Gå til innhold

hvor smart må hunden være

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Interessen og lynnet tenker jeg. Det viktigste for en førerhund er interesse i mennesker og verden, at den er stabil følelsesmessig og ikke redd for nye fremmede ting.

Lydighet kan læres, mange helskvetne bikkjer er lydige. Helt til de blir vettaskremte og løper til skogs!

Gjest for å bli førerhund

Interessen og lynnet tenker jeg. Det viktigste for en førerhund er interesse i mennesker og verden, at den er stabil følelsesmessig og ikke redd for nye fremmede ting.

Lydighet kan læres, mange helskvetne bikkjer er lydige. Helt til de blir vettaskremte og løper til skogs!

'' Interessen og lynnet tenker jeg. Det viktigste for en førerhund er interesse i mennesker og verden, at den er stabil følelsesmessig og ikke redd for nye fremmede ting."

Så langt kan hunden min (en berner sennen) være kvalifisert. men ingen bernere blir førerhunder.

''Det viktigste for en førerhund er interesse i mennesker og verden, at den er stabil følelsesmessig og ikke redd for nye fremmede ting.

''

Hunden jeg bor sammen med strøk på førerhundprøven fordi han var altfor interessert og var i forhold til mennesker. Til gjengjeld ble han en super anfallshund.

Jeg synes det er litt uklart hvordan man skal definere intelligens hos hunder. For å bli førerhund må hunden være i stand til å lære alt den trenger å kunne og så utføre sine oppgaver stabilt og omtrent uten unntak. Noen hunderaser er mer treningsvillige enn andre, samt at de i tillegg ikke lar seg vippe av pinnen ved overraskende hendelser, høye lyder osv.

Det blir stort sett avgjort ganske tidlig hvilke hunder som skal trenes opp, det tilhører unntakene at en hund som er flere år gammel trenes opp til å bli førerhund.

Gjest for å bli førerhund

''Det viktigste for en førerhund er interesse i mennesker og verden, at den er stabil følelsesmessig og ikke redd for nye fremmede ting.

''

Hunden jeg bor sammen med strøk på førerhundprøven fordi han var altfor interessert og var i forhold til mennesker. Til gjengjeld ble han en super anfallshund.

'' Hunden jeg bor sammen med strøk på førerhundprøven fordi han var altfor interessert og var i forhold til mennesker. Til gjengjeld ble han en super anfallshund.''

Jeg leste først avfallshund ;)

Ja det kjennetegner vel min hund også. Jeg vet om hunder som har blitt omskolert til servicehunder, fordi de var for sosial.eHvor tidlig/sent, vil en oppdage, at hunden ikke egner seg? Hvor mange er det som stryker?

Annonse

Gjest fruitcake

Tror ikke hunden nødvendigvis må være så smart, men den må være lett å motivere. Retriverhunder blir ofte benyttet som førerhunder, og de er matvrak. De vil gjøre alt for å få en godbit. ;) De er veldig glad i turer. De er passe store og høye. De er også veldig sosiale og det er en fordel for en førerhund som skal omgåes mennesker, møte nye omgivelser. Retrivere er apporthunder. Det "ligger i dem" at de er glad i å hente og plukke opp ting, så de kan lett læres til å feks. plukke opp nøkler og penger som er mistet, hente en øl i kjøleskapet....you name it. :) I tillegg er et stabilt lynne, hundens personlighet, avgjørende. Fokuseringsevne og evne til å å ikke avledes av ytre omstendigheter fra oppgaven den skal gjøre.

'' Hunden jeg bor sammen med strøk på førerhundprøven fordi han var altfor interessert og var i forhold til mennesker. Til gjengjeld ble han en super anfallshund.''

Jeg leste først avfallshund ;)

Ja det kjennetegner vel min hund også. Jeg vet om hunder som har blitt omskolert til servicehunder, fordi de var for sosial.eHvor tidlig/sent, vil en oppdage, at hunden ikke egner seg? Hvor mange er det som stryker?

Hehe! "Avfallshund" høres nyttig ut.

''

Hva er en anfallshund? Det hørtes ikke særlig hyggelig ut..?

'' Interessen og lynnet tenker jeg. Det viktigste for en førerhund er interesse i mennesker og verden, at den er stabil følelsesmessig og ikke redd for nye fremmede ting."

Så langt kan hunden min (en berner sennen) være kvalifisert. men ingen bernere blir førerhunder.

Jeg tror det ligger tradisjon bak dette og. ;0) De fleste politihunder er schafere (fant ikke tøddelen!) men jeg har da sett både schnausere og andre mer eller mindre oppblanda dyr brukt i tjeneste med like gode resultater.

Hva er en anfallshund? Det hørtes ikke særlig hyggelig ut..?

Det er en hund som er trenet opp til å gjøre bestemte ting dersom eieren får bestemte typer "anfall". Et eksempel kan være å trykke på trygghetsalarm dersom eieren får epileptisk anfall, et annet eksempel kan være å dytte til eieren på en bestemt måte dersom eieren blir "låst" fast i en bestemt posisjon.

Hunden er lært opp til helt spesifikk atferd som følge av helt spesifikke stimuli.

Annonse

Det er en hund som er trenet opp til å gjøre bestemte ting dersom eieren får bestemte typer "anfall". Et eksempel kan være å trykke på trygghetsalarm dersom eieren får epileptisk anfall, et annet eksempel kan være å dytte til eieren på en bestemt måte dersom eieren blir "låst" fast i en bestemt posisjon.

Hunden er lært opp til helt spesifikk atferd som følge av helt spesifikke stimuli.

Ahh sånn, jeg har bare hørt det engelske uttrykket. Assistance dog

http://en.wikipedia.org/wiki/Assistance_dog

Jeg synes det er litt uklart hvordan man skal definere intelligens hos hunder. For å bli førerhund må hunden være i stand til å lære alt den trenger å kunne og så utføre sine oppgaver stabilt og omtrent uten unntak. Noen hunderaser er mer treningsvillige enn andre, samt at de i tillegg ikke lar seg vippe av pinnen ved overraskende hendelser, høye lyder osv.

Det blir stort sett avgjort ganske tidlig hvilke hunder som skal trenes opp, det tilhører unntakene at en hund som er flere år gammel trenes opp til å bli førerhund.

''Jeg synes det er litt uklart hvordan man skal definere intelligens hos hunder. ''

Kanskje at man gir dem 6 kjøttbein som er delt i to halve hver, og så skal man finne riktige biter og plassere dem sammen? ;-)

''Jeg synes det er litt uklart hvordan man skal definere intelligens hos hunder. ''

Kanskje at man gir dem 6 kjøttbein som er delt i to halve hver, og så skal man finne riktige biter og plassere dem sammen? ;-)

HAHAHA! *ler høyt*

Etter at min hund hadde tatt den testen ville _ingen_ av bitene passet sammen lenger i hvert fall!

:-D

Jeg tror de smarteste hundene oppfører seg som katter - gjør akkurat som de har lyst til :-)

Nei, det er de som kan løse sudoku som blir førerhunder. :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...