Gå til innhold

Kronpr. Olav ville ha Nazi-Tyskland inn i varmem

Anbefalte innlegg

Gjest lauring

''Hittil ukjent brev avslører holdningene til Hitler-Tyskland i årene før okkupasjonen.

På en tid da de første konsentrasjonsleirene var etablert på siste halvdel av 30-tallet, ønsket Olav, som i 1957 ble Norges konge, at Storbritannia og Tyskland skulle samarbeide.

- Olav var en ny generasjon,flasket opp etter den russiske revolusjon. I hans verden var det ikke Tyskland som var fienden, men angsten for Russland, kommunismen og revolusjonen. Han ser, som mange i sin samtid, Russland som en trussel mot sivilisasjonen.''

http://www.dagbladet.no/2011/10/27/nyheter/kongehuset/nazisme/18794859/

Olav vurderte strengt tatt to rivaliserende sosialistisk utsprungne skrekkregimer opp mot hverandre. Her var alternativet å velge mellom pest og kolera.

Fortsetter under...

Gjest Norknight.

På den tiden da disse ordene falt hadde nazi-Tyskland ennå ikke vist sine mest grusomme sider, men det hadde Stalins tererrorvelde gjort.

Merkelig at man behandler nazister som angrer så mye verre enn kommunister som angrer?

Hvis nå Hitler drepte over 6 millioner mennesker,så drepte vel Stanin ca 10 mill?

Hvor mange uskyldige bønder dreopte Pol-Pot? (Anslått ca 2 mill) Hvor mange huttuer og tutsier ble drept i Rwanda i 1993 (eller 94)? Ikke sikkert at 800 000 er riktige tall?

At Hitler blir stående igjen som nr en synes jeg er unyansert,

bare fordi antallet var så stort og det var flest av en eneste folkegruppe.

Verdens største trussel er glemsel og løgn.Hvis vi ikke lærer våre barn sannheten om vår nære fortid kan det samme skje igjen.

I Tyskland på 30 tallet var det en meget stor finansiell krise.

Ikke rart at en pussig Østriker med bart og spesiell sveis,kom seg fram.Har man store nok talegaver og en morders psykopatiske trekk,kan man lett starte en verdenskrig.

Det er veldig lett å være etterpåklok når man har fasiten i hånd.

Siden de fleste nazister er døde,og dagens skinnheads benekter hele halocaust,er det kanskje på tide å tilgi Tyskland for sine synder.

Tyskland har jo lært sin lekse,me det har ikke USA.De kunne ha stoppet med å bombe Hiroshima og Nagasaki,men gikk inn i sør-Korea på 50 tallet og Vietnam på 70 tallet.

Ingen land i verden er så livredd for å bli stemplet som facister eller nazister som tyskland.Jeg har vært både i Berlin,Kiel og Rehnsburg og likte meg godt.De har slike små skoger like ved sine landsbyer.Flott.

Israel stor i en særstilling og har Hamas og Fatha på den ene siden å "sloss mot" og de høyre-ekstreme nybyggerne på den andre.

Jeg foreskår at både Gaza og Vestbredden blir Palestinsk og får selvstyre.Omtrent som Samene i Norge,bare at Finnmark tilhører Norge mens palestisk område tilhører palestinerne.

Kan man sammenligne med kurderne,fransk Canada og Baskerne? Ingen av de fikk eget land selv om både baskere og Quebeck ropte ganske høyt.

Mye rare tanker jeg har,men jeg vil altså forsvare både Kong Olav og Tyskland.

Gjest Nord og ned.

Merkelig at man behandler nazister som angrer så mye verre enn kommunister som angrer?

Hvis nå Hitler drepte over 6 millioner mennesker,så drepte vel Stanin ca 10 mill?

Hvor mange uskyldige bønder dreopte Pol-Pot? (Anslått ca 2 mill) Hvor mange huttuer og tutsier ble drept i Rwanda i 1993 (eller 94)? Ikke sikkert at 800 000 er riktige tall?

Verdens største trussel er glemsel og løgn.Hvis vi ikke lærer våre barn sannheten om vår nære fortid kan det samme skje igjen.

Ikke rart at en pussig Østriker med bart og spesiell sveis,kom seg fram.Har man store nok talegaver og en morders psykopatiske trekk,kan man lett starte en verdenskrig.

Siden de fleste nazister er døde,og dagens skinnheads benekter hele halocaust,er det kanskje på tide å tilgi Tyskland for sine synder.

Tyskland har jo lært sin lekse,me det har ikke USA.De kunne ha stoppet med å bombe Hiroshima og Nagasaki,men gikk inn i sør-Korea på 50 tallet og Vietnam på 70 tallet.

Ingen land i verden er så livredd for å bli stemplet som facister eller nazister som tyskland.Jeg har vært både i Berlin,Kiel og Rehnsburg og likte meg godt.De har slike små skoger like ved sine landsbyer.Flott.

Israel stor i en særstilling og har Hamas og Fatha på den ene siden å "sloss mot" og de høyre-ekstreme nybyggerne på den andre.

Jeg foreskår at både Gaza og Vestbredden blir Palestinsk og får selvstyre.Omtrent som Samene i Norge,bare at Finnmark tilhører Norge mens palestisk område tilhører palestinerne.

Kan man sammenligne med kurderne,fransk Canada og Baskerne? Ingen av de fikk eget land selv om både baskere og Quebeck ropte ganske høyt.

