Gå til innhold

Legge parkett på betonggulv

Anbefalte innlegg

Gjest undrar jag på
Skrevet

Jeg skal legge parkett i leiligheten min. Gulvet er av betong, byggeår 1967. På tipsene som hang i forretningen så stod det at man bør bruke fuktsperre(0,20 mm) når man legger på betong.

Videre stod det at ullpapp eller slik skumplast bør brukes. Skal disse brukes sammen med evt fuktsperre, og hva er best, ullpapp eller skumplast?

Noen handy mennesker her som kan hjelpe meg med dette?

Gjest undrar jag på
Skrevet

Oi, glemte et annen spørsmål. Jeg har lest at parkett skal legges mot vindu/lysåpning. Hvordan er dette når rommet er dobbelt så langt den veien som ikke vender mot vinduet(eh, skjønner?!?).

Rommet er 2,3 meter og parketten er vel rundt 2 meter lange. Vil det da ikke være bedre å legge dem motsatt vei, dvs langs lengden i rommet?

Skrevet

Vi ble anbefalt ullpapp da vi la parkett på betonggolv. Og den brukes oppå fuktsperren.

Parketten skal egentlig gå samme vei som takplater eller fjølene i taket e.l. (hvis ikke taket er helt glatt), i følge min kjære storebror (som driver i parkettleggebransjen). Ellers kan du jo bruke den for å få et smalt rom til å se bredere ut hvis du legger den på tvers, men hovedregelen er samme vei som fjølene i taket. Gjett om jeg har fått høre at min parkett ligger "feil"...

Skrevet

Oi, glemte et annen spørsmål. Jeg har lest at parkett skal legges mot vindu/lysåpning. Hvordan er dette når rommet er dobbelt så langt den veien som ikke vender mot vinduet(eh, skjønner?!?).

Rommet er 2,3 meter og parketten er vel rundt 2 meter lange. Vil det da ikke være bedre å legge dem motsatt vei, dvs langs lengden i rommet?

Jo, da ville jeg lagt parketten motsatt vei. Hvis det legges mot lyset da vil vel gulvet føles litt "kort".

Skrevet

Jeg har alltid fått forklart at parkett skal ligge mot lysåpningen, altså med kortendene mot lyset. Tror det har noe med lysskinnet å gjøre.

Skrevet

Da hadde jeg lagt bordene langs med rommet. Fuktsperre og ullpapp er bra. om du bruker skumgummi eller ullapp blir som å diskutere glattbarbert versus hårete. Smaken er som baken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...