Gå til innhold

Fryktet attentat mot Westergaard

Anbefalte innlegg

''Fryktet attentat mot karikatur-Westergaard på Litteraturhuset. Sikkerhetspolitiet slo full alarm da de fikk opplysninger om et mulig terrorattentat i Oslo i dag.

Den omstridte danske karikaturtegneren Kurt Westergaard (76) skulle klokka 10 i dag deltatt på en barneboklansering på Litteraturhuset i Oslo. Men i går ble Westergaard etter et hastevurdering sendt tilbake til Danmark av sikkerhetshensyn, får Dagbladet opplyst.

Ifølge Dagbladets opplysninger valgte Westergaards livvakter i den danske sikkerhetstjenesten PET å reise fra Norge med tegneren i frykt for at han skulle utsettes for et attentat på Litteraturhuset. Informasjonen bak det dramatiske trusselbildet stammet fra Politiets sikkerhetstjeneste.''

http://www.dagbladet.no/2011/09/13/nyheter/innenriks/pst/kurt_westergaard/18105056/

Nok en gang lar man seg kue av fundamentalistiske muslimer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369934-fryktet-attentat-mot-westergaard/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig skjønner jeg ikke vitsen med å lage disse tegninge. Er det nødvendig å gå å spytte i en norsk kirke for ytringsfrihetens skyld? Hva med å brenne det norske flagget? Hvorfor må vi tegne noe som de mener er hellig?

Hadde ikke noen gått inn for å utfordre kirkens makt i Norge på 50, 60 og 70 tallet. Så hadde du kunnet se laaaaangt etter selvbestemt abort, skillsmisse og retten til jobb uavhengig av kjønn.

Og det var IKKE nordmenn som startet den frekkheten med å lage parodi av Jesus. Selv om vi har nytt svært godt av at de faktisk turte.

Hadde ikke noen gått inn for å utfordre kirkens makt i Norge på 50, 60 og 70 tallet. Så hadde du kunnet se laaaaangt etter selvbestemt abort, skillsmisse og retten til jobb uavhengig av kjønn.

Og det var IKKE nordmenn som startet den frekkheten med å lage parodi av Jesus. Selv om vi har nytt svært godt av at de faktisk turte.

Ja, men det er en fundamental forskjell der.

De som utfordret kirkens makt "sparket oppover", mot organisasjoner og folk som hadde makt. De gjorde det også ved å angripe kirkens motstand mot likestilling, fremfor å lage "Piss-Jesus"-statuer (slik som ble gjort for noen år siden).

Man skal også legge merke til at den samme avisen som først trykket Muhammed-karikaturene ikke turde å trykke Jesus-karikaturen et par år tidligere.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/05/456857.html

De som lager Muhammedkarikaturen gjør det også uten noe bedre mål og mening enn å provosere. Det handler ikke om likestilling, eller annet. Men mer fundamentalt - de sparker nedover, mot en liten gruppe muslimer i Danmark (avisen er pære-dansk). Det tilsvarer hvis store muslimske aviser i Iran trykker "Piss-Jesus" for å provosere landets kristne.

Med vennlig hilsen

Jeg kan nok for lite om det. Og ser at for mye tro på religon kan være mer til ødeleggelse enn til glede. Likevel kan jeg ikke skjønne at det er bra å begynne med å spytte....som jeg på en måte vil sammenligne disse tegninge med. Argumentasjon og respekt burde vel være en bedre plass å begynne?

Jeg kan nok for lite om det. Og ser at for mye tro på religon kan være mer til ødeleggelse enn til glede. Likevel kan jeg ikke skjønne at det er bra å begynne med å spytte....som jeg på en måte vil sammenligne disse tegninge med. Argumentasjon og respekt burde vel være en bedre plass å begynne?

Jeg orker ikke en laaaang tirade med Sør om dette. Men generellt gjennom historien har det du kaller "spytte" (ironi, spissformulering, skjulte hentydninger og fremfor alt latterliggjøring) vært hovedvåpenet til alle kunstnere, forfattere og artister.

Holberg for eksempel, Voltaire og Dante. Det bør vi andre være takknemlige for..

