Gjest noame Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Velkommen etter.Jeg tok opp dette på foreldreforum i går, og har bare fått et svar,det sier vel nok om det forumet. Her har du fått en drøss med svar samt rød prikk......urettferdig altså. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pirrka Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Velkommen etter.Jeg tok opp dette på foreldreforum i går, og har bare fått et svar,det sier vel nok om det forumet. Her har du fått en drøss med svar samt rød prikk......urettferdig altså. På foreldreforum er dei nok meir opptatt av kva slags klesmerke 12-åringen bruker, og når ho slutta med bleier... *stygt sagt* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fransiscka Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Jeg syns det er feil at det i dag skal være så enkelt med hensyn til det å kunne ha samleier i ung alder. På sett og vis forstår jeg at mange mener at det er nødvendig å gi p-piller, for da slipper man det at barn får barn. Aborter koster landet, og det er en skam at der fødes barn som ikke blir tatt vare på, på en måte som det burde. Samtidig er p-piller en for enkel løsning til de unge, mener jeg. Nett fordi det ikke beskytter mot annet enn graviditet. Kjønnssykdommer blir det mer og mer av, spesielt chlamydia øker på, og da oftest hos unge jenter. Og det er en skremmende økning. Det beste hadde derfor vært å lære de unge å bruke kondom, og kanskje aller helst fått lært dem moralen til å vente litt. At tolvåringer har sex hører jo ikke hjemme noe sted, i mine øyne. Men jeg vet jo det skjer ... så hva best en kan gjøre, vil vel alltid være diskuterbart ... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wilma Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Det jeg lurer på, er om man egentlig ved noe om effekten av p-piller på en ikke ferdig utviklet kropp. Jeg skjønner heller ikke at taushetsplikten skal gjelde for barn under 16 - unntatt i helt spesielle tilfeller. 12-åringer er ihverfall ikke psykisk/følelsesmessig modne for å ha sex (tror ikke 13-14-åringer er det heller), men er enig i at det viktigste blir likevel å hindre dem i å bli gravide. Synes foreldrene skal få vite om p-pille bruk -det er ganske viktig at de er klar over det mht evt bivirkninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svinging Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Velkommen etter.Jeg tok opp dette på foreldreforum i går, og har bare fått et svar,det sier vel nok om det forumet. Her har du fått en drøss med svar samt rød prikk......urettferdig altså. Jeg leste innlegget ditt i går på foreldreforum og så til min overraskelse at det var liten respons. Må innrømme at jeg selv fikk nok med tankene; har en utfordrene tolvåring selv.... Men tenkte å svare deg senere. Som jeg tidligere har påpekt, virker det somom foreldreforum domineres av småbarnsforeldre fullstendig oppslukt av bleier og parkdresser. Og kanskje er det slik en periode. Men det er derfor jeg savner et forum for oss som til daglig står oppi den problemstillingen som er her! Jeg vet faktisk ikke hva som er rett og galt i denne saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fransiscka Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Hei, Det er klart at jeg ville *likt* å vite, men det betyr ikke at jeg forlanger at legen skal bryte fortroligheten med pasienten for å informere meg. Jeg tror ikke at leger skriver ut farlige p-piller for å sette unge liv i fare, og det er åpenbart at faren de utsettes for (ved en graviditet 12 år gamle) er mye større enn p-pillene. Med vennlig hilsen Jeg vil bare informere deg litt her ... Du sier at du ikke tror leger skriver ut farlige p-piller. De færreste p-piller i dag betraktes ikke som farlige, kjære Sør. Problemet er bare at noen jenter kan reagere på p-pillen selv om den er kjent som trygg. Hva med den jenta som nå døde av Trionetta? Trionetta er