Gå til innhold

På min dør

Gjest Fikk endel tanker

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

For det første så sa Jesus veldig mye annet enn bare kjærlighet. Jeg tviler på at jeg trenger finne sitatene i Bibelen enda en gang.

Videre, en rekke studier har vist at religiøse har lavere IQ enn agnostikere og ateister. Det behøver ikke bety at "religiøse er dumme", men det virker som om flere "dumme" (for)blir religiøse.

Med vennlig hilsen

''Videre, en rekke studier har vist at religiøse har lavere IQ enn agnostikere og ateister. Det behøver ikke bety at "religiøse er dumme", men det virker som om flere "dumme" (for)blir religiøse.''

Mulig du har høyere IQ enn meg, det gir deg ikke rett til å kalle troende for "dumme". Vi er ikke alle i samme "bås" engang.

Jeg forbeholder meg retten til å tro på Jesus, like rett som du er ateist. Kaller ikke deg for dum, gjør jeg?

Selvfølgelig, så vet jeg _alt_ hva Jesus sa! Men ingenting i historien overgår kjærlighetsbudene, som de fleste maktmennesker ikke klarte å holde!

Skal jeg stå til ansvar for dem?

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• hidi, the scorpion

21

• morsan

12

• meg__123!

12

Mest aktive i denne tråden

Hehe.=) Men samtidig må det jo være en bra følelse å vite hva som skjer med deg etter døden og slike ting. Å ha en tro liksom.. =)

Ja, det er det jo... men jeg kan ikke tro at religiøse virkelig har en følelse av at de VET hva som skjer.... De håper nok og antar at det finnes et liv etter døden, men det er jo ingen som vet noe som helst. Vi har verken fått bevist at døden betyr en endelig slutt eller at døden betyr nytt liv....så jeg tenker at alt handler om hva man TROR, ikke hva man VET.

Da jeg tok lærerutdanninga hadde vi en meget klok prest til lærer i Kristendomsundervisningen. Han var en radikal prest som sto på barrikadene og sloss for mer åpenhet i kirka osv. Husker godt at en student spurte hvordan man kunne velge å tro eller å ikke tro.... Da sa presten: "Enten så tror du eller så tror du ikke - så enkelt er det!"

Husker jeg tenkte mye på dette :)

''Videre, en rekke studier har vist at religiøse har lavere IQ enn agnostikere og ateister. Det behøver ikke bety at "religiøse er dumme", men det virker som om flere "dumme" (for)blir religiøse.''

Mulig du har høyere IQ enn meg, det gir deg ikke rett til å kalle troende for "dumme". Vi er ikke alle i samme "bås" engang.

Jeg forbeholder meg retten til å tro på Jesus, like rett som du er ateist. Kaller ikke deg for dum, gjør jeg?

Selvfølgelig, så vet jeg _alt_ hva Jesus sa! Men ingenting i historien overgår kjærlighetsbudene, som de fleste maktmennesker ikke klarte å holde!

Skal jeg stå til ansvar for dem?

...eh... leste du det jeg skrev? Svaret ditt har intet å gjøre med det jeg skrev, i hvert fall.

Det var, for øvrig, DU (ikke jeg) som trakk inn ordet "dum".

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

''Det jeg mener er at de som stoler på seg selv fokuserer på å løse problemene, mens en del av de jeg kjenner søker til sin tro, uten at det løser noenting.''

''søker til sin tro, uten at det løser noenting.''''

Hvordan vet du det?

Jeg ber, mener du at det er nytteløst? For da dømmer du veldig mange mennesker...

Kan ikke bevise min tro, bare håpe inderlig at Jesus, var den han utga seg for å være!

Hvis ikke, så har jeg ikke tapt noe, bare vunnet med kjærlighet;)))

''Hvordan vet du det?''

Jeg kan ikke utlevere hver enkelt tilfelle her inne.

Gjest Fikk endel tanker

Sikkert lurt ;)

Ha i bakhodet at JV er eksperter på å finne folk som er ensomme og trenger noen å støtte seg til.... De vet nemlig at det er slike mennesker som er lettest å forme....

Fikk napp i dag da, står der og er enig i alt :)

Annonse

hidi, the scorpion

Har du link til den undersøkelsen? Og her tror jeg det uansett er vanskelig å konkludere.... Jeg tenker at det sikkert er langt flere ikke-religiøse som f.eks. velger å ta høyere utdanning da de tenker at det kun er de som kan styre egne valg i livet. Vil tro endel religiøse lar ting utenfor styre dem, og kanskje er de mer tradisjonelle ift yrkeskarriere osv. IQ utvikles også ved at man utvider horisonten mht utdanning.

Jeg tipper f.eks. det er få Frp'ere som er religiøse? Og de har jo iflg diverse undersøkelser, lavere gjennomsnitts-IQ enn befolkningen ellers ;) Poenget er at det er vanskelig å si hva som kommer først - høna eller egget ;)

Takk for godt innlegg, togli;)

Har du link til den undersøkelsen? Og her tror jeg det uansett er vanskelig å konkludere.... Jeg tenker at det sikkert er langt flere ikke-religiøse som f.eks. velger å ta høyere utdanning da de tenker at det kun er de som kan styre egne valg i livet. Vil tro endel religiøse lar ting utenfor styre dem, og kanskje er de mer tradisjonelle ift yrkeskarriere osv. IQ utvikles også ved at man utvider horisonten mht utdanning.

