Gå til innhold

Diskusjon ang linjeskift i tekst

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon med en kompis om hva som er riktig skrive oppsett ift linjeskift og avsnitt.

Jeg mener at om du skal avslutte en setning med punktum før du har fylt ut linja, så skal du uansett alltid ha et ekstra linjeskift under.

Han mener imidlertid at teksten skal fortsette like under linja.

Jeg VET jeg har rett, men fines det noen nettsider om regler for skrive opsett som kan bevise dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371587-diskusjon-ang-linjeskift-i-tekst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

har jeg aldri hørt at det var noen regler angående dette.. men jeg googlet "avsnitt regler" og fant disse to svar:

http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.3077.4202&spraak=nn

http://www.jbi.hio.no/bibin/diverse/skriveregler.html#avsnitt

''Jeg mener at om du skal avslutte en setning med punktum før du har fylt ut linja, så skal du uansett alltid ha et ekstra linjeskift under.''

*forvirret* Du mener altså at det skal være avsnitt (= tomme linjer mellom tekst-bolker) hver gang du setter et punktum? Avsnitt skal vel komme det er det er naturlig i forhold til hva det skrives om, man kan skrive mange setninger før man legger inn et avsnitt. Eller misforstår jeg helt hva du sier?

''Jeg mener at om du skal avslutte en setning med punktum før du har fylt ut linja, så skal du uansett alltid ha et ekstra linjeskift under.''

Du skal jo ikke ha dobbel linjeskift hver gang du setter et punktum.

Dobbel linjeskift skal du ha ved avsnitt, men det er sjeldnere... Hmmm, fint å stå for sine meninger, men akkurat her må du nesten gi kompisen rett gitt;-)

Annonse

Gjest Elextra

Det er to måter å lage avsnitt på, i en tekst må man bestemme seg for å holde seg til én av dem:

Enten bruker man to linjeskift, eller

Man bruker ett linjeskift og innrykk.

Sistnevnte er litt gammeldags, men brukes fortsatt en del, bl.a. i aviser.

Å avslutte en setning midt på linjen og lage et slags halvveis avsnitt med bare ett linjeskift blir feil

mener

''Jeg mener at om du skal avslutte en setning med punktum før du har fylt ut linja''

Akkurat dette her blir litt gresk for meg, altså. Forøvrig er jeg helt enig i at det skal være dobbelt linjseskift ved avsnitt. Men hvilken betydning det har at man avslutter setningen før man har fylt ut linja skjønner jeg lite av.

''Jeg mener at om du skal avslutte en setning med punktum før du har fylt ut linja''

Akkurat dette her blir litt gresk for meg, altså. Forøvrig er jeg helt enig i at det skal være dobbelt linjseskift ved avsnitt. Men hvilken betydning det har at man avslutter setningen før man har fylt ut linja skjønner jeg lite av.

''Men hvilken betydning det har at man avslutter setningen før man har fylt ut linja skjønner jeg lite av.''

Fordi om man da ønsker å fortsette etter setningen, så må en ENTEN fortsette på samme linje eller trykke TO linjeskift!

Men ja, det var faktisk litt vanskelig å forklare..

Annonse

''Men hvilken betydning det har at man avslutter setningen før man har fylt ut linja skjønner jeg lite av.''

Fordi om man da ønsker å fortsette etter setningen, så må en ENTEN fortsette på samme linje eller trykke TO linjeskift!

Men ja, det var faktisk litt vanskelig å forklare..

Hvis man ikke skal ha et nytt avsnitt så fortsetter man da selvfølgelig på samme linjen. Det er jo helt vanlig at setninger begynner og slutter midt på en linje.

Men hvis du skal ha nytt avsnitt skal det selvfølgelig være dobbelt linjeskift. Det er da ingen grunn til å avslutte en setning midt på en linje og så ha ett linjeskift for å fortsette på linjen under?

Enig med deg i at man skal ha dobbel "enter" ved avsnitt ja. Altså en tom linje mellom avsnittene.

Tolker deg dithen at når du skriver "punktum uten å fylle ut linja" at du da mener avsnitt. Så dermed er jeg enig med deg.

Ja da er vi enige. Forklarte meg bare litt klønete.

Kompisen min mener derimot at feks denne setningen skulle stått i linja rett under "klønete" og det blir feil. Det er ikke an gang mulig å vise dette som eksempel her i DOL fordi det blir automatisk dobbelt linjeskift i avsnitt når man sender innlegg her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...