et av de tryggeste p-pillemerkene, og er nok i flertall av hva som gis unge i dag. Et annet problem er at faktisk ingen p-piller er helt trygge. Det er bivirkinger med alle typer, og det står også i bruksanvisningen. Røyker dem i tillegg, kan det også by på store problemer. Det kan, men det trenger ikke skje. Poenget er bare det at det burde være en viss aldersgrense, når det faktisk er snakk om hormoner, og faktisk tukler med kroppen til jentene. Det er det samme som f.eks tobakk. Det er en aldersgrense, fordi brukerne skal være voksne nok til å faktisk forstå at JO, det GÅR AN å bli syk av dette, men da er de iallefall voksne nok til å takle det. Sånn er det med p-piller. Man KAN bli syke, og det ER jenter som har dødd- Dette har ikke med hvor god eller dårlig en p-pille er, men det faktum at alle piller har risikoer, fordi de inneholder hormoner, og at enkelte jenter faktisk reagerer med ikke å tåle enkelte merker, som andre kanskje reagerer helt fint på. Sånt noe kan ikke legen vite på forhånd, så jeg reagerer på at du sier at leger ikke gir ut "farlige" p-piller. Det blir jo helt feil formulert. Tenk på saker som vil komme opp, om uinformerte foreldre til tolvåringer mister barnet, eller får et barn som blir sykt. Burde en da ikke ha visst om dette på forhånd? Du sier legen ikke bør bryte taushetsloven sin uansett. Jeg er stort sett enig der, men IKKE når det gjelder barn! Foreldre har faktisk et ansvar for barna sine, og som tolvåringer er de alt annet enn voksne. De er ikke tenåringer engang. Barn under 15 mener jeg foreldre har et visst ansvar for. Det burde også leger innse. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kakel Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Jeg vil bare informere deg litt her ... Du sier at du ikke tror leger skriver ut farlige p-piller. De færreste p-piller i dag betraktes ikke som farlige, kjære Sør. Problemet er bare at noen jenter kan reagere på p-pillen selv om den er kjent som trygg. Hva med den jenta som nå døde av Trionetta? Trionetta er et av de tryggeste p-pillemerkene, og er nok i flertall av hva som gis unge i dag. Et annet problem er at faktisk ingen p-piller er helt trygge. Det er bivirkinger med alle typer, og det står også i bruksanvisningen. Røyker dem i tillegg, kan det også by på store problemer. Det kan, men det trenger ikke skje. Poenget er bare det at det burde være en viss aldersgrense, når det faktisk er snakk om hormoner, og faktisk tukler med kroppen til jentene. Det er det samme som f.eks tobakk. Det er en aldersgrense, fordi brukerne skal være voksne nok til å faktisk forstå at JO, det GÅR AN å bli syk av dette, men da er de iallefall voksne nok til å takle det. Sånn er det med p-piller. Man KAN bli syke, og det ER jenter som har dødd- Dette har ikke med hvor god eller dårlig en p-pille er, men det faktum at alle piller har risikoer, fordi de inneholder hormoner, og at enkelte jenter faktisk reagerer med ikke å tåle enkelte merker, som andre kanskje reagerer helt fint på. Sånt noe kan ikke legen vite på forhånd, så jeg reagerer på at du sier at leger ikke gir ut "farlige" p-piller. Det blir jo helt feil formulert. Tenk på saker som vil komme opp, om uinformerte foreldre til tolvåringer mister barnet, eller får et barn som blir sykt. Burde en da ikke ha visst om dette på forhånd? Du sier legen ikke bør bryte taushetsloven sin uansett. Jeg er stort sett enig der, men IKKE når det gjelder barn! Foreldre har faktisk et ansvar for barna sine, og som tolvåringer er de alt annet enn voksne. De er ikke tenåringer engang. Barn under 15 mener jeg foreldre har et visst ansvar for. Det burde også leger innse. Mvh Verden er ikke alltid så ideell at alle har kjærlige foreldre som vil forstå dem. Blir P-pillene MINDRE farlige av at foreldrene får vite om de da? Eller skal foreldrene da stenge dem inne til de er 16? Jeg syns det er flott at det i det hele tatt er 12-åringer som tenker såpass som P-piller, når de først har sex i så ung alder. Selv har jeg vært vitne til en 13-åring som fikk juling av moren for å ha hatt sex. Jeg sa til henne; Huff, ja det var litt av en tidlig debut! - "DEBUT??????? skrek moren, - hun er jomfru, dette har ikke skjedd!!!! Det var OVERGREP! ....enda jeg vet noe annet. Ikke alltid lett for jentene å fortelle ting hjemme... