Gå til innhold

På min dør

Gjest Fikk endel tanker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• hidi, the scorpion

21

• morsan

12

• meg__123!

12

Mest aktive i denne tråden

Selvsagt, men det var hidi (ikke meg) som trakk ordet (som hun ikke likte) inn i tråden. Jeg fulgte hennes, men med anførselstegn, ettersom jeg ikke har for vane å kalle folk dumme.

Det er jo heller ikke snakk om at individer er dumme. Vi snakker om statistisk gjennomsnitt.

Med vennlig hilsen

Jo, men det var unødvendig å komme med denne generaliseringen....

''Det er jo heller ikke snakk om at individer er dumme. Vi snakker om statistisk gjennomsnitt.''

Kan det sies tydeligere hva du tror om oss?

Jeg aner ikke hva du leser inn i det, men så langt har du jo ikke klart å lese innleggene korrekt, men tillagt meg en masse jeg ikke har gitt uttrykk for.

Med vennlig hilsen

Jeg har da forsvart religiøse og religionsfrihet opp, ned og i mente, og derfor har svært mange av de religiøse på DOL faktisk kontaktet meg privat.

Å diskutere IQ og undersøkelser er selvsagt ikke diskriminering, heller. Hadde man derimot sagt at man "ikke ansetter religiøse fordi de er dummere", så ville det vært diskriminering.

Med vennlig hilsen

Det _føles_ diskriminerende for de som er religiøse. Hvis noen kaster fram undersøkelser som viser at døve har lavere IQ enn gjennomsnittet av befolkningen, så føles det selvsagt diskriminerende for meg som er døv selv!

hidi, the scorpion

Takk:)

Nå må vi også huske på at religion tiltrekker seg en spesiell type mennesker som sliter med å få fotfeste i samfunnet. Mange av disse er nok med på å trekke ned intelligensnivået. Det virker uansett diskriminerende å trekke inn intelligens når man snakker religion, da religion er noe veldig personlig for de de fleste religiøse. Det er trist at det fortsatt idag er slik at det er "lov" å rakke ned på religiøse grupper på denne måten. Religion handler om tro, og man kan ikke velge om man vil tro eller ikke. Jeg skulle virkelig ønske man kunne vise hverandre respekt og la folk få tro hva de vil uten å føle skam eller å føle at de må forsvare seg overfor de som mener de sitter på sannheten...

''Jeg skulle virkelig ønske man kunne vise hverandre respekt og la folk få tro hva de vil uten å føle skam eller å føle at de må forsvare seg overfor de som mener de sitter på sannheten...''

Det mener jeg også!

Jeg sitter på _min_ sannhet, og den er ikke nødvendigvis andre sin sannhet!

''Jeg skulle virkelig ønske man kunne vise hverandre respekt og la folk få tro hva de vil uten å føle skam eller å føle at de må forsvare seg overfor de som mener de sitter på sannheten...''

Det mener jeg også!

Akkurat!

Annonse

''Men samtidig må det jo være en bra følelse å vite hva som skjer med deg etter døden og slike ting. Å ha en tro liksom.. =)''

Man trenger da ikke være religiøs for å ha en oppfatning av hva som skjer etter døden. :o)

Så du vet hva som skjer med deg etter du er død?

De som har en tro er jo sikre på hva som kommer til å skje.

Jo, men det var unødvendig å komme med denne generaliseringen....

Hei,

Det er ikke en generalisering, heller. :-) (Det er en statistikk som sammenligner IQen mellom to grupper som hhv velger og ikke velger å tro på noe. Det er åpenbart at det er variasjoner mellom gruppene, og ingen sier at "alle ateistene er klokere enn alle de religiøse".)

Men mer fundamentalt: Jeg svarte faktisk på hidis spørsmål:

''Så vi som tror på Jesus mangler intelligens, altså?''

Og jeg var ikke engang i tråden da det ble skrevet.

Så hidi introduserte dette emnet.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion

Det _føles_ diskriminerende for de som er religiøse. Hvis noen kaster fram undersøkelser som viser at døve har lavere IQ enn gjennomsnittet av befolkningen, så føles det selvsagt diskriminerende for meg som er døv selv!

