Gå til innhold

Gir p-piller til 12 åringer

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare informere deg litt her ... Du sier at du ikke tror leger skriver ut farlige p-piller. De færreste p-piller i dag betraktes ikke som farlige, kjære Sør. Problemet er bare at noen jenter kan reagere på p-pillen selv om den er kjent som trygg. Hva med den jenta som nå døde av Trionetta? Trionetta er et av de tryggeste p-pillemerkene, og er nok i flertall av hva som gis unge i dag.

Et annet problem er at faktisk ingen p-piller er helt trygge. Det er bivirkinger med alle typer, og det står også i bruksanvisningen. Røyker dem i tillegg, kan det også by på store problemer. Det kan, men det trenger ikke skje. Poenget er bare det at det burde være en viss aldersgrense, når det faktisk er snakk om hormoner, og faktisk tukler med kroppen til jentene. Det er det samme som f.eks tobakk. Det er en aldersgrense, fordi brukerne skal være voksne nok til å faktisk forstå at JO, det GÅR AN å bli syk av dette, men da er de iallefall voksne nok til å takle det. Sånn er det med p-piller. Man KAN bli syke, og det ER jenter som har dødd- Dette har ikke med hvor god eller dårlig en p-pille er, men det faktum at alle piller har risikoer, fordi de inneholder hormoner, og at enkelte jenter faktisk reagerer med ikke å tåle enkelte merker, som andre kanskje reagerer helt fint på. Sånt noe kan ikke legen vite på forhånd, så jeg reagerer på at du sier at leger ikke gir ut "farlige" p-piller. Det blir jo helt feil formulert.

Tenk på saker som vil komme opp, om uinformerte foreldre til tolvåringer mister barnet, eller får et barn som blir sykt. Burde en da ikke ha visst om dette på forhånd?

Du sier legen ikke bør bryte taushetsloven sin uansett. Jeg er stort sett enig der, men IKKE når det gjelder barn! Foreldre har faktisk et ansvar for barna sine, og som tolvåringer er de alt annet enn voksne. De er ikke tenåringer engang. Barn under 15 mener jeg foreldre har et visst ansvar for. Det burde også leger innse.

Mvh

*Applaus*

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• nanna

8

• mekanicus

6

• Fransiscka

5

Mest aktive i denne tråden

Er det? Høgt blodtrykk, blodpropp o.s.v som er rekna som bivirkningar av p-piller er da nettopp det vi stadig får sjekka på svangerskapskontroll.

Ja, det er det. Hvordan kan du ellers forklare det som skjedde med meg? Jeg hadde opptil ti anfall om dagen både med hormonspiral og p-piller. Da jeg var gravid - INGENTING!

Gjest (Anonymous)

Er det? Høgt blodtrykk, blodpropp o.s.v som er rekna som bivirkningar av p-piller er da nettopp det vi stadig får sjekka på svangerskapskontroll.

Akkurat. I svangerskap blir en SJEKKET jevnlig for å ungå å bli syk/dø. Unge jenter gpr IKKE til lege og får sjekket dette en gang i uka!

Ja, det er det. Hvordan kan du ellers forklare det som skjedde med meg? Jeg hadde opptil ti anfall om dagen både med hormonspiral og p-piller. Da jeg var gravid - INGENTING!

Eg er ikkje lege og kan ikkje forklare nokonting :-)

Forhåpentlegvis er det eit fåtall som reagerer som du, og eg ser ikkje heilt relevansen i denne samanhengen. Om poenget ditt er at p-piller er farleg så gjeld jo det alle uansett alder. Ei ung jente som evt. blir så dårleg som du her skildrar pga. p-piller vil sannsynlegvis kome til legen, uavhengig av kva foreldra veit eller ikkje veit om hennar p-pillebruk vil legen hennar vite om det.

Akkurat. I svangerskap blir en SJEKKET jevnlig for å ungå å bli syk/dø. Unge jenter gpr IKKE til lege og får sjekket dette en gang i uka!

