Gå til innhold

Å drive egen barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest - ingoen -

Noen som har erfaring med dette?

Har seriøst tenkt på dette i flere år, og i går kom jeg i snakk med to stk som også har lyst til dette.

Men er det egentlig mulig å drive en privat barnehage uten å gå i minus?

Tenker friluftsbarnehage med mye fokus på uteliv og dyr. Barnetall på ca 30 stk, slik at barnehagen blir liten og intim.

Hva tenker dere foreldre med småbarn om å bruke en slik barnehage (kontra en stor barnehage med mange avdelinger)?

Jeg har selv 3 barn og har erfaring fra 4 ulike barnehager. Den barnehagen med mest uteliv og færrest barn + stabilt personale har fungert best på mine barn. I den største barnehagen føler både barnet mitt og meg selv at vi forsvinner helt i mengden. Barnet mitt trives ikke i denne store barnehagen...

Er det mulig å få til en skikkelig god friluftsbarnehage med ca 30 barn, eller er det et prosjekt som vil gi meg alt for mye arbeid og minus på kontoen i tillegg?

Mye styr og stell ( tenker byråkrati/ulike sikkerhetstilsyn/osv) ?

Kjempetakknemlig for svar.. for nå ønsker jeg å enten legge bort disse tankene eller å utforske dem videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371565-%C3%A5-drive-egen-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shilapila

Gå videre. Jeg kjenner noen som har startet slik barnehage og det har gått kjempebra i alle år.

Du må regne med en periode hvor kostnadene er høyere enn inntekt og du må etablere eget firma. Det lønner seg i slikt tilfelle å stifte AS, muligen NUF -ikke enkeltmannsforetak. Det er en stor fordel hvis dere er flere sammen, og så bør du huske å sikre faglig kvalitet. Jeg vet ikke om du har pedagogisk utdannelse.

Du kan få lån til å starte, og det å realisere drømmene sine er verdt risikoen.

Gjest - ingoen -

Med 30 unger må du vel ha to avdelinger og adskillig flere ansatte enn dere 3...

Ja, selvsagt må vi ha flere enn oss tre!

Vi må jo også ha vaktmester/fiksemann og renholdere, i tillegg til alle dem som skal jobbe med barna. Men poenget mitt er at noen må være ledere/planleggere/pådrivere/igangsettere/primusmoterer - og der har du meg og mine to veninner.

Annonse

Gjest Elextra

Gå videre. Jeg kjenner noen som har startet slik barnehage og det har gått kjempebra i alle år.

Du må regne med en periode hvor kostnadene er høyere enn inntekt og du må etablere eget firma. Det lønner seg i slikt tilfelle å stifte AS, muligen NUF -ikke enkeltmannsforetak. Det er en stor fordel hvis dere er flere sammen, og så bør du huske å sikre faglig kvalitet. Jeg vet ikke om du har pedagogisk utdannelse.

''Det lønner seg i slikt tilfelle å stifte AS, muligen NUF''

*kremt* NUF er norsk avdeling av utelandsk foretak.

Du mener kanskje ENK, DA eller ANS?

Gjest - ingoen -

Ja, jeg har pedagogisk utdannelse (masternivå) + noe lederutdannelse, men er ikke førskoleutdannet. Min venninne er midlertidig det. Eierformen på tiltaket blir nok et AS.

Når det gjelder den faglige kvaliteten, så er det akkurat den jeg er veldig på jakt etter. Mer praktisk, mer moro, mer læring gjennom erfaring og mest mulig utendørs. Jobber i dag i skolen og dette er noen av momentene jeg savner i hverdagen min i klasserommet. Liker å leve litt i nuet, og det kan man i større grad i en barnehage enn i skolehverdagen. Liker også veldig godt å planlegge arrangementer og aktiviteter for barn.

Veldig hyggelig å høre at dine bekjente har startet barnehage og at det har gått bra! Tusen takk for innlegget ditt :-)

Gjest NUF er helt OK

''Det lønner seg i slikt tilfelle å stifte AS, muligen NUF''

*kremt* NUF er norsk avdeling av utelandsk foretak.

Du mener kanskje ENK, DA eller ANS?

Det går helt fint å ha NUF, det er mange fordeler. Men mange sprer rykter og NUF, særlig regnskapsførere og revisorer. De får jo ikke så mange kunder om alle var NUF.

I tillegg trenger du ikke egenkapital som du gjør i AS. Og ikke revisor.

Ingen MÅ ha regnskapsfører. Men mange driver propaganda ang det. Men det beste er å føre regnskapet selv, slik at man ikke mister oversikten.

Annonse

Min søster og ei venninne gjorde dette for ti år siden, da de var ferskt utdannete førskolelærere! De leide lokaler, og hadde en enavdelignsbarnehage i full drift i 9 år tror jeg. Da valgte de å selge konseptet inn til en privat barnehagekjede - og denne kjeden driver nå barnehagen - og min søster og venninna er ansatte.

De har trivdes godt med det, men det har vært sårbart mht sykdom og vikarer når det er en liten barnehage (mindre enn det dere planlegger). Veldig mye jobbing og lite fri/ferier - men absolutt verdt det, ifølge min søster.

De har hele tden hatt veldig god kommunikasjon med barnehagesjefen i kommunen. Ta en prat med ham/henne og hør om hvordan behovet er for barnehage i det området dere tenker på!

Persille1365381127

Heh, joda - jeg gjør dette. Jeg har en privat barnehage med 26 barn, 7,5 årsverk og ni ansatte.

Og jeg vil ikke anbefale noen å starte barnehage slik som situasjonen er nå.

