Gå til innhold

31tusen jenter får brev

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/bil/article4224504.ece

"Den typiske dødsulykken der unge kvinner omkommer skjer i helgene. Farten er gjerne høy, og det er gjerne en ung og uerfaren mann som kjører.

Av de 18 dødsulykkene de siste seks årene er det kun i to av dem det satt en kvinne bak rattet. I 12 av ulykkene var føreren en mann under 21 år."

Så ved å be kvinner oppdra menn...?

Er det ikke andre tiltak som fungerer bedre og som kan brukes uavhenig av kjønn? Er det lov å generalisere slik om menn i dette tilfellet, men ikke i andre tilfeller?

hidi, the scorpion
Skrevet

''"Den typiske dødsulykken der unge kvinner omkommer skjer i helgene. Farten er gjerne høy, og det er gjerne en ung og uerfaren mann som kjører.''

Jeg er litt enig med deg, men desverre så er jo statistikken ganske klar, de fleste dødsulykker skjer med unge mannlige sjåfører....

Vi, som foreldre, kan til en viss grad påvirke våre barn med hensyn til bilkjøring, ved å lære dem at bilen faktisk er en dødsmaskin, om den ikke brukes riktig! Og la aldri de unge få kjøreopplæring av en "agressiv sjåfør", da må man selv heller lære dem.

Og, alkohol og andre rusmidler skal _aldri_ kombineres med bilkjøring! Det gjelder om man selv er sjåfør eller noen andre kjører. Det er IKKE akseptabelt!

Men, om unge kvinner kan forhindre at unge mennesker kjører seg ihjel, så står jeg bak forslaget, for det er ofte unge menn, som er sjåfører hjem fra fest ol.

Når jeg tenker på at aldersgrensen for førerkort er 16 år i USA, da reiser hårene på huden min seg.

Ønsker alle unge en trafikksikker kjøring!

Skrevet

Det første jeg tenker er at foreldre til unge jenter bør sørge for at de har lappen nærmest mulig 18-årsdagen. Og så være rause med å låne bort bilen. Alternativt får foreldrene være sjåfører.

Kan være enig med deg i at kampanjen går i overkant langt i å ansvarliggjøre jenter for gutters adferd.

Det jeg ikke har sett noen statistikk på er hvor mange gutter som har omkommet som passasjerer hos unge skjødesløse sjåfører. Hvorfor skal ikke gutter også ha et ansvar for å si ifra? Kanskje guttene til og med vil ha lettere for å nå fram.

Ungdom av begge kjønn burde innprentes forhåndsregler for å unngå å bli lemlestet eller drept av andres 'kjøregalskap'.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...