Gå til innhold

Rullestolbruker i nabolaget...

Anbefalte innlegg

Gjest What-to-do-with-this?

... og bare tomter med bratte skråninger, med unntak av den tomta denne familien har bygget på. Alle vi andre har bratte trapper ned til husene våre, eller opp til dem. Innendørs har vi alle det handicapvennlig, både med bad/toalett, brede dører og ingen dørstokker osv., men det er dette med å komme inn til oss som er et problem.

Vi bor i et kjempetrivelig nabolag, der flere av damene jobber deltid og/eller turnus, så det er alltid noen hjemme på dagtid. og da går vi gjerne på et kaffebesøk, og vi sender gjerne sms til de andre vi vet er hjemme og inviterer. Og da er vi ved sakens kjerne: Hva gjør vi med hun i rullestol? Hun er "alltid" hjemme, men det er ikke bare-bare å få henne inn.

Hva hadde du tenkt og gjort i forhold til disse kaffebesøkene på dagtid? Hadde du sendt sms til rullestolbrukeren også, vel vitende om at hun ikke kommer seg inn hos deg uten massiv hjelp som du ikke kan tilby? Eller hadde du latt være å invitere? Eller er det en løsning her som vi ikke har kommet på?

Må bare nevne til slutt at jeg/vi selvfølgelig også går på formiddagsbesøk til henne, da, men naturligvis ikke hver gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370230-rullestolbruker-i-nabolaget/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man inviterer selvfølgelig henne også, og er det praktisk umulig for henne å komme på besøk - så tar man med seg kaffekanna og rusler ned til henne.

Jeg antar at hvis dere er litt flere så kan dere trå til å hjelpe henne inn der det ikke er fremkommelig.

Man inviterer selvfølgelig henne også, og er det praktisk umulig for henne å komme på besøk - så tar man med seg kaffekanna og rusler ned til henne.

Jeg antar at hvis dere er litt flere så kan dere trå til å hjelpe henne inn der det ikke er fremkommelig.

Nei, vi kan ikke gå til henne hele tiden. Hun er svært opptatt av at det må være ryddig og rent når det kommer noen, og hun har sagt at hun ikke greier å ta imot spontane besøk og samtidig slappe av. Så det er en dårlig løsning, hun vil ikke like det.

Du tar det opp med henne, neste gang du er på besøk der. I at dere gjerne il invitere henne, men ikke vet hvordan problemet med trappene kan løses. Da slipper hun å føle seg utestengt, og kanskje har hun et forslag til løsning også.

Jeg har såvidt snakket med henne om det, da hun var her hos meg en kveld. Jeg hjalp til med å få henne hjem igjen, men man må være rimelig sterk for å greie å buksere stolen opp/ned trappene (for de ER lange, altså, det er ikke snakk om 3-4 trinn), og hun er både i overkant tung og har en skade som gjør at armene hennes ikke er så sterke. Vi var 3 som hjalp til da hun var her, 2 sterke mannfolk og meg (som er over middels sterk dame).

Jeg synes dette er skikkelig kjinki, altså.

Jeg har såvidt snakket med henne om det, da hun var her hos meg en kveld. Jeg hjalp til med å få henne hjem igjen, men man må være rimelig sterk for å greie å buksere stolen opp/ned trappene (for de ER lange, altså, det er ikke snakk om 3-4 trinn), og hun er både i overkant tung og har en skade som gjør at armene hennes ikke er så sterke. Vi var 3 som hjalp til da hun var her, 2 sterke mannfolk og meg (som er over middels sterk dame).

Jeg synes dette er skikkelig kjinki, altså.

Så bra at dere alt har snakket om det. Hun vet selv at det er vanskelig for henne å komme til dere, og hun orker ikke å få besøk hele tiden. Fortell henne at hun får SMS på lik linje med dere, men at dere vet at det er praktisk vanskelig for henne å komme. Da vet hun hva som foregår, og en gang nå og da kan dere hjelpe henne til å delta. Hun kan gi beskjed når det passer. Det er vel Ingen av dere ndre som an delta hver gang heller?

Annonse

Nei, vi kan ikke gå til henne hele tiden. Hun er svært opptatt av at det må være ryddig og rent når det kommer noen, og hun har sagt at hun ikke greier å ta imot spontane besøk og samtidig slappe av. Så det er en dårlig løsning, hun vil ikke like det.

Kanksje hun vil like det bedre enn å være utenfor fellesskapet.

mvh

Rullestolbrukere er vant til selv å måtte finne løsninger. Ut i fra det du beskriver, så virker det vanskelig for henne (og dere) å komme på besøk. Da ville jeg spurt henne om hun ønsker å vite når dere andre treffes, eller om det ikke gir mening siden dere vet at det ikke er praktisk gjennomførbart at hun kommer.

Jeg hadde ikke satt verden på hodet for at hun kan inkluderes i slike hverdagssammenhenger (såfremt ikke hun selv har forslag til løsning), men jeg ville strukket meg langt for å inkludere henne i evt. større nabofester om dere har slike.

Det finnes sammenleggbare "skinner" som man kan legge oppover en trapp. Hva med om dere spør om vedkommende eier slike? eller kanskjen nabogjengen til og med kunne spleise på et sett? Da ville hun virkelig følt seg velkommen!

Dette er en interessant ide! Vet ikke om det vil fungere alle steder, vi har ulike trappelengder og de er ulikt bratte, men det kan kanskje være en mulighet noen steder. Tviler vel på om hun eier noen selv, men hvor kan man eventuelt få tak i slike? Det skal jeg søren meg sjekke i morgen den dag - tips mottas! :-)

Takk!

