Gå til innhold

Tenker du barnevern her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest ei venninne

Nei, ikke hvis det ikke barnet viste tegn til problemer/"uvanlig" oppførsel e.l.

Hun har tre barn, og det ene (som er adoptert) har en litt uvanlig oppførsel til tider. Moren sier at det er fordi barnet er adoptert, og at jenta alltid har vært slik.

Ja, muligens. Men jeg hadde først undersøkt saken litt nærmere for å se om barnet hadde noen andre nære (besteforeldre, tanter, venninner av moren, o.l) som ivaretok det og kompenserte opp det moren ikke klarte.

Barnehagen/skolen ser jo også om barnet blir godt nok ivaretatt eller ikke, med tanke på f.eks riktige klær til riktig vær og årstid, renslighet, nistepakke, osv.

Gjest ei venninne

Ja, muligens. Men jeg hadde først undersøkt saken litt nærmere for å se om barnet hadde noen andre nære (besteforeldre, tanter, venninner av moren, o.l) som ivaretok det og kompenserte opp det moren ikke klarte.

Barnehagen/skolen ser jo også om barnet blir godt nok ivaretatt eller ikke, med tanke på f.eks riktige klær til riktig vær og årstid, renslighet, nistepakke, osv.

Jeg vet at hun har noe familie, og dessuten bruker hun personlige assistenter til å gjøre ulike aktiviteter med barna.

Så folk som har dagmamma hele dagen og barnevakter på kveldene og i helgene, de må vi tipse barnevernet om da, med andre ord. Det er MANGE foreldre som ser barna sine veldig lite. Det er nok bedre for et barn å ha en mor som er syk men er hjemme hele tiden, enn både mor og far som farter rundt på jobb og kurs og ferier og fester og trening og kultur og lar andre ta seg av barna. At en har fine jobber og er friske betyr ikke at en er en bedre omsorgsperson enn en som sitter i rullestol eller på andre måter er avhengig av hjelp. Om barna tatt vare på av profesjonelle personlige assistenter eller nabojenta med venninner skulle vel være omtrent det samme. Ville tro det første var best, for der er mora tilstede i tillegg til hjelperne, og det er et visst system på hvem som passer barna.

Gjest ei venninne

Tenker du barnevern bare på grunn av dette, eller på grunn av andre ting? Så lenge barn får en kjærlig og god oppvekst med foreldre som bryr seg, vil jeg tro at de har best av å bo hjemme.

Nei, jeg som venninne tenker det ikke i det hele tatt. Men hun fortalte meg i går at hun av og til får kommentarer fra folk på om hun virkelig klarer dette hun som har ME, og (implisitt eller eksplisitt) om hun ikke burde få hjelp fra barnevernet.

Jeg lurte derfor på hvordan holdningene til folk er, når det gjelder folk med ME.

Selv syns jeg hun får det utrolig bra til, med hjelp fra to assistenter som er der flere dager i uken. Jeg beundrer henne, og syns hun er flink med barna og at de virker glade og fornøyde. Jeg ble litt paff over at folk så automatisk kan tenke slik som hun sa.

Gjest ei venninne

Så folk som har dagmamma hele dagen og barnevakter på kveldene og i helgene, de må vi tipse barnevernet om da, med andre ord. Det er MANGE foreldre som ser barna sine veldig lite. Det er nok bedre for et barn å ha en mor som er syk men er hjemme hele tiden, enn både mor og far som farter rundt på jobb og kurs og ferier og fester og trening og kultur og lar andre ta seg av barna. At en har fine jobber og er friske betyr ikke at en er en bedre omsorgsperson enn en som sitter i rullestol eller på andre måter er avhengig av hjelp. Om barna tatt vare på av profesjonelle personlige assistenter eller nabojenta med venninner skulle vel være omtrent det samme. Ville tro det første var best, for der er mora tilstede i tillegg til hjelperne, og det er et visst system på hvem som passer barna.

Jeg er helt enig med deg. Se mitt svar til Elis31 lenger ned.

Annonse

Nei, ikke hvis det ikke er noe annet enn at hun har MS og benytter seg av personlig assistent. Det er jo meningen at assistenten skal hjelpe henne med å utføre ting hun ikke klarer selv, og hun kan ha utmerket omsorgsevne selv om hun er dårlig på gulvvask.

Gjest ei venninne

Nei, ikke hvis det ikke er noe annet enn at hun har MS og benytter seg av personlig assistent. Det er jo meningen at assistenten skal hjelpe henne med å utføre ting hun ikke klarer selv, og hun kan ha utmerket omsorgsevne selv om hun er dårlig på gulvvask.

Ikke MS, men ME.

Assistenten hjelper henne med husarbeid, men også med å hente barn (noen dager) i barnehage og følge de til fritidsaktiviteter og sånn.

Ikke MS, men ME.

Assistenten hjelper henne med husarbeid, men også med å hente barn (noen dager) i barnehage og følge de til fritidsaktiviteter og sånn.

Selv om det er ME og ikke MS, så ser jeg ingen grunn til å automatisk varsle barnevernet. Det at assistenten henter i barnehagen er jo i utgangspunktet ikke forskjelig fra om folk har praktikant/au pair som henter.

tzatziki1365380058

Hvorfor det?

Fordi det, basert på de to opplysningene du gir, at mor er alvorlig syk av ME og har assistenter som hjelper henne ikke sier noe om hvordan barna blir ivaretatt. Jeg ville derfor vært oppmerksom i forhold til om mor hadde nødvendig nettverk og ressurser ellers til å ivareta barnas behov.

Jeg ville ikke meldt automatisk melding til barnevernet, men jeg ville heller ikke automatisk tenkt at alt var helt greit. Altså basert på den lille informasjonen i hovedinnlegget.

Nå kommer det jo mer info om denne situasjonen lenger ned i tråden, og basert på det, virker det som om barna blir ivaretatt.Hadde sikkert ikke tenkt tanken om barnevern hvis jeg hadde kjent denne familien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...