Gravide går heller ikkje til lege ein gong i veka, og hormondosene det er snakk om er mange gonger større enn dei ein får i seg med dagens p-piller.

Annonse

Verden er ikke alltid så ideell at alle har kjærlige foreldre som vil forstå dem. Blir P-pillene MINDRE farlige av at foreldrene får vite om de da? Eller skal foreldrene da stenge dem inne til de er 16? Jeg syns det er flott at det i det hele tatt er 12-åringer som tenker såpass som P-piller, når de først har sex i så ung alder.

Selv har jeg vært vitne til en 13-åring som fikk juling av moren for å ha hatt sex. Jeg sa til henne; Huff, ja det var litt av en tidlig debut! - "DEBUT??????? skrek moren, - hun er jomfru, dette har ikke skjedd!!!! Det var OVERGREP!

....enda jeg vet noe annet.

Ikke alltid lett for jentene å fortelle ting hjemme...

P-piller blir ikke mindre aflirgere om foreldrene får vite om dette på forhånd.

Det er heller ikke mindre farlig om barnehagen tar datteren min med på lange bussturer, selv om jeg får vite om det på forhånd. Poenget er bare at som forelder har man et visst ansvar, og en viss kjærlighet, og man ønsker da gjerne å sette seg inn i det ansvaret en forelder har. En ønsker gjerne å vite om legen gir ens egen datter falske hormoner . P-piller har risikoer, og det er nett risikoer en som forelder ønsker å være informert om. En tolvåring er ikke voksen, en tolvåring er et barn. Noe er riv ruskende galt når tolvåringer trenger sex.

Jeg har et søskenbarn som er femten. Hun syns jeg er fryktelig teit når jeg skal diskutere sex med henne, fordi hun mener det ikke er sjans i havet for å bli gravid. Hun har tilgang til p-piller, til angrepiller, og til abort, sier hun. Jeg har til tider prøvd å tilsi henne at p-piller bare beskytter mot uønsket graviditet, men hun har aldri orket høre. Hun hadde da bare EN kjæreste, mente hun.

Noen måneder senere kom samme søskenbarn til meg, og fortalte at hun hadde slått opp med kjæreste. OG nestemann, OG at hun hadde havnet til sengs med en eldre fyr hun knapt kjent, sist fest. Hun var lei seg. Lei seg, fordi hun nå var livredd hun hadde blitt smittet av noe. Livredd fordi hun aldri før hadde blitt undersøkt (Leger undersøker visst ikke lengre for å få p-piller.)

, og nektet pent å gå til lege.

"Dumme meg, hadde aldri hoppet til seng med ham, dersom jeg innså dette! Dumme meg hadde aldri hoppet til sengs med ham, dersom det ikke var fordi jeg hadde tilgang til både p-piller og angrepiller. Dumme meg skulle hørt på deg mens jeg enda var ung, men da forstod jeg ikke!"

Historien der endte godt, for jeg ble med henne til lege, og det var heldigvis "bare" chlamydia hun var smittet av, og ikke HIV, som hun selv var hysterisk overbevisende om...

Jeg tror kanskje unge i dag informeres for dårlig. At barn har sex til tusen, fordi dem får p-piller, er skremmende. Nett fordi graviditet bare en EN av tusen ting som kan skje en ungjente. Graviditet skjer svært sjeldent. Mens kjønnssykdommer blir det mer og mer av, og de kan føre til sterilitet. Skremmende!

Da jeg var tolv, visste jeg knapt hva sex var. Og jeg var livredd for å bli gravid, eller syk, nett fordi jeg ikke hadde den tilgang til piller, som ungene har nå. Derfor avstod jeg heller, til jeg fant en fast og god kjæreste, som velvillig ønsket å bruke kondom sammen med meg.

Jeg håper inderlig jeg får vett i hue på datteren min når hun vokser til, så jeg slipper å også bli med henne til lege for å behandle chlamydia eller det som verre er...