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En lege har ikke lov Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Hei Mekanikus, Jeg er klar over det, men alternativet er faktisk enda verre: at jenten ikke går til legen (fordi hun vet han vil fortelle foreldrene), ikke får prevensjon, og blir gravid (og kanskje tar selvmord). Forholdet mellom en lege og en pasient er "hellig". Hvis "noe" skal gjøres, så er det legen og pasienten SAMMEN som skal forsøke å finne en løsning. Men legen skal overhodet ikke "ta en telefon til foreldrene", rett og slett fordi sjansen for å tråkke ordentlig i salaten er så stor. Hvis det er mistanke om overgrep, så plikter legen å informere barnevernet, slik loven er i dag. Men å frata disse jentene kanskje den eneste de kan stole på, er ikke noen god strategi. Med vennlig hilsen Du mener at et lege og pasient forhold er hellig. At et barn som kommer til lege skal bli tatt godt imot, uten å blande inn foreldre. "Kom hit, lille venn, så skal vi finne ut hva som jeg tror er best for deg..." Er ikke dette litt feil? En tolvåring er et barn, og eier ikke nok moral eller forstand til å skulle ta eget ansvar for medikamenter. En lege har på ingen måte rett til å råde tolvåringer til bruk av p-piller. En tolvåring er et barn, et barn som foreldrene faktisk enda råder over. Som foreldrene faktisk greit nok BESTEMMER over. Legen er da pliktig i å informere foreldrene i, hva han faktisk selv mener å skulle prakke på barna deres. P-piller er hormoner, og det er ikke alltid like kjekt å stappe i barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kakel Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 På foreldreforum er dei nok meir opptatt av kva slags klesmerke 12-åringen bruker, og når ho slutta med bleier... *stygt sagt* neida - det er ikke stygt sagt, og det er da ganske så naturlig at man er mest opptatt av bleier mens barna er små. På en svensk side jeg frekventerte tidligere, var det Foreldregrupper oppdelt etter hvor gamle barn man hadde. Da fant man fort "sine". Foreldreforum har naturlig blitt et forum for de med de minste barna, fordi de har gått over fra Graviditet. Vi burde kanskje be om et nytt Forum - for tenåringsforeldre? :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kakel Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Hei Mekanikus, Jeg er klar over det, men alternativet er faktisk enda verre: at jenten ikke går til legen (fordi hun vet han vil fortelle foreldrene), ikke får prevensjon, og blir gravid (og kanskje tar selvmord). Forholdet mellom en lege og en pasient er "hellig". Hvis "noe" skal gjøres, så er det legen og pasienten SAMMEN som skal forsøke å finne en løsning. Men legen skal overhodet ikke "ta en telefon til foreldrene", rett og slett fordi sjansen for å tråkke ordentlig i salaten er så stor. Hvis det er mistanke om overgrep, så plikter legen å informere barnevernet, slik loven er i dag. Men å frata disse jentene kanskje den eneste de kan stole på, er ikke noen god strategi. Med vennlig hilsen APPLAUS Sør! