Gå til innhold

Politiattest - hva kreves?

Anbefalte innlegg

Gjest politiattest

Jeg har mulighet for og bli ringevikar på skolen her jeg bor, men da kreves det selvfølgelig en politiattest, som er kjempebra!!

Men, jeg snakket med ei dame på politihuset nå, og hun mener jeg ikke kan få utskrevet noe politiattest før jeg er ansatt et sted?

Hallo... kan vel ikke stemme? Det er jo i mange typer jobber man krever politiattest, og er det virkleig slik at jeg må bli ansatt først og så få politiattesten? Det vil jo si at om jeg ikke fyller kravene for attesten ,så må arbeidsgiver begynne hele prosessen på nytt med ansettelse!

Dette syns jerg hørtes rart ut...

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369969-politiattest-hva-kreves/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig at politiet ikke skriver ut politiattest uten at det er oppgitt et gyldig formål.

"Du har rett til politiattest når det er hjemlet i lov.

I de fleste tilfeller må du dokumentere at du har rett til å motta politiattest. Dokumentasjonen må være personlig. Det skal fremgå av dokumentasjonen hvorfor det kreves politiattest og etter hvilken lov."

https://www.politi.no/oslo/tjenester/politiattest/Tema_293.xhtml

Jo, det stemmer. Du må fremlegge bevis for at du er blitt ansatt et sted hvor det kreves politiattest for å kunne jobbe. Der jeg jobber, får vi den nyansatte til å fylle ut søknad om politiattest (skrevet ut fra nettet), som vi faxer til politikammeret sammen med en bekreftelse på at vi har ansatt vedkommende.

Det skjer vel ytterst sjelden at en ikke oppfyller kravene for politiattesten, slik at arbeidsstedet må starte en ny ansettelsesprosess.

''..er det virkleig slik at jeg må bli ansatt først og så få politiattesten? Det vil jo si at om jeg ikke fyller kravene for attesten ,så må arbeidsgiver begynne hele prosessen på nytt med ansettelse!''

Arbeidsgivere som krever politiattest har nok rutiner for dette. Jeg vil tro at de henter inn politiattesten i løpet av ansettelsesprosessen og passer på at det skjer i god tid før point of no return.

Hei, trur det må finnes noen regler hun på politiet ikke vet om. for her hos oss fikk vi politiatt for å bruke i idrettslaget. alle trenere, dommere mm må ha slik att. var ingen problem med å få. ene barnet mitt måtte ha en slik att for å kunne søke på en spesiell skolelinje.

Annonse

Persille1365381127

Det stemmer til en viss grad.

Du får ikke politiattest uten at du har et skriv fra skolen som bekrefter at du må ha dette. Det er ingen stor formell sak, bare at de bekrefter at de krever politiattest. Regner med de har ferdige skjemaer på det om du spør dem :)

Persille1365381127

Hei, trur det må finnes noen regler hun på politiet ikke vet om. for her hos oss fikk vi politiatt for å bruke i idrettslaget. alle trenere, dommere mm må ha slik att. var ingen problem med å få. ene barnet mitt måtte ha en slik att for å kunne søke på en spesiell skolelinje.

Normalt (hvertfall i Oslo), er at man må ha en bekreftelse fra arbeidsgiver, idrettslag el på at man må ha en slik attest. Ikke nødvendigvis fordi man er ansatt der, men fordi det kreves at man har en slik attest for å oppholde seg i lokalene deres.

Normalt (hvertfall i Oslo), er at man må ha en bekreftelse fra arbeidsgiver, idrettslag el på at man må ha en slik attest. Ikke nødvendigvis fordi man er ansatt der, men fordi det kreves at man har en slik attest for å oppholde seg i lokalene deres.

vi bor på bygda :)

Men, vi må til en by for å få attesten. vi hadde ingen dokumentasjon fra idrettslaget med oss. men, jeg har ingen problemer med å se at det er lurt at en har det og at en bør ha det. det er i alle fall lurt at det er innført politiatt i skole, idrettslag mm.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...