Eg er ikkje lege og kan ikkje forklare nokonting :-)

Forhåpentlegvis er det eit fåtall som reagerer som du, og eg ser ikkje heilt relevansen i denne samanhengen. Om poenget ditt er at p-piller er farleg så gjeld jo det alle uansett alder. Ei ung jente som evt. blir så dårleg som du her skildrar pga. p-piller vil sannsynlegvis kome til legen, uavhengig av kva foreldra veit eller ikkje veit om hennar p-pillebruk vil legen hennar vite om det.

Ja, det er veldig sjelden at bivirkningene er såpass store. Men det skjer!

Og ja - jeg mener at kunstig tilførte hormoner er skummelt, uansett alder. Man vet ikke hvordan kroppen vil reagere på sikt. Og kanskje det er enda mer uheldig dersom man begynner tidlig?

Når man er gravid er det meningen at hormoninnholdet skal være høyt. Det er det ikke ellers.

Og hva mitt tilfelle angår - jeg søkte lege da anfallene begynte å dukke opp. De fryktet svulst på hjernen, så jeg ble sjekket for det. De foreslo epilepsi, og sjekket meg for det. De fant ingenting. Konklusjon: Du har antageligvis en form for epilepsi, og vi anbefaler deg å begynne på medisiner. (!)

De fant ingenting, men ville likevel at jeg skulle begynne på sterke epilepsimedisiner!!! Jeg nektet.

Først etter at jeg hadde fått et barn og stappet inn en hormonspiral fant en homøopat ut hva det var - og hun rådet meg til å fjerne spiralen. Anfallene forsvant som dugg for solen, og jeg har ikke hatt et eneste siden. Det er nå nesten tre år siden. Da hadde jeg vært gjennom en ny nevrologisk undersøkelse i mellomtiden.

Poenget med den lange avhandlingen? Hvis foreldrene ikke er klar over at datteren deres bruker p-piller så kan de heller ikke være på vakt for eventuelle bivirkninger. For det er slett ikke sikkert at barnet selv søker lege!

Ja, det er veldig sjelden at bivirkningene er såpass store. Men det skjer!

Og ja - jeg mener at kunstig tilførte hormoner er skummelt, uansett alder. Man vet ikke hvordan kroppen vil reagere på sikt. Og kanskje det er enda mer uheldig dersom man begynner tidlig?

Når man er gravid er det meningen at hormoninnholdet skal være høyt. Det er det ikke ellers.

Og hva mitt tilfelle angår - jeg søkte lege da anfallene begynte å dukke opp. De fryktet svulst på hjernen, så jeg ble sjekket for det. De foreslo epilepsi, og sjekket meg for det. De fant ingenting. Konklusjon: Du har antageligvis en form for epilepsi, og vi anbefaler deg å begynne på medisiner. (!)

De fant ingenting, men ville likevel at jeg skulle begynne på sterke epilepsimedisiner!!! Jeg nektet.

Først etter at jeg hadde fått et barn og stappet inn en hormonspiral fant en homøopat ut hva det var - og hun rådet meg til å fjerne spiralen. Anfallene forsvant som dugg for solen, og jeg har ikke hatt et eneste siden. Det er nå nesten tre år siden. Da hadde jeg vært gjennom en ny nevrologisk undersøkelse i mellomtiden.

Poenget med den lange avhandlingen? Hvis foreldrene ikke er klar over at datteren deres bruker p-piller så kan de heller ikke være på vakt for eventuelle bivirkninger. For det er slett ikke sikkert at barnet selv søker lege!

Flott at du er kvitt plagene dine!

Men for å kome tilbake til utgangspunktet: veldig få veldig unge har sex, men for dei få det gjeld er prevensjon viktigare jo yngre ein er. Sjølvsagt er det beste om dei ikkje har sex, eller om dei har sex at dei har hatt lange samtaler med foreldre først osv osv. Ein vil likevel ende opp med ei lita gruppe jenter som ikkje på nokon måte vil involvere foreldra sine, og som uansett kjem til å ha sex. Eg synst det er viktig at akkurat desse får p-piller, dei er så få at det antalet som kan rekne med å få plager som du skildra er forsvinnande lite. Om legen insisterer på å informere foreldra så droppar jentene heller prevensjonen, dersom dei så skal ha ubeskytta sex i 3-4 år er vel faren for graviditet overhengande?