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pirrka Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Du mener at et lege og pasient forhold er hellig. At et barn som kommer til lege skal bli tatt godt imot, uten å blande inn foreldre. "Kom hit, lille venn, så skal vi finne ut hva som jeg tror er best for deg..." Er ikke dette litt feil? En tolvåring er et barn, og eier ikke nok moral eller forstand til å skulle ta eget ansvar for medikamenter. En lege har på ingen måte rett til å råde tolvåringer til bruk av p-piller. En tolvåring er et barn, et barn som foreldrene faktisk enda råder over. Som foreldrene faktisk greit nok BESTEMMER over. Legen er da pliktig i å informere foreldrene i, hva han faktisk selv mener å skulle prakke på barna deres. P-piller er hormoner, og det er ikke alltid like kjekt å stappe i barn. Sjølvsagt har legen lov, men du meiner det er feil. Kva trur du er alternativet? Dei 12-åringane som treng prevensjon (-og det er få!) og som alt har eit godt forhold til foreldra har kanskje med seg mor til legen, det er ikkje heilt uvanleg faktisk. For dei som ikkje har dette forholdet til foreldra blir det slik at dei ikkje går til legen for p-piller, men dei har nok sex likevel. Og desse hormona du er så redd for blir ein gravid kropp stappfull av, og sjansen for graviditet for nokon som har ubeskytta sex frå dei er 12 år vil vere ganske stor gjettar eg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pirrka Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 neida - det er ikke stygt sagt, og det er da ganske så naturlig at man er mest opptatt av bleier mens barna er små. På en svensk side jeg frekventerte tidligere, var det Foreldregrupper oppdelt etter hvor gamle barn man hadde. Da fant man fort "sine". Foreldreforum har naturlig blitt et forum for de med de minste barna, fordi de har gått over fra Graviditet. Vi burde kanskje be om et nytt Forum - for tenåringsforeldre? :-) Mine tre barn er frå 6 år og nedover, men det er sjelden eg finn tema på foreldreforum som fengar. Bortsett frå kontantstøtta då ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest retvizan Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Har lest gjennom innleggene, og synes at noen av dem sporer helt av. Her er utgangspunktet 12-åringer som allerede HAR sex. Ja, det hadde vært bedre å vente til de blir eldre. Ja, det hadde vært bedre å rådføre seg med foreldrene ang. bruk av p-piller. Ja, det hadde vært lurt å bruke kondom for å beskytte seg mot kjønnssykdommer. Spørsmålet her er likevel ikke hva som er den beste løsningen i en tenkt situasjon. Disse jentene HAR sex, de vil av ulike årsaker ikke informere foreldrene om at de ønsker p-piller og hvis de vet at legen kontakter foreldrene ang. dette, så lar de være å gå. Men de slutter ikke å ha sex av den grunn, og hva blir det sannsynlige resultat DA? For å snu litt på problemstillingen; er det ønskelig at 12-åringer blir gravide? Mht. faremomenter når det gjelder hormontilførsel, så må man veie disse opp mot antall uønskede svangerskap og de belastninger dette medfører for så unge jenter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Jeg vil bare informere deg litt her ... Du sier at du ikke tror leger skriver ut farlige p-piller. De færreste p-piller i dag betraktes ikke som farlige, kjære Sør. Problemet er bare at noen jenter kan reagere på p-pillen selv om den er kjent som trygg. Hva med den jenta som nå døde av Trionetta? Trionetta er et av de tryggeste p-pillemerkene, og er nok i flertall av hva som gis unge i dag. Et annet problem er at faktisk ingen p-piller er helt trygge. Det er bivirkinger med alle typer, og det står også i bruksanvisningen. Røyker dem i tillegg, kan det også by på store problemer. Det kan, men det trenger ikke skje. Poenget er bare det at det burde være en viss aldersgrense, når det faktisk er snakk om hormoner, og faktisk tukler med kroppen til jentene. Det er det samme som f.eks tobakk. Det er en aldersgrense, fordi brukerne skal være voksne nok til å faktisk forstå at JO, det GÅR AN å bli syk av dette, men da er de iallefall voksne nok til å takle det. Sånn er det med p-piller. Man KAN bli syke, og det ER jenter som har dødd- Dette har ikke med hvor god eller dårlig en p-pille er, men det faktum at alle piller har risikoer, fordi de inneholder hormoner, og at enkelte jenter faktisk reagerer med ikke å tåle enkelte merker, som andre kanskje reagerer