Gå til innhold

NAV presser meg - oppdatering

Anbefalte innlegg

Gjest energía

''Og fikk ikke med meg at den som kom med kommentaren var utviklingshemmet.''

Det er heller ikke sikkert at det var. Slik jeg oppfatter det som har blitt fortalt, så vet h*n ikke hvem som kom med kommentaren. Det er da jeg minner om at på en vernet arbeidsplass vil det ofte jobbe også mennesker med utviklingshemming, og at det derfor heller ikke er gitt at alle har like god oversikt over hva man kan si til enhver tid og ikke.

Uansett sier det mer om de som kommer med slike kommentarer, enn den som får kommentarene.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

7

• frosken

6

• ekte nick

3

• meg__123!

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Det skjedde mer også. Jeg sa gratulerer med dagen til en dame som hadde bursdag. Hun så dumt på meg og viftet meg vekk med hånden.

Samme svar som her også. På en vernet bedrift vil du sikkert møte litt av hvert. Mennesker som har en utvilingshemming, psykiske problemer med dårlige dager, mennesker som har blitt "presset" til å være der slik du føler du har blitt.

Man kan til en viss grad velge hva som er verd å ta inn over seg.

Gjest Weekends

Om du er så skrekkelig sårbar at du nå omtrent vil slutte pga en kommentar så klarer ikke jeg å begripe hva du gjør i arbeidspraksis. Jeg har enorme problemer med å tro at du er seriøs og at dette ikke er, enda, et tulleinnlegg men jeg skal såklart ikke påstå noe slikt, men det ligner.

Jeg synes du bagatelliserer det.

Det spørs hvordan man velger å se på det. Du kan velge å se på froskens kommentar om at det er sånn livet er innimellom (og noe vi alle har opplevd fra tid til annen) som et forsøk på å bagatellisere, eller du kan si til deg selv at sånne uheldige kommentarer ikke skal få styre livet ditt og dra deg ned.

Gjest grublendeikveld

Vil sende deg mine beste tanker. har fulgt litt med på alt du skriver, og forstår veldig godt at du sliter. det de fleste glemmer; er at ikke alle er like. noen blir lett såret. noen tåler all verden. osv.

har selv en sønn som var under navregimet, som ble "lokket" til å gjøre både det ene og det andre av kolleger, som visste å utnytte han. han ble også mobbet der han var utplassert. uten at han visste det selv. etter denne tiden så fikk han endelig en diagnose, og dermed et svar på hvorfor han reagerer sånn og slik. og hvorfor han ikke skjønte hva som var ironi, og hva som var alvor.

håper du klarer deg videre i livet, og gjør det beste du kan. ingen kan forlange noe mer.

Annonse

Det er en vernet bedrift. Det er en GRUNN til at en del folk havner i sånne bedrifter og ikke i vanlig arbeidsliv. Så må man forholde seg til både de som er "litt lite med", mangler antenner osv. Dermed bør man ta folk for det de er, det er ikke alle voksne som er VOKSNE.

Og dette er vel nettopp en grunn til at endel mennesker, slik som trådstarter, heller burde få tilbud om å jobbe på en alminnelig bedrift (betalt av NAV) istedenfor på en vernet bedrift.

Jeg synes du bagatelliserer det.

''Jeg synes du bagatelliserer det.''

En del ting i livet, spesielt ubehageligheter, må nesten bagatelliseres. Hvis ikke bruker vi all vår tid og mye følelser på noe som ikke fortjener den mengde oppmerksomhet, mens det som faktisk betyr noe går oss forbi.

Om du er så skrekkelig sårbar at du nå omtrent vil slutte pga en kommentar så klarer ikke jeg å begripe hva du gjør i arbeidspraksis. Jeg har enorme problemer med å tro at du er seriøs og at dette ikke er, enda, et tulleinnlegg men jeg skal såklart ikke påstå noe slikt, men det ligner.

''Om du er så skrekkelig sårbar at du nå omtrent vil slutte pga en kommentar så klarer ikke jeg å begripe hva du gjør i arbeidspraksis. Jeg har enorme problemer med å tro at du er seriøs [...]'

Det er slett ikke noe uvanlig at NAV ønsker å prøve ut en persons arbeidevne uten å ta hensyn til nettopp denne sårbarheten.

''Om du er så skrekkelig sårbar at du nå omtrent vil slutte pga en kommentar så klarer ikke jeg å begripe hva du gjør i arbeidspraksis. Jeg har enorme problemer med å tro at du er seriøs [...]'

Det er slett ikke noe uvanlig at NAV ønsker å prøve ut en persons arbeidevne uten å ta hensyn til nettopp denne sårbarheten.

''Det er slett ikke noe uvanlig at NAV ønsker å prøve ut en persons arbeidevne uten å ta hensyn til nettopp denne sårbarheten.''

Men det kan da ikke kritiseres at NAV vil teste ut arbeidsevnen før man eventuelt konkluderer med at en person skal bli "lønnet av staten" resten av livet?

''Det er slett ikke noe uvanlig at NAV ønsker å prøve ut en persons arbeidevne uten å ta hensyn til nettopp denne sårbarheten.''

Men det kan da ikke kritiseres at NAV vil teste ut arbeidsevnen før man eventuelt konkluderer med at en person skal bli "lønnet av staten" resten av livet?

''Men det kan da ikke kritiseres at NAV vil teste ut arbeidsevnen før man eventuelt konkluderer med at en person skal bli "lønnet av staten" resten av livet?''

Helt enig med deg i at dette skal sjekkes grundig ut. Men noen ganger blir brukeren så lite ivaretatt at det som er av arbeidsevne ikke får komme til sin rett, og det synes jeg er synd. Kanskje man burde ha koblet inn psykologer/psyk. sykepleiere el.l for å støtte dem som sliter med å finne seg til rette, kommunisere med kollegaer osv.

Vil sende deg mine beste tanker. har fulgt litt med på alt du skriver, og forstår veldig godt at du sliter. det de fleste glemmer; er at ikke alle er like. noen blir lett såret. noen tåler all verden. osv.

har selv en sønn som var under navregimet, som ble "lokket" til å gjøre både det ene og det andre av kolleger, som visste å utnytte han. han ble også mobbet der han var utplassert. uten at han visste det selv. etter denne tiden så fikk han endelig en diagnose, og dermed et svar på hvorfor han reagerer sånn og slik. og hvorfor han ikke skjønte hva som var ironi, og hva som var alvor.

håper du klarer deg videre i livet, og gjør det beste du kan. ingen kan forlange noe mer.

Hei,

Takk skal du ha. Trist å lese om din sønn som ble utnyttet. Håper det går bra med han nå.

Og dette er vel nettopp en grunn til at endel mennesker, slik som trådstarter, heller burde få tilbud om å jobbe på en alminnelig bedrift (betalt av NAV) istedenfor på en vernet bedrift.

Er ikke alle som passer i en vanlig bedrift. Etter det jeg har lest av tråstarters innlegg tror jeg ikke h*n hører hjemme på noen vanlig arbeidsplass.

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest bare en tanke

Mener du seriøst fortsatt at trådstarter hadde passet bedre i en ordinær bedriftt?

Mener du seriøst fortsatt at trådstarter hadde passet bedre i en ordinær bedriftt?

Ja, det tror jeg på mange måter kunne vært bedre, vel og merke dersom det er en bedrift med godt arbeidsmiljø, god ivaretakelse og rom for å ha en person der på spesialavtale med NAV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...