No har eg gjentatt meg sjølv nok trur eg... ;-)

Flott at du er kvitt plagene dine!

Men for å kome tilbake til utgangspunktet: veldig få veldig unge har sex, men for dei få det gjeld er prevensjon viktigare jo yngre ein er. Sjølvsagt er det beste om dei ikkje har sex, eller om dei har sex at dei har hatt lange samtaler med foreldre først osv osv. Ein vil likevel ende opp med ei lita gruppe jenter som ikkje på nokon måte vil involvere foreldra sine, og som uansett kjem til å ha sex. Eg synst det er viktig at akkurat desse får p-piller, dei er så få at det antalet som kan rekne med å få plager som du skildra er forsvinnande lite. Om legen insisterer på å informere foreldra så droppar jentene heller prevensjonen, dersom dei så skal ha ubeskytta sex i 3-4 år er vel faren for graviditet overhengande?

No har eg gjentatt meg sjølv nok trur eg... ;-)

Joda, jeg forstår poenget ditt. :-) Det er bare det at jeg har kjent på kroppen hvor farlig bivirkningene kan være. OG at jeg er veldig skeptisk til piller generelt.

Men jeg mener at kondomer er et bedre alternativ enn å gi barn piller uten å klarere det med foreldrene. Men det har du vel skjønt, tenker jeg. ;-)

Du mener at et lege og pasient forhold er hellig. At et barn som kommer til lege skal bli tatt godt imot, uten å blande inn foreldre. "Kom hit, lille venn, så skal vi finne ut hva som jeg tror er best for deg..." Er ikke dette litt feil? En tolvåring er et barn, og eier ikke nok moral eller forstand til å skulle ta eget ansvar for medikamenter. En lege har på ingen måte rett til å råde tolvåringer til bruk av p-piller. En tolvåring er et barn, et barn som foreldrene faktisk enda råder over. Som foreldrene faktisk greit nok BESTEMMER over. Legen er da pliktig i å informere foreldrene i, hva han faktisk selv mener å skulle prakke på barna deres. P-piller er hormoner, og det er ikke alltid like kjekt å stappe i barn.

JEg kan love deg at det er vesentlig bedre at jenten "stapper i seg" p-piller enn alternativet.

Du kan ikke sammenligne "p-piller" mot "ikke å ha sex". Alternativet, enten du liker det eller ikke, (og jeg liker det ikke!) er faktisk at jenten fremdeles har sex, men UTEN prevensjon.

Å tro at du kan forhindre en jente i å ha sex ved å frata henne p-pillene er rett og slett grenseløst naivt. Den virkelige verden fungerer bare ikke slik.

Med vennlig hilsen

12-åringer bør ikke ha sex. 12-åringer har ikke behov for sex. 12-åringer trenger ikke å ha sex.

Jeg synes legene bør opplyse foreldrene om hva det er som skjer. Noen bør fortelle disse BARNA at det ikke er nødvendig for dem å ha sex på flere år ennå. Selv om ulike jenteblader forteller dem at det er kjempefint å ha sex i svært ung alder, behøver ikke det å bety at det gjelder for dem.

Man BEHØVER strengt tatt ikke å ha sex i det hele tatt - unntatt når man prøver å få barn! :-)

"Dermed er det å gi p-piller til en 12 år gammel jente et mindre onde enn det å informere foreldrene hennes om det."

Jeg er ikke enig. Å ukritisk tilføre kroppen hormoner er ikke heldig. Det mener jeg er opp til foreldrene å avgjøre - ikke en lege eller en tolvåring!