helt fint på. Sånt noe kan ikke legen vite på forhånd, så jeg reagerer på at du sier at leger ikke gir ut "farlige" p-piller. Det blir jo helt feil formulert. Tenk på saker som vil komme opp, om uinformerte foreldre til tolvåringer mister barnet, eller får et barn som blir sykt. Burde en da ikke ha visst om dette på forhånd? Du sier legen ikke bør bryte taushetsloven sin uansett. Jeg er stort sett enig der, men IKKE når det gjelder barn! Foreldre har faktisk et ansvar for barna sine, og som tolvåringer er de alt annet enn voksne. De er ikke tenåringer engang. Barn under 15 mener jeg foreldre har et visst ansvar for. Det burde også leger innse. Mvh Hei Fransiscka, Det realistiske alternativet her til p-piller er en særdeles uønsket graviditet (som er MYE farligere for 12 åringer enn p-piller), og som innebærer langt flere hormoner. Det er ingen som påstår at vi skal gi p-piller til "alle" når de fyller 12 år, men det er åpenbart langt bedre at jenten får p-piller enn at hun får et barn! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noame Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Min mening er at 12 åringer som har sex,er 12 åringer som av en eller annen grunn vil ha det, og kommer til å ha det. Det er skremmende med tanke på utviklingen i dag. Jeg er i 30 årene,kanskje var jeg sent ute,men begynte ikke med slikt før i 18 årsalderen. Når jeg var 12 var jeg bare et barn. Tror heller ikke det var vanlig for andre å begynne med sex før de i alle fall 16. Likevel noen 12 åringer i dag er ferdig utviklet, og har kanskje kjærester,de er ute etter kos og spenning,og de er i alle fall ikke villig til å høre på foreldrene. Likevel synest jeg p piller blir for drøyt. Det har masse bivirkniner, og legen burde heller dele ut kondomer. En kan jo godt nekte dem i utgangspunktet,men det hjlper nok ikke. Det eneste som kan være med å forebygge at dette skjer,er grundig informasjon fra lege om hvor dumt dette er, samt en plikt til å fortelle foreldrene dette, slik at de også kan ta seg en lang prat. En bør forebygge at dette ikke skjer på det sterkeste,men likevel gi ut kondomer. Når 12 åringen har fått fortalt både fra lege og foreldre om alt det negative det vil føre med seg å ha sex i så ung alder,tror jeg de aller fleste vil tenke seg om to ganger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noame Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 For det første tror jeg ikke p-piller er medisinsk farligere for 12 åringer enn for 16 åringer. Uansett så er p-piller langt tryggere for en 12 åring enn å bli gravid (som er alternativet), så det argumentet ditt faller. Å tro at en 12 åring kan klare å overtale en gutt til å bruke kondom slik at hun ikke blir gravid, er "usannsynlig", for å si det veldig høflig. Hvis partneren er jevnaldret, så har han trolig ingen erfaring med kondomer. Hvis han er eldre, så er det lite trolig han bryr seg. Og hvis han brukte kondom, ville jo ikke jenten gått til legen for å få p-piller, så det argumentet faller også. Ingen påstår det er "bra" at 12 åringer har sex, men at 12 åringer blir gravide er langt verre! Med vennlig hilsen Er en 12 åring voksen nok tilå ha sex, da tror jeg nok ikke det er noe problem å få gutten til å bruke kondom. Er hun voksen nok til å i første omgang gå til lege å be o p piller,da er hun jo klar over konsekvensene. Det er vel ingen 12 åringer som er interesert i å bli gravid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kakel Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Mine tre barn er frå 6 år og nedover, men det er sjelden eg finn tema på foreldreforum som fengar. Bortsett frå kontantstøtta då ;-) *knegg* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kakel Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Du mener at et lege og pasient forhold er hellig. At et barn som kommer til lege skal bli tatt godt imot, uten å blande inn foreldre. "Kom hit, lille