Gå til innhold

Nerveskade etter bedøvelse


Gjest Mann 23 Midt-Norge

Anbefalte innlegg

Gjest Mann 23 Midt-Norge

Hei! Jeg var hos tannlegen for snart to ukers tid siden og skulle sette en fylling i bakerste jeksel på venstre side (foran visdomstann som har blitt fjernen en mnd før uten problemer) Da han satte sprøyten kjente jeg ett støt og tungen ble øyeblikkelig nummen. den videre bedøvelsen var smertefull (to doser ble satt med flere stikk, stikk nr 2 skapte støtet) Noen dager etterpå da tungen ikke kom tilbake ringte jeg og han sa at han hadde truffet en nerve. Han sa dette gikk over og at jeg skulle spise B-Vitamin. Noen kontroll var ikke nødvendig siden det ikke kunne gjøres noe med uansett. I dag har jeg fremdeles nummenheten, men tror den har gått litt tilbake. Den er ikke veldig nummen men nokk til at det merkes ganske godt.Vil si ca 10 - 15 % redusert taktil følighet. Har full smakssans, smertefølelse, og temperatur følelse (er ikke overfølsom for temperatur eller annet stimuli). eneste ellers er kanskje at jeg er litt sår på stedet der han satte bedøvelsen under tanna, og det kjennes ut som det blir presset på hvis jeg svelger på en måte som gjør at det blir ett "dragsug" i det området. - Kan dette være skadelig for nerven i såfall? eller hindre den i å gro på noen måte (blir det som å "plukke" på såret)? Vet ikke om nerven beveger seg når det området beveger seg som følge av at jeg svelger, og om dette er skadelig for videre heling (vet ikke om nerven ligger inne i benet eller i det bløte vevet). Mulig jeg bare inbiller meg det siden jeg er så fokusert på det området for tiden, er også her såret etter visdommstann operasjonen fremdeles ligger. - Hvordan vet jeg om nervetråden er kuttet over? basert på det jeg har lest så vil dette bli permanent hos en 20 %, men bare hvis skaden er alvorlig, altså at nerven nesten er kuttet tvers av. Høres det slik ut basert på symptomene jeg beskrev, eller tolker jeg det rett at det er en moderat/lett skade med tanke på hvor god førlighet jeg fortsatt har i tungen? Fikk også høre at dette ikke var "hovednerven" siden da hadde leppen også vært borte og at det hadde i såfall vært alvorligere, og at denne nerven (n.lingualis tror jeg han sa), bruker å gro. - Er det noe man bør unngå mens skaden gror eller kan man gape og svelge/spise normalt uten at dette "åpner" såret igjen? dvs vil nervetrådene som i såfall har begynt å gro ryke av at man gaper mye, eller svelger slik at det blir ett "sug" på det område, kan skaden i såfall forverres eller er det helt umulig (dvs kan flere nervetråder som ikke ble skadet ryke og øke skadeomfanget ved at man gaper og dermed strekker nerven, vet ikke om nerven er "svekket" av skaden og dermed skades lettere videre)? - Er det vanlig at dette i såfall blir helt bra eller bruker det alltid å være igjen en viss nummenhet? - Hvor lenge bør jeg la naturen gå sin gang før jeg evt oppsøker en spesialist eller hjelp? Hvor bør jeg i såfall henvende meg i Midt-Norge? Føler at oppfølgningen av tannlegen er litt dårlig i dette tilfellet, har fått for meg at han i det minste burde kontrollert det eller konsultert med en spesialist (oral kirurg), men han syntes kanskje ikke det hørtes så alvorlig ut? Ikke meningen å høres overnervøs ut men er greit å ha en "second opinion", man er jo redd for at dette skal bli varig. Tusen takk for hjelpen på forskudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillian P. Hajdu, tannlege

Er vanligere enn man tror. Jeg tror at i ditt tilfellle er ikke nerven kuttet over. Det er umulig med en nål. Den er skråslipt på tuppen og vanligvis så sklir nerven unna når nålen kommer borti nervetråden. Dette oppleves av mange som et støt uti tungen som et elektrisk støt som er ganske ubehagelig,men ikke farlig. Tannlegen skal siden injisere bedøvelsen rolig,bør bruke minst et minutt. Presser tannlegen for fort ,kan det skape skade. Jeg tror kanskje du har fått en liten blødniing i forbindelse med injeksjonen.Da blir det en liten hevelse der. Den ligger å presser på nerven. Det blir nesten som et blåmerke på låret, som er vondt å komme borti, og det er ømt i ca en uke før den forsvinner helt i.l.a. to uker.Hvis nålen i sprøytespissen har fliset opp nerven så vil det ta opptil 3 mnd at det gror sammen igjen. Hadde den vært kuttet helt over kan du være nummen i et år eller foralltid(sjeldent). Jeg tror og mener du bør leve som normalt, gape det du kan, og ha håpet og troen og vissheten om at du blir som før, uten å gjøre noe spesielt! Det finnes noen laser behandlinger som kan hjelpe,spesialistoppgave, men det krever daglige behandlinger over tid. Usikkert, Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...