Gå til innhold

Unødvendig rotfylling mm.


Gjest tannlaus

Anbefalte innlegg

Gjest tannlaus

Jeg fikk nå i vår en rotfylling av en tann. Årsaken til rotfyllingen var at tannen ble ødelagt etter behandling hos tannlege under førstegangstjenesten. Det ble da etter annen tannleges utsagn borret/ fjernet for mye av tannen, slik at den etter en tid ikke tålte presset fra fyllingen, og det ene hjørnet falt av. Etter rotfylling viser det seg at det er en sprekk i tannen som fører til at bakterier kommer ned og det oppstår betennelse. Rotfyllingen har kostet meg over 7.000, og nå sier min tannlege at eneste løsning er å trekke tannen, for så evt. å sette inn et implantat eller krone på bro. Prisantydning for disse løsningene er hhv. 25.000 / 12.000,-. Han sier og at han kjente til sprekken i tannen, men mente det var riktig å forsøke redde tannen.. Jeg føler jeg nå har kastet bort tid og penger på en unødvendig rotfylling. Hadde jeg blitt opplyst om risikoen for et slikt resultat hadde jeg heller trukket tannen. Jeg ønsker nå å råd om hva jeg bør gjøre videre. Har liten tiltro til tannlegen, men må få ut tannen for å slippe problemene med betennelse. Kan jeg kreve erstatning hos tannlegen, og kan det evt. være noen mulighet for en erstatning for de utgiftene jeg har hatt etter feilbehandling hos tannlege i militæret? Samlet over 20.000,- for 2 ødelagte tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei. Ja,du har virkelig vært uheldig. Må gjøre deg oppmerksom at du kan klage på behandlingene via den Norske Tannlegeforeningen.

http://www.tannlegeforeningen.no/Profesjon-og-fag/Klageordning/default.aspx

Tannlegene dine kan allikevel kanskje ikke lastes, for de har utført korrekt behandling etter mitt skjønn.

Jeg burde se røntgenbilder og journalen din for å svare deg helt sikkert.

På generelt grunnlag kan jeg dog si dette.

Det er vanskeilg å fastslå sprekker i tenner. Sammenligner det ofte med steinsprut på bilvindu hvor sprekken utvikler seg sakte eller raskt over tid. Symptomer er at tannen er vond å bite på,ofte i det du slipper bittet opp. Kan ikke ses på røntgen. Står de lenge nok ,kan bakterier krype inn i sprekken og infisere nerven så man må rotfylle tannen for å bli bra.

Utvikler sprekken seg videre og ut i rothinnen og benet ,kan ikke tannen reddes,den må trekkes. Du hadde vel reagert hvis tannlegen først sa at du måtte trekke tannen men var usikker! Det er alltid bedre å prøve å redde tannen. Når det kommer til økonomi, så bør vel hver og enkelt tannlege vurdere sine tilfeller og legge inn faktorer som kundeforhold, tidsaspekt og menneskelig skjønn. Vel, tannlegen har brukt sin tid på å redde tannen din,det gikk ikke,den måtte trekkes. Allikevel bør jo tannlegen få betalt men kanskje gi deg et lite avslag på broen eller implantatet, så begge blir fornøyd? Tror ikke militærtannlegen boret dypt med vilje,du hadde nok et stort hull der.Burde kanskje påsatt krone for å tåle tyggetrykket? Tannlegen kan ikke lastes etter min mening .

Går vi lenger tilbake, så hadde det vel vært billigst med null hull? Og hullet er vel din skyld ,ikke tannlegenes,eller hva?

Du kan leve uten tann helt fint kanskje,eller ha bro eller implantat hvis du savner den.

Lykke til!

MVH

tannlege

Lillian Hajdu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...