Gå til innhold

Immun mot Paracet - går det an?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring etter å ha tatt Paracet daglig i veldig lang tid er at man blir "immun" i betydningen de taper sin virkning.

Jeg begynte å ta Paracet mot hodepine og endte opp med at medikamentene utløset hodepinen.

Hvis du tar Paracet hver dag vil jeg råde deg til å trappe ned, alternativ bare slutte. Da vil du antagelig på sikt kunne ta dem med "normal" effekt.

Jeg er overhodet ikke en medisiner, men jeg antar at følgende gjelder her:

Når det gjelder antibiotika er det ikke du som blir immun, men bakteriene som blir resistente.

Når det gjelder bruk av smertestillende, vil dun toleransegrense kunne økes med øktt bruk (litt som at du venner deg til å tåle mer alkohol når du drikker mer).

Annonse

Nei, immun kan du ikke bli, men toleransen kan flyttes. Det er ikke uvanlig etter daglig bruk av paracetamol at man trenger stadig mer- og at man får stadig mer hodepine.

Paracetamoindusert hodepine er en diagnose vi har hatt flere pasienter med på nevrologisk avdeling der jeg jobber...

Du blir ikke immun på samme måte som penicilling, men hvis man bruker mye kan man oppleve at man vil trenge stadig større doser for å få samme virkning.

Hvis man har mye vondt og følgelig bruker smertestillende, skal man gjøre dette i samråd med lege..

Paracet virker ikke på meg, og det er ikke fordi jeg har tatt for mye gjennom tidene. Jeg kan like gjerne ta et drops eller noe, for jeg får overhodet ikke virkning av det. Når jeg har hodepine tar jeg en Globoid (ja, jeg vet det!) og hvis ikke det er å oppdrive tar jeg kun et glass vann.

Jeg har aldri tenkt på at jeg er immun - jeg trodde man ble immun mot f.eks. sykdommer etter å ha hatt dem. Men jeg har heller aldri hørt om noen andre som har det slik, så det var godt å lese i denne tråden at det er flere enn meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...