Gå til innhold

Rydde i ungenes saker ...

Gjest Lei av å lagre andres ting (selv om det er ungenes)

Anbefalte innlegg

Har to voksne sønner som aldri får rota seg til / gidder kikke på alt av deres ting fra barndommen som jeg har stående, som jeg ikke har plass til. Nå vil jeg heller få orden på mine egne ting.

Kaster dere skolebøker, gamle leker og annet på eget initiativ? Har lyst til å ta en sjau, bare ta vare på enkelte ting som jeg tror har affeksjonsverdi for dem. For hvor lenge skal en vente før de får ryddet selv?

Hva gjør dere med ungenes saker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371604-rydde-i-ungenes-saker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hva gjør dere med ungenes saker?''

Fint lite ;-)

hehe... Du har god lagringsplass du da? Jeg har ikke det jeg nemlig, kommer ikke igang med 'livet etter ungene' før jeg får kvittet meg med deres saker. Men nå har jeg bestemt meg, ringer til dem og gir dem en frist på å rydde opp, og etter den fristen er det fritt fram for mora. Så kan de skylde seg selv! Og dermed kan