P-piller kan gi ganske kraftige bivirkninger, og det må selvsagt foreldre være klar over årsaken til. Jeg har selv vært gjennom to store undersøkelser på nevrologisk grunnet p-pillebruk. Jeg fikk noen merkelige synsforstyrrelser som de først mente var epilepsi. De fant ut at kroppen min ikke tålte kunstig tilførte hormoner... Da jeg sluttet på pillen forsvant anfallene over natten.

Det vil alltid være forskjellige meninger om forskjellige former for kjemisk "tukling" med kroppen. Enkelte vil være av den oppfatning at det bør unngås når det ikke er strengt nødvendig, mens andre vil være langt mer åpne til det så lenge det betraktes som medisinsk forsvarlig.

De fleste p-piller er forholdsvis ufarlige selv om de inneholder hormoner - for de aller fleste. Det vil alltid forekomme bivirkninger hos et mindretall - og alvorlige bivirkninger hos et svært lite mindretall - men jeg regner med at en lege vil følge opp såpass unge jenter grundig nok til å avdekke dette.

Bruk av p-piller er ikke ukritisk tilførsel av hormoner - det er tilførsel i begrensede mengder med et bestemt virkningsområde.

Uansett er det p-pillebruk helsemessig langt bedre enn svangerskap for så unge jenter.

Annonse

Det vil alltid være forskjellige meninger om forskjellige former for kjemisk "tukling" med kroppen. Enkelte vil være av den oppfatning at det bør unngås når det ikke er strengt nødvendig, mens andre vil være langt mer åpne til det så lenge det betraktes som medisinsk forsvarlig.

De fleste p-piller er forholdsvis ufarlige selv om de inneholder hormoner - for de aller fleste. Det vil alltid forekomme bivirkninger hos et mindretall - og alvorlige bivirkninger hos et svært lite mindretall - men jeg regner med at en lege vil følge opp såpass unge jenter grundig nok til å avdekke dette.

Bruk av p-piller er ikke ukritisk tilførsel av hormoner - det er tilførsel i begrensede mengder med et bestemt virkningsområde.

Uansett er det p-pillebruk helsemessig langt bedre enn svangerskap for så unge jenter.

Hva med kondomer, da? De hindrer jo kjønnsykdommer i tillegg.

Hva med kondomer, da? De hindrer jo kjønnsykdommer i tillegg.

Kondomer er et langt mer fornuftig prevensjonsform for de som ikke har faste forhold, for de som har sex uregelmessig og for de som går inn i et fast forhold uten å være testet for kjønnssykdommer.

For såpass unge er det utvilsomt langt bedre enn p-piller. Men dessverre er det mange - spesielt gutter - som har fordommer mot kondomer, eller som synes det er bedre uten og rett og slett ikke er ansvarlige nok til å ofre en liten grad av komfort for sikkerheten.

Leger bør oppmuntre til bruk av kondomer fremfor p-piller for så unge jenter - og det gjør de ganske sikkert også - men om jenta har bestemt seg (eller gir uttrykk for at kjæresten hennes har bestemt seg) for at kondom ikke er aktuelt, så er det bedre med p-piller enn å stole på at man har flaks...

JEg kan love deg at det er vesentlig bedre at jenten "stapper i seg" p-piller enn alternativet.

Du kan ikke sammenligne "p-piller" mot "ikke å ha sex". Alternativet, enten du liker det eller ikke, (og jeg liker det ikke!) er faktisk at jenten fremdeles har sex, men UTEN prevensjon.

Å tro at du kan forhindre en jente i å ha sex ved å frata henne p-pillene er rett og slett grenseløst naivt. Den virkelige verden fungerer bare ikke slik.

Med vennlig hilsen

Jeg syns nå likevel at en som forelder har en plikt til å vite hvilke medikamenter det blir gitt ens eget barn, når det er snakk om en tolvåring. Dette naturligvis fordi jeg selv er forelder, og vet hvilken frykt og hvilket ansvar en har. P-piller kan være risikable, og nett pga dette mener jeg foreldrene har rett til å vite, så får de heller selv være med på å avgjøre hva som er viktigst.

