 og 20 kroner. Ofte. Istedetfor å samle opp til f.eks, en gang i halvåret eller noe sånt - evt til man har nådd en viss sum. Det må jo bare bli en utgift for dem.

Skrevet

Hvordan har du tenkt å finansiere veiene, da?

Og hvordan vil du kreve inn pengene?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvordan har du tenkt å finansiere veiene, da?

Og hvordan vil du kreve inn pengene?

Med vennlig hilsen

Øk bensinavgiften.

Skrevet

Denne er fin:

''Årsaken til at prosentandelen som går til å finansiere selve veien ved den nye bomstasjonen er så lav, er at det er valgt et system med mange passeringspunkter med lav pris - for at det skal bli mer rettferdig for bilister som bare kjører deler av strekningen.''

Det er jo for å få inn penger fra flere, ikke for at de som kjører skal betale mindre.

Skrevet

Øk bensinavgiften.

Bensinavgiften er mer enn høy nok som den er.

Skrevet

Denne er fin:

''Årsaken til at prosentandelen som går til å finansiere selve veien ved den nye bomstasjonen er så lav, er at det er valgt et system med mange passeringspunkter med lav pris - for at det skal bli mer rettferdig for bilister som bare kjører deler av strekningen.''

Det er jo for å få inn penger fra flere, ikke for at de som kjører skal betale mindre.

''Det er jo for å få inn penger fra flere, ikke for at de som kjører skal betale mindre.

''

Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Det er ikke for å få inn verken mer eller mindre, men å fordele det på flere. Det er en strekning på mange mil, så det er åpenbart (for meg, i hvert fall) at det er mer rettferdig med 10-20-kr passeringer enn en 80-100 kr passering.

Skrevet

Bensinavgiften er mer enn høy nok som den er.

Bensinavgiften er en mer kostnadseffektiv måte å dra inn penger på SOM ET ALTERNATIV til bompenger.

Gjest annlovinda
Skrevet

Øk bensinavgiften.

Jeg synes i grunn de er mer enn høye nok som de er jeg.....

Skrevet

Jeg synes i grunn de er mer enn høye nok som de er jeg.....

Neivel, du foretrekker altså å betale bompenger hvor 58% forsvinner i administrasjon.

Gjest annlovinda
Skrevet

Neivel, du foretrekker altså å betale bompenger hvor 58% forsvinner i administrasjon.

Sa jeg det??

Jeg skrev jeg synes bensinavgifta er høy nok som den er....

Skrevet

''Det er jo for å få inn penger fra flere, ikke for at de som kjører skal betale mindre.

''

Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Det er ikke for å få inn verken mer eller mindre, men å fordele det på flere. Det er en strekning på mange mil, så det er åpenbart (for meg, i hvert fall) at det er mer rettferdig med 10-20-kr passeringer enn en 80-100 kr passering.

Kan det være så vanskelig å skjønne, da?

Hvis strekningen er fem mil, og en har passeringspunkt i begge ender vil en ikke fange opp alle de som kjører mellom disse og ikke passerer ett av punktene. Bor du en mil fra ene punktet og skal besøke noen tre mil nærmere det andre punktet vil du slippe å betale. Ved å legge inn flere passeringspunkter kan du fange opp også disse.

Skrevet

Bensinavgiften er en mer kostnadseffektiv måte å dra inn penger på SOM ET ALTERNATIV til bompenger.

Så folk i Banak skal være med å finansiere veier på østlandet? De lager jo ikke akkurat motorveier for folk i distriktene, dårlige veier har mange av dem også.

Skrevet

Øk bensinavgiften.

''Øk bensinavgiften.''

Ville vært fint for min økonomi, jeg kjører ganske korte avstander og mye i/rundt Oslo. Imidlertid ville jeg nok følt at de "på landet" sponset min bykjøring.

Skrevet

Så folk i Banak skal være med å finansiere veier på østlandet? De lager jo ikke akkurat motorveier for folk i distriktene, dårlige veier har mange av dem også.

Jeg tipper at det går flere veikroner per person omtrent alle andre steder enn i Oslo.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kan det være så vanskelig å skjønne, da?

Hvis strekningen er fem mil, og en har passeringspunkt i begge ender vil en ikke fange opp alle de som kjører mellom disse og ikke passerer ett av punktene. Bor du en mil fra ene punktet og skal besøke noen tre mil nærmere det andre punktet vil du slippe å betale. Ved å legge inn flere passeringspunkter kan du fange opp også disse.

''Hvis strekningen er fem mil, og en har passeringspunkt i begge ender vil en ikke fange opp alle de som kjører mellom disse og ikke passerer ett av punktene. Bor du en mil fra ene punktet og skal besøke noen tre mil nærmere det andre punktet vil du slippe å betale. Ved å legge inn flere passeringspunkter kan du fange opp også disse.

''

Ja, nettopp, du fanger opp flere, og kan ha lavere pris pr passering.

Skrevet

Øk bensinavgiften.

Jeg er enig i det (og har sågar foreslått det), men det var ikke så populært! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Hvis strekningen er fem mil, og en har passeringspunkt i begge ender vil en ikke fange opp alle de som kjører mellom disse og ikke passerer ett av punktene. Bor du en mil fra ene punktet og skal besøke noen tre mil nærmere det andre punktet vil du slippe å betale. Ved å legge inn flere passeringspunkter kan du fange opp også disse.

''

Ja, nettopp, du fanger opp flere, og kan ha lavere pris pr passering.

Hjelper jo ikke så mye for de som må ha flere passeringer, da.

Skrevet

Jeg er enig i det (og har sågar foreslått det), men det var ikke så populært! ;-)

Med vennlig hilsen

Hvor har du foreslått det da, Sør?

Skrevet

Hvor har du foreslått det da, Sør?

For flere år siden, altså. Ikke i denne tråden.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...