Annonse

De som utfordret kirkens makt "sparket oppover", mot organisasjoner og folk som hadde makt. De gjorde det også ved å angripe kirkens motstand mot likestilling, fremfor å lage "Piss-Jesus"-statuer (slik som ble gjort for noen år siden).

Man skal også legge merke til at den samme avisen som først trykket Muhammed-karikaturene ikke turde å trykke Jesus-karikaturen et par år tidligere.

De som lager Muhammedkarikaturen gjør det også uten noe bedre mål og mening enn å provosere. Det handler ikke om likestilling, eller annet. Men mer fundamentalt - de sparker nedover, mot en liten gruppe muslimer i Danmark (avisen er pære-dansk). Det tilsvarer hvis store muslimske aviser i Iran trykker "Piss-Jesus" for å provosere landets kristne.

Med vennlig hilsen

Bra sagt.

Helt enig!

Personlig skjønner jeg ikke vitsen med å lage disse tegninge. Er det nødvendig å gå å spytte i en norsk kirke for ytringsfrihetens skyld? Hva med å brenne det norske flagget? Hvorfor må vi tegne noe som de mener er hellig?

Godt sagt. Jeg er helt enig med deg. Ytringsfrihet forutsetter ytringsansvar.

Jeg orker ikke en laaaang tirade med Sør om dette. Men generellt gjennom historien har det du kaller "spytte" (ironi, spissformulering, skjulte hentydninger og fremfor alt latterliggjøring) vært hovedvåpenet til alle kunstnere, forfattere og artister.

Holberg for eksempel, Voltaire og Dante. Det bør vi andre være takknemlige for..

Men de "sparket oppover" mot de med makt, og ikke "nedover", mot en liten gruppe. Og det er en meget stor forskjell.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Med vennlig hilsen

*GJESP* Lange ulogiske, usammnehengende avhandlinger med bortforklaringer på hvorfor vi ikjke trenger ytringsfrihet er du god til.

Annonse

Med vennlig hilsen

''De som lager Muhammedkarikaturen gjør det også uten noe bedre mål og mening enn å provosere.''

Dette blir ikke mer sant selv om du gjentar denne løgnen til det kjedsommlige.

Fakta er at disse karrikaturene har sitt utgangspunkt at den danske forfatteren Kåre Bluitgen hadde hatt problemer med å finne en illustratør til sin barnebok Koranen og profeten Muhammeds liv pga frykt for replisalier. For å illustrere (bokstavelig talt) og sette søkelyset på dette publiserte Gyllands-Posten en artikkel kalt «Muhammeds ansigt» med 12 uskyldige karrikaturer.

At du får dette til å bli å "sparke nedover" og "ingen annen mening enn å provosere" viser bare hvilken absurd skrullete opp-ned verden du lever i.

''De som lager Muhammedkarikaturen gjør det også uten noe bedre mål og mening enn å provosere.''

Dette blir ikke mer sant selv om du gjentar denne løgnen til det kjedsommlige.

Fakta er at disse karrikaturene har sitt utgangspunkt at den danske forfatteren Kåre Bluitgen hadde hatt problemer med å finne en illustratør til sin barnebok Koranen og profeten Muhammeds liv pga frykt for replisalier. For å illustrere (bokstavelig talt) og sette søkelyset på dette publiserte Gyllands-Posten en artikkel kalt «Muhammeds ansigt» med 12 uskyldige karrikaturer.

At du får dette til å bli å "sparke nedover" og "ingen annen mening enn å provosere" viser bare hvilken absurd skrullete opp-ned verden du lever i.

''

At du får dette til å bli å "sparke nedover" og "ingen annen mening enn å provosere" viser bare hvilken absurd skrullete opp-ned verden du lever i.''

Jatta, jatta.

Det er å sparke nedover, så lenge det publiseres i et land som har en liten gruppe muslimer, på samme måte som jødehets ville vært det.

Og, man ser jo også at hvis det er snakker om å provosere flertallet, så er responsen en helt annen:

Av en eller annen "merkelig" årsak så hyler du ikke om ytringsfrihet osv. når de tekkes de kristne.

Merkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...