venn, så skal vi finne ut hva som jeg tror er best for deg..." Er ikke dette litt feil? En tolvåring er et barn, og eier ikke nok moral eller forstand til å skulle ta eget ansvar for medikamenter. En lege har på ingen måte rett til å råde tolvåringer til bruk av p-piller. En tolvåring er et barn, et barn som foreldrene faktisk enda råder over. Som foreldrene faktisk greit nok BESTEMMER over. Legen er da pliktig i å informere foreldrene i, hva han faktisk selv mener å skulle prakke på barna deres. P-piller er hormoner, og det er ikke alltid like kjekt å stappe i barn. Se for deg dette: En 12-åring kommer til sin lege og ber om P-piller. Så sier legen, "jeg må fortelle dine foresatte om det, bare så du vet det." 12-åring : "Muttern kommer til å slå meg ihjel om hun får vite det. Please, ikke si noe da!" Legen; "Sorry, sånn er regelen, du er under 18 år, ergo så er du ikke myndig. Har du forresten HATT samleie?" 12-åring ; "Nei, ikke enda - men venninna mi blei på kjukken i fjor - hu er bare 13, og hu tok abort. Syns det var fælt jeg, hu grein mye!" Legen: "Hvorfor vil du da ha P-piller?" 12-åring :"jo, jeg roter litt med en gutt da - han er 17 altså! Regner med det kan bli noe mer snart!" legen: " Syns du ikke at du er altfor ung da?" 12-åring : "joa men..." Legen: "Kan ikke kjæresten din bruke kondom da?" 12-åring : "Næhei, det tør jæ værtfall ikke si til'n! Så drittflaut 'a!" Legen: "Vet moren og faren din at du er sammen med en gutt da?" 12-åring : "Erru gæærn! Da hadde de klikka assa! Muttern hadde fått skikkelig anfall" Legen: "Men jeg kan nok ikke gi deg P-piller uten at foreldrene dine får vite det" 12-åring : "Faan, da driter jeg i det! Trudde liksom leger skjønte litt" ************************ ....og hva skjer da da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest retvizan Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Se for deg dette: En 12-åring kommer til sin lege og ber om P-piller. Så sier legen, "jeg må fortelle dine foresatte om det, bare så du vet det." 12-åring : "Muttern kommer til å slå meg ihjel om hun får vite det. Please, ikke si noe da!" Legen; "Sorry, sånn er regelen, du er under 18 år, ergo så er du ikke myndig. Har du forresten HATT samleie?" 12-åring ; "Nei, ikke enda - men venninna mi blei på kjukken i fjor - hu er bare 13, og hu tok abort. Syns det var fælt jeg, hu grein mye!" Legen: "Hvorfor vil du da ha P-piller?" 12-åring :"jo, jeg roter litt med en gutt da - han er 17 altså! Regner med det kan bli noe mer snart!" legen: " Syns du ikke at du er altfor ung da?" 12-åring : "joa men..." Legen: "Kan ikke kjæresten din bruke kondom da?" 12-åring : "Næhei, det tør jæ værtfall ikke si til'n! Så drittflaut 'a!" Legen: "Vet moren og faren din at du er sammen med en gutt da?" 12-åring : "Erru gæærn! Da hadde de klikka assa! Muttern hadde fått skikkelig anfall" Legen: "Men jeg kan nok ikke gi deg P-piller uten at foreldrene dine får vite det" 12-åring : "Faan, da driter jeg i det! Trudde liksom leger skjønte litt" ************************ ....og hva skjer da da? AKKURAT! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Sjølvsagt har legen lov, men du meiner det er feil. Kva trur du er alternativet? Dei 12-åringane som treng prevensjon (-og det er få!) og som alt har eit godt forhold til foreldra har kanskje med seg mor til legen, det er ikkje heilt uvanleg faktisk. For dei som ikkje har dette forholdet til foreldra blir det slik at dei ikkje går til legen for p-piller, men dei har nok sex likevel. Og desse hormona du er så redd for blir ein gravid kropp stappfull av, og sjansen for graviditet for nokon som har ubeskytta sex frå dei er 12 år vil vere ganske stor gjettar eg. Det er stooooor forskjell på kunstig tilførte hormoner og naturlige!? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37020-gir-p-piller-til-12-%C3%A5ringer/page/3/#findComment-141186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.