Generalisering, er fordummende:)

Så du vet hva som skjer med deg etter du er død?

De som har en tro er jo sikre på hva som kommer til å skje.

''Så du vet hva som skjer med deg etter du er død? De som har en tro er jo sikre på hva som kommer til å skje.''

Ja, jeg har min oppfatning av hva som skjer når vi dør og det har ikke noe med noen gud å gjøre.

''Så du vet hva som skjer med deg etter du er død? De som har en tro er jo sikre på hva som kommer til å skje.''

Ja, jeg har min oppfatning av hva som skjer når vi dør og det har ikke noe med noen gud å gjøre.

Ok, ingenting er vel bedre enn det :)

Annonse

Nå må vi også huske på at religion tiltrekker seg en spesiell type mennesker som sliter med å få fotfeste i samfunnet. Mange av disse er nok med på å trekke ned intelligensnivået. Det virker uansett diskriminerende å trekke inn intelligens når man snakker religion, da religion er noe veldig personlig for de de fleste religiøse. Det er trist at det fortsatt idag er slik at det er "lov" å rakke ned på religiøse grupper på denne måten. Religion handler om tro, og man kan ikke velge om man vil tro eller ikke. Jeg skulle virkelig ønske man kunne vise hverandre respekt og la folk få tro hva de vil uten å føle skam eller å føle at de må forsvare seg overfor de som mener de sitter på sannheten...

''Nå må vi også huske på at religion tiltrekker seg en spesiell type mennesker som sliter med å få fotfeste i samfunnet. Mange av disse er nok med på å trekke ned intelligensnivået. ''

Men "alle" vet vel at når man snakker om gjennomsnitt så er det alltid noen som trekker ned og noen som trekker opp. Sør påstår jo ikke at enhver religiøs er dummere enn enhver ikke-religiøs, men at gjennomsnittlig iq er lavere.

Altså er det enten flere som trekker ned, eller færre som trekker opp.

Også en av de i Sørs Wikipedia-link siterte professorene som har foretatt undersøkelser sier jo det samme:

''His results, published in the scientific journal Intelligence demonstrated that on average, Atheists scored 1.95 IQ points higher than Agnostics, 3.82 points higher than Liberal persuasions, and 5.89 IQ points higher than Dogmatic persuasions. [4] "I'm not saying that believing in God makes you dumber. My hypothesis is that people with a low intelligence are more easily drawn toward religions, which give answers that are certain, while people with a high intelligence are more skeptical," says the professor.''

Men for det første har ikke dette noe som helst med "diskriminering" (forskjellsbehandling) å gjøre.

For det andre, jeg sier jo ikke (og har påpekt det) at det er en kausalitet.

Jeg har heller ikke sagt, insinuert, ment eller på annen måte indikert at folk ikke kan være religiøse. Jeg er vel den på DOL som oftest skriver at det er religionsfrihet i Norge.

Med vennlig hilsen

Det mener jeg også!

Hva har dette med diskusjonen å gjøre?

Har noen nektet deg å tro?

Med vennlig hilsen

Hva med undersøkelser som antyder at røykere eller frp'ere gjennomsnittlig sett har lavere iq, da?

Men for det første har ikke dette noe som helst med "diskriminering" (forskjellsbehandling) å gjøre.

Jeg har heller ikke sagt, insinuert, ment eller på annen måte indikert at folk ikke kan være religiøse. Jeg er vel den på DOL som oftest skriver at det er religionsfrihet i Norge.

Med vennlig hilsen

Bare glem det... angrer på at jeg blanda meg inn i tråden ;)

hidi, the scorpion

Med vennlig hilsen

''Jeg er vel den på DOL som oftest skriver at det er religionsfrihet i Norge.''

Mulig, men du er også den første til å fortelle folk, hvor galt det er å tro på Jesus!

Hva med undersøkelser som antyder at røykere eller frp'ere gjennomsnittlig sett har lavere iq, da?

Selvsagt ikke moro lesning for røykere og Frp'ere, men der kan man selv velge å røyke eller å bli en del av et parti. Man velger ikke hva man skal tro på. Det er der forskjellen ligger ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...