Gå til innhold

Spørsmål om blodsukkersvingninger ved mat

Anbefalte innlegg

Gjest stabilitet og utskeielser

Hvis jeg er så dum at jeg spiser en sjokolade, og straks etterpå spiser en gulrot, vil da gulroten til en viss grad kunne oppveie økningen i blodsukker?

Jeg prøver i utgangspunktet å holde blodsukkeret stabilt.

Fortsetter under...

Gjest Tristemamma

Gulrot er verre for blodsukker enn sjokolade. Mørk sjokolade er ganske så OK hva angår blodsukker.

Med vennlig hilsen

Er ikke det der litt individuelt, tro? For min 9-åring gir ikke gulrot noe utslag på blodsukker, men hvis hun spiser en gulrot før noe søtt blir blodsukkerstigningen mye mindre.

Er ikke det der litt individuelt, tro? For min 9-åring gir ikke gulrot noe utslag på blodsukker, men hvis hun spiser en gulrot før noe søtt blir blodsukkerstigningen mye mindre.

OK - jeg tenkte på kokt gulrot.

(Jeg har ikke personlig erfaring med gulrøtter, så jeg kan ikke svare deg fra egen erfaring.)

Med vennlig hilsen

Gjest Tristemamma

(Jeg har ikke personlig erfaring med gulrøtter, så jeg kan ikke svare deg fra egen erfaring.)

Med vennlig hilsen

He-he, der ser man hvilket utgangspunkt man har, her går det masse rå grønnsaker så jeg tenkte ikke engang på kokte. :-)

Kokte gulrøtter til middag gir vi ingenting for, heller ikke der merker vi noe.

Gjest hønse-Magda

Med vennlig hilsen

''Jeg har ikke personlig erfaring med gulrøtter''

Er gulrøtter for eksotisk?

Annonse

Gjest stabilitet og utskeielser

He-he, der ser man hvilket utgangspunkt man har, her går det masse rå grønnsaker så jeg tenkte ikke engang på kokte. :-)

Kokte gulrøtter til middag gir vi ingenting for, heller ikke der merker vi noe.

Det gjaldt selvsagt rå gulrot, jeg går ikke rundt og knasker på kokte gulrøtter, he he.

Sjokoladen var forresten ikke mørk. Dessverre.

Men jeg blir veldig forbauset over at blodsukkeret stiger så veldig med gulrot, jeg trodde grønnsaker hjalp til å stabilisere det??

Gjest Tristemamma

Det gjaldt selvsagt rå gulrot, jeg går ikke rundt og knasker på kokte gulrøtter, he he.

Sjokoladen var forresten ikke mørk. Dessverre.

Men jeg blir veldig forbauset over at blodsukkeret stiger så veldig med gulrot, jeg trodde grønnsaker hjalp til å stabilisere det??

Dette er muligens av det individuelle ved denne sykdommen? Som sagt, her i huset merket vi ikke noe ved knasking av gulrot (rå, selvfølgelig, heller ikke vi knasker kokte gulrøtter :-)), men så blir det heller ikke sjokolade unntatt når det utøves en eller annen form for fysisk aktivitet på helg.

har du samme erfaringen selv om du ikke spiser sjokolade også?

Gjest Kostholdsfantast

Kokt gulrot gir mye høyere blodsukkerstigning en rå gulrot. Samtidig kan de som får blodsukkerstigning av søte epler, spise noen nøtter ved siden av, det gjør at blodsukkeret ikke stiger så raskt. Noe annet 'rart' er at kokte poteter får blodsukkeret til å stige, men avkjøler en disse potetene og spiser de kalde, eller varmer dem opp igjen, så stiger ikke blodsukkeret lenger like raskt. Det har med stivelsen i matvarene å gjøre.

Det er mye ved kosthold en må lese seg til, men også prøve det på egen kropp, vi reagerer nok litt forskjellig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...