Så bra at dere alt har snakket om det. Hun vet selv at det er vanskelig for henne å komme til dere, og hun orker ikke å få besøk hele tiden. Fortell henne at hun får SMS på lik linje med dere, men at dere vet at det er praktisk vanskelig for henne å komme. Da vet hun hva som foregår, og en gang nå og da kan dere hjelpe henne til å delta. Hun kan gi beskjed når det passer. Det er vel Ingen av dere ndre som an delta hver gang heller?

Nei, alle er ikke med hver gang, selvfølgelig, for det er ulikt hvem som er hjemme og ikke. Og om sommeren er det mye enklere, da kan vi møtes uti veien eller på parkeringsplassen uten om mer styr. Og det gjorde vi et par ganger i sommer, selv om været stort sett var DRITT! (Værfrustrasjon, beklager...)

Det jeg skulle si, da, om det at jeg snakket litt med henne om dette med kaffe-greiene, var at jeg sa litt om hvordan vi bruker å ha det rundt her på vinterstid. Og da svarte hun spontant at slike besøk som kommer brått på fikser hun dårlig. Så da sa jeg ikke så mye mer, liksom, visst ikke helt hvordan jeg skulle ta tak i det.

Dette planlegges i veldig liten grad, da, det kan skje 3 ganger ei uke, så kan det gå 4 uker til neste gang osv. For noen skjer det ukentlig, mens andre kanskje er med et par-tre ganger i året. Vi har alle "kvindenes aften" på rundgang, men det fikser vi lett siden vi da har mannfolkene hjemme til å hjelpe oss. Det ser jeg ikke på som noe problem.

Dette er en interessant ide! Vet ikke om det vil fungere alle steder, vi har ulike trappelengder og de er ulikt bratte, men det kan kanskje være en mulighet noen steder. Tviler vel på om hun eier noen selv, men hvor kan man eventuelt få tak i slike? Det skal jeg søren meg sjekke i morgen den dag - tips mottas! :-)

Takk!

Rullestolbrukeren kan selv søke slike skinner fra Hjelpemiddelsentralen. Dersom det er mange trappetrinn eller trappen er bratt, så vil det fortsatt være svært tungt å skyve vedkommende opp.

Annonse

Rullestolbrukere er vant til selv å måtte finne løsninger. Ut i fra det du beskriver, så virker det vanskelig for henne (og dere) å komme på besøk. Da ville jeg spurt henne om hun ønsker å vite når dere andre treffes, eller om det ikke gir mening siden dere vet at det ikke er praktisk gjennomførbart at hun kommer.

Jeg hadde ikke satt verden på hodet for at hun kan inkluderes i slike hverdagssammenhenger (såfremt ikke hun selv har forslag til løsning), men jeg ville strukket meg langt for å inkludere henne i evt. større nabofester om dere har slike.

Åja, vi har fester med hele gata 3-4 ganger i året, og da er det jo helt noe annet. Og på "kvindenes aften" som går på rundgang, da har vi også sterke armer til hjelp. Så det er absolutt ikke snakk om ekskludering, trivelig dame og greier, syns bare disse spontane og svært uhøytidelige kaffe"pausene" våre ble litt vanskelig.

Nå var det noen som kom med forslag om skinner, og får jeg vite litt hvor jeg kan få tak i slike skal jeg jammen prøve å finne ut om det er mulig å benytte. I alle fall for noen av oss. Jeg har trapp med repo, er vel 10 trinn før og etter repoet, men andre har brattere trapper og kortere trapper. Så det er ulikt.

Rullestolbrukeren kan selv søke slike skinner fra Hjelpemiddelsentralen. Dersom det er mange trappetrinn eller trappen er bratt, så vil det fortsatt være svært tungt å skyve vedkommende opp.

Ja, det vil sikkert fortsatt være tungt, men jeg tenkte videre på om det kanskje hadde vært mulig med en vinsj på toppen av trappa? Den kan jo hektes fast i framkant av stolen på tur opp, og bak på turen ned. Det vil jo hjelpe på betraktelig, vil det ikke? Eller er jeg helt på bærtur nå?

Takk!

De skinnene er sånn uttrekkbare, slik at de kan brukes på ulik lengde.

Hvis rullestolen er tung, kan vel flere skyve bak, og kanskje man rett og slett kan binde et tau foran (nederst) på rullestolen og dra samtidig?

Jeg er sikker på at vedkommende uansett vil sette pris på at dere forsøker så godt dere kan.

De skinnene er sånn uttrekkbare, slik at de kan brukes på ulik lengde.

Hvis rullestolen er tung, kan vel flere skyve bak, og kanskje man rett og slett kan binde et tau foran (nederst) på rullestolen og dra samtidig?

Jeg er sikker på at vedkommende uansett vil sette pris på at dere forsøker så godt dere kan.

Jeg tenkte vinsj - er det helt på jordet?

Jeg er aller mest redd for at vi skal glippe taket så hun faller ut eller tryner ned trappa, det vil jo være en real katastrofe (og da får dere nok lese om det i avisa). Jeg sjekker uansett videre i morgen, hjelpemiddelsentralen sier Frosten, så da skal jeg sjekke hva de eventuelt kan få til.

Ja, det vil sikkert fortsatt være tungt, men jeg tenkte videre på om det kanskje hadde vært mulig med en vinsj på toppen av trappa? Den kan jo hektes fast i framkant av stolen på tur opp, og bak på turen ned. Det vil jo hjelpe på betraktelig, vil det ikke? Eller er jeg helt på bærtur nå?

Tror du er litt på bærtur nå :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...