Begrunnelsen for det er rett og slett at de økonomiske forholde er for usikre. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Oslo har vi nå i oktober fått vite hva vi får i støtte for 2011. Det vil si at vi har drevet i ti måneder før vi faktisk vet hva vi har av penger i år - det er en ganske ubehagelig situasjon.

Det er også slik at lovverket stadig strammes inn, men at det ikke gjenspeiles i tilskuddene. Og selv om jeg er helt for de endringene som gjøres, så hjelper ikke det når de ikke finnes økonomi til å støtte dem.

Jeg har drevet barnehage i snart syv år, i april i år tok jeg ut min første lønning - på 14.000 kroner. Jeg fungerte som styrer selv i to år får jeg hadde råd til å ansette en styrer i 50% stilling, jeg har den andre 50% selv. Hun har pedagogikk, praktisk og enkelt personalansvar - jeg har økonomi, administrasjon og tyngre personalansvar (ansettelse, oppsigelse, sykemeldinger osv).

Vi har som oftest penger til vikar, men jeg skammer meg over lønnsnivået i barnehagene. Jeg har flotte, dyktige mennesker som står på og jobber hardt - de fortjener mer enn 260.000 i lønn i året.

Turnover hos assistenter er gjerne høy, av samme grunn. Det er lite penger for en slitsom jobb. Vi har løst det ved å ansette en del fagarbeidere og eldre assistenter, men det koster mer - og konsekvensen er jo blant annet at vi ikke kan ha vaktmester, betaling for alle timene jeg og den andre eieren jobber osv.

Når det er sagt:

Jeg har lært masse, jeg synes ungene er helt fantastiske - og jeg digger mine ansatte, det er de beste menneskene jeg vet om. Jeg har jo også valgt dem selv...

Men det verste er faktisk at man ukentlig må lese om hvor mye penger vi tjener som barnehageeiere, hvor lite vi bør tjene, hvor fæle vi er - og hvor lite vi gir tilbake til samfunnet i forhold til hva vi får.

Foreldrene er fantastiske, og jeg synes det er fantastisk moro å samarbeide med dem! Men det er også verdens mest krevende kundegruppe :)

Jeg driver et annet selskap også. Og nå når jeg vet hvor greit det er når man slipper å forholde seg til denne type økonomiske forhold, å måtte forsvare seg i alle fora og å kunne planlegge driften sin fremover i tid - så er det en helt annen verden. Jeg hadde aldri gjort dette om jeg hadde visst hva jeg gikk til.

Og samtidig, jeg ville ikke vært erfaringen foruten :)

Det du må vurdere er rett og slett om det er økonomi til å drive barnehage i kommunen din, at dere har et tilbud som er konkurransedyktig (det er ikke nok barn til alle lenger), og at dere har den kompetansen som trengs for å være arbeidsgivere.

Kan du starte med noe annet ville jeg heller gjort det :)

Persille1365381127

Ja, jeg har pedagogisk utdannelse (masternivå) + noe lederutdannelse, men er ikke førskoleutdannet. Min venninne er midlertidig det. Eierformen på tiltaket blir nok et AS.

Når det gjelder den faglige kvaliteten, så er det akkurat den jeg er veldig på jakt etter. Mer praktisk, mer moro, mer læring gjennom erfaring og mest mulig utendørs. Jobber i dag i skolen og dette er noen av momentene jeg savner i hverdagen min i klasserommet. Liker å leve litt i nuet, og det kan man i større grad i en barnehage enn i skolehverdagen. Liker også veldig godt å planlegge arrangementer og aktiviteter for barn.

Veldig hyggelig å høre at dine bekjente har startet barnehage og at det har gått bra! Tusen takk for innlegget ditt :-)

''Liker å leve litt i nuet, og det kan man i større grad i en barnehage enn i skolehverdagen.''

Det tror jeg ikke du skal satse for mye på. Det kreves ganske mye planlegging for å få en barnehagehverdag til å gå rundt. Og det skjer alltid noe som gjør at planene ikke går som normalt.

Persille1365381127

''NUF er norsk foretak registrert i utlandet. Jeg mente NUF''

Jaha?

Du mener kanskje uansett dette?

http://www.firma.no/article.asp?w=10877918&x=12427

Jeg ville vært litt skeptisk.

Ingen grunn til å være skeptisk. Jeg har både NUF og AS, og det er i praksis ingen forskjell i driftsformen.

Den eneste forskjellen er folks skepsis...

Man trenger mindre egenkapital, og man er ikke revisorpliktig - hvilket ofte er det vanskeligste for små selskaper å få til.

Gjest Shira :o)

''NUF er norsk foretak registrert i utlandet. Jeg mente NUF''

Jaha?

Du mener kanskje uansett dette?

http://www.firma.no/article.asp?w=10877918&x=12427

Jeg ville vært litt skeptisk.

Vi har også NUF, møtt mange som er skeptiske, men de har ikke helt visst hva det gikk ut på.

For vårt lille selskap fungerer det utmerket og har gjort det i noen år nå.

Gjest - ingoen -

''Liker å leve litt i nuet, og det kan man i større grad i en barnehage enn i skolehverdagen.''

Det tror jeg ikke du skal satse for mye på. Det kreves ganske mye planlegging for å få en barnehagehverdag til å gå rundt. Og det skjer alltid noe som gjør at planene ikke går som normalt.

Ja,det forstår jeg veldig godt. Er godt kjent med at strukturen og organiseringen må være helt på plass for at det skal være moro å samle mange små barn på samme sted ;-)

Men i skolen er det mye skoleklokka/timene som styrer, og man har lite rom for å finne på sprell og stoppe opp og undre seg over noe dersom man er ute osv.

Jeg liker veldig godt spontaniteten og undringen som følger med små barn - det er rett og slett moro å være sammen med dem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...