Mvh

Gjest (Anonymous)

Gravide går heller ikkje til lege ein gong i veka, og hormondosene det er snakk om er mange gonger større enn dei ein får i seg med dagens p-piller.

Mot slutten av et svangerskap går en til lege en gang i uka, da ting står på som værst.! Og før den tid så blir de innkalt ca hver tredje uke. Hvor ofte tror du dagens tenåringer går til lege?

Jeg syns nå likevel at en som forelder har en plikt til å vite hvilke medikamenter det blir gitt ens eget barn, når det er snakk om en tolvåring. Dette naturligvis fordi jeg selv er forelder, og vet hvilken frykt og hvilket ansvar en har. P-piller kan være risikable, og nett pga dette mener jeg foreldrene har rett til å vite, så får de heller selv være med på å avgjøre hva som er viktigst.

Mvh

Men resultatet av en slik "plikt" (for legen) ville jo bare være at jenten ikke gikk til legen, og at foreldrene allikevel ikke fikk vite noe.

Jeg er ingen "tilhenger" av å proppe seg full av medisiner, men jeg er langt mindre tilhenger av at jenter på 12 år skal ha sex uten prevensjon.

Husk at alternativet til p-piller er "sex uten prevensjon" og ikke "lar være å ha sex".

Med vennlig hilsen

Men resultatet av en slik "plikt" (for legen) ville jo bare være at jenten ikke gikk til legen, og at foreldrene allikevel ikke fikk vite noe.

Jeg er ingen "tilhenger" av å proppe seg full av medisiner, men jeg er langt mindre tilhenger av at jenter på 12 år skal ha sex uten prevensjon.

Husk at alternativet til p-piller er "sex uten prevensjon" og ikke "lar være å ha sex".

Med vennlig hilsen

Hvis en tolvåring er så redd for å snakke med sin egen mor, bør kanskje tolvåringen vurdere hva som er værst her?

DVS, er det verste som skjer, at legen tar en samtale med barnets mor? Er dette da så ille at tolvåringen ikke vil ha p-piller likevel, kan tolvåringen spørre seg, er det mindre flaut å komme hjem til mamma og fortelle at hun skal bli bestemor? Jeg tror nok enhver oppegåend ungdom ville tenkt seg om, og funnet ut hva som virkelig var verst her. Og kanskje, som vi andre har pleid, ty til kondomen, og dermed slippe alt besvær.

Mvh

• 1 år senere...
Gjest ~*~*T£en@g£r*~*~

Se for deg dette:

En 12-åring kommer til sin lege og ber om P-piller.

Så sier legen, "jeg må fortelle dine foresatte om det, bare så du vet det."

12-åring : "Muttern kommer til å slå meg ihjel om hun får vite det. Please, ikke si noe da!"

Legen; "Sorry, sånn er regelen, du er under 18 år, ergo så er du ikke myndig. Har du forresten HATT samleie?"

12-åring ; "Nei, ikke enda - men venninna mi blei på kjukken i fjor - hu er bare 13, og hu tok abort. Syns det var fælt jeg, hu grein mye!"

Legen: "Hvorfor vil du da ha P-piller?"

12-åring :"jo, jeg roter litt med en gutt da - han er 17 altså! Regner med det kan bli noe mer snart!"

legen: " Syns du ikke at du er altfor ung da?"

12-åring : "joa men..."

Legen: "Kan ikke kjæresten din bruke kondom da?"

12-åring : "Næhei, det tør jæ værtfall ikke si til'n! Så drittflaut 'a!"

Legen: "Vet moren og faren din at du er sammen med en gutt da?"

12-åring : "Erru gæærn! Da hadde de klikka assa! Muttern hadde fått skikkelig anfall"

Legen: "Men jeg kan nok ikke gi deg P-piller uten at foreldrene dine får vite det"

12-åring : "Faan, da driter jeg i det! Trudde liksom leger skjønte litt"

....og hva skjer da da?

Hva tenker disse 17 år gamle guttene på når de blir sammen med 12-år gamle jenter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...