Jeg tipper f.eks. det er få Frp'ere som er religiøse? Og de har jo iflg diverse undersøkelser, lavere gjennomsnitts-IQ enn befolkningen ellers ;) Poenget er at det er vanskelig å si hva som kommer først - høna eller egget ;)

Det er linker til flere her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

Men jo, folk i Frp-type partier er oftere religiøse enn gjennomsnittet - bare se på USA. Det kalles ikke "the religious right" for ingenting.

Jeg sier heller ikke at det er en kausalitet her, men en korrelasjon mellom "religiøs" og "lavere IQ".

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion

...eh... leste du det jeg skrev? Svaret ditt har intet å gjøre med det jeg skrev, i hvert fall.

Det var, for øvrig, DU (ikke jeg) som trakk inn ordet "dum".

Med vennlig hilsen

Det var du som henviste til en undersøkelse, som vi ikke fikk link til, hvor du baserer dine svar, at de fleste troende ikke har høy IQ!

Ja, det er det jo... men jeg kan ikke tro at religiøse virkelig har en følelse av at de VET hva som skjer.... De håper nok og antar at det finnes et liv etter døden, men det er jo ingen som vet noe som helst. Vi har verken fått bevist at døden betyr en endelig slutt eller at døden betyr nytt liv....så jeg tenker at alt handler om hva man TROR, ikke hva man VET.

Da jeg tok lærerutdanninga hadde vi en meget klok prest til lærer i Kristendomsundervisningen. Han var en radikal prest som sto på barrikadene og sloss for mer åpenhet i kirka osv. Husker godt at en student spurte hvordan man kunne velge å tro eller å ikke tro.... Da sa presten: "Enten så tror du eller så tror du ikke - så enkelt er det!"

Husker jeg tenkte mye på dette :)

Jeg tror nok de som har en sterk tro,vet hva som kommer til å skje. Eller tror de vet det da :P

Annonse

Hehe.=) Men samtidig må det jo være en bra følelse å vite hva som skjer med deg etter døden og slike ting. Å ha en tro liksom.. =)

''Men samtidig må det jo være en bra følelse å vite hva som skjer med deg etter døden og slike ting. Å ha en tro liksom.. =)''

Man trenger da ikke være religiøs for å ha en oppfatning av hva som skjer etter døden. :o)

Lavere IQ betyr som regel "dummere" eller har jeg misforstått? ;)

Selvsagt, men det var hidi (ikke meg) som trakk ordet (som hun ikke likte) inn i tråden. Jeg fulgte hennes, men med anførselstegn, ettersom jeg ikke har for vane å kalle folk dumme.

Det er jo heller ikke snakk om at individer er dumme. Vi snakker om statistisk gjennomsnitt.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

Det var du som henviste til en undersøkelse, som vi ikke fikk link til, hvor du baserer dine svar, at de fleste troende ikke har høy IQ!

''at de fleste troende ikke har høy IQ!''

Det var ikke slik han ordla seg.

Den som antagelig har høyest inteligens her på dol, er religiøs.

Nei, det står at :gjennomsnitts: IQen for religiøse er litt lavere enn tilsvarende for ateister. Det betyr selvsagt ikke at "alle religiøse er dumme", og det har jeg selvsagt heller ikke påstått.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion

Selvsagt, men det var hidi (ikke meg) som trakk ordet (som hun ikke likte) inn i tråden. Jeg fulgte hennes, men med anførselstegn, ettersom jeg ikke har for vane å kalle folk dumme.

Det er jo heller ikke snakk om at individer er dumme. Vi snakker om statistisk gjennomsnitt.

Med vennlig hilsen

''Det er jo heller ikke snakk om at individer er dumme. Vi snakker om statistisk gjennomsnitt.''

Kan det sies tydeligere hva du tror om oss?

Det er linker til flere her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

Men jo, folk i Frp-type partier er oftere religiøse enn gjennomsnittet - bare se på USA. Det kalles ikke "the religious right" for ingenting.

Jeg sier heller ikke at det er en kausalitet her, men en korrelasjon mellom "religiøs" og "lavere IQ".

Med vennlig hilsen

Takk:)

Nå må vi også huske på at religion tiltrekker seg en spesiell type mennesker som sliter med å få fotfeste i samfunnet. Mange av disse er nok med på å trekke ned intelligensnivået. Det virker uansett diskriminerende å trekke inn intelligens når man snakker religion, da religion er noe veldig personlig for de de fleste religiøse. Det er trist at det fortsatt idag er slik at det er "lov" å rakke ned på religiøse grupper på denne måten. Religion handler om tro, og man kan ikke velge om man vil tro eller ikke. Jeg skulle virkelig ønske man kunne vise hverandre respekt og la folk få tro hva de vil uten å føle skam eller å føle at de må forsvare seg overfor de som mener de sitter på sannheten...

Alt i orden :)

Jeg er ikke selv religiøs, men fikser ikke diskrimineringen av religiøse i samfunnet.... så derfor blir jeg litt ute med piggene ;)

Jeg har da forsvart religiøse og religionsfrihet opp, ned og i mente, og derfor har svært mange av de religiøse på DOL faktisk kontaktet meg privat.

Å diskutere IQ og undersøkelser er selvsagt ikke diskriminering, heller. Hadde man derimot sagt at man "ikke ansetter religiøse fordi de er dummere", så ville det vært diskriminering.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...