''Mye rare tanker jeg har,men jeg vil altså forsvare både Kong Olav og Tyskland.''

Ja, her var det mye rart. Noe er jeg helt enig i, og noe helt uenig. Du skal ha omvendt kreditt for å være blandt de aller første jeg har observert som beklager at FN og USA gikk inn og reddet Sør-Korea fra det diktaturet og den hungersnøden som folk i Nord opplever den dag i dag 60 år etter.

Gjest Norknight

''Mye rare tanker jeg har,men jeg vil altså forsvare både Kong Olav og Tyskland.''

Ja, her var det mye rart. Noe er jeg helt enig i, og noe helt uenig. Du skal ha omvendt kreditt for å være blandt de aller første jeg har observert som beklager at FN og USA gikk inn og reddet Sør-Korea fra det diktaturet og den hungersnøden som folk i Nord opplever den dag i dag 60 år etter.

Sør-Korea var kanskje riktig.Nord-Korea er vel verdens eneste 100% kommunistiske system som tror de fungerer.Men sult har de mye av.

Gjest Nord og ned.

Sør-Korea var kanskje riktig.Nord-Korea er vel verdens eneste 100% kommunistiske system som tror de fungerer.Men sult har de mye av.

Ja, noe mer konkret enn Korea for å bevise kapitalismens gedigene seier over sosialismen finnes ikke.

Fin illustrasjon:http://media.syracuse.com/kirst/photo/korea-at-nightjpg-ac9a89c295118f96_large.jpg

Annonse

Forsiktig nå. En tidligere kollega av meg skrev et innlegg i Jerusalem post etter en fuktig kveld på byen, vel hjemme etter fn tjenesten:

Hvorfor ikke flytte israel til nevada ørkenen ? Samme klima, men omgitt av venner, pluss at man fikk samle begge Guds utvalgte folk på ett sted :)

Unektelig litt festlig, men han mottok drapstrusler i mange år etter debatten. Haha

Gjest Elextra

På denne tiden visste ikke omverdenen om naziregimets grusomheter. Faktisk var det en stor del av Norges befolkning som på trettitallet like gjerne ville at Norge skulle støtte den tyske som den britiske side.

Det er viktig å huske at historien er skrevet i ettertid og i etterpåklokskapens lys.

På denne tiden visste ikke omverdenen om naziregimets grusomheter. Faktisk var det en stor del av Norges befolkning som på trettitallet like gjerne ville at Norge skulle støtte den tyske som den britiske side.

Det er viktig å huske at historien er skrevet i ettertid og i etterpåklokskapens lys.

Helt enig.

Med vennlig hilsen

Du vil nok finne mange eksempler på folk og fe som før krigens utbrudd sympatiserte med Hitler. verdensbildet var anderledes, mange, da spesielt folk med makt, var engstelige for kommunismenn.

Hitler kom ikke til makten bare ved hjelp av egne talegaver, for å si det sånn.

Aftenposten var jo ikke akkurat kjent for sine glødende anti-Hitler artikler. En annen finurlighet er jo a Norge var nær på å bli okkupert av brittene i stedenfor Tyskland, det hadde nok endret hele etterkrigsårene for Norge.

hidi, the scorpion

Derfor var Hamsun nazivennlig, han hadde ikke snøring hva nazistene var i stand til. Attpåtil hatet han engelsmenn....

Gjest Elextra

Derfor var Hamsun nazivennlig, han hadde ikke snøring hva nazistene var i stand til. Attpåtil hatet han engelsmenn....

''Derfor var Hamsun nazivennlig, han hadde ikke snøring hva nazistene var i stand til.''

Det var det jo svært få som hadde noen anelse om da Hitler kom til makten og årene like etter.

Annonse

hidi, the scorpion

''Derfor var Hamsun nazivennlig, han hadde ikke snøring hva nazistene var i stand til.''

Det var det jo svært få som hadde noen anelse om da Hitler kom til makten og årene like etter.

''Det var det jo svært få som hadde noen anelse om da Hitler kom til makten og årene like etter.''

Det er sant, men Hamsun ble tyskervennlig pga sitt hat til engelskmennene.

Noe han faktisk angret i ettertid, da han ble vist filmer fra konsentrasjonsleirene.

Gjest Elextra

''Det var det jo svært få som hadde noen anelse om da Hitler kom til makten og årene like etter.''

Det er sant, men Hamsun ble tyskervennlig pga sitt hat til engelskmennene.

Noe han faktisk angret i ettertid, da han ble vist filmer fra konsentrasjonsleirene.

''Noe han faktisk angret i ettertid, da han ble vist filmer fra konsentrasjonsleirene.''

Ja, det får en håpe, jeg velger gjerne ofte å håpe på det gode i mennesker :P.

hidi, the scorpion

''Noe han faktisk angret i ettertid, da han ble vist filmer fra konsentrasjonsleirene.''

Ja, det får en håpe, jeg velger gjerne ofte å håpe på det gode i mennesker :P.

''Ja, det får en håpe, jeg velger gjerne ofte å håpe på det gode i mennesker :P.''

Jeg også, men jeg nekter å være naiv, for det finnes enormt mange onde mennesker her i verden:(

Men noen blir uskyldige ofre (barn som må drepe etc), og noen ut fra ren uvitenhet.

Gjest Shira :o)

Enig.

Jeg har irritert meg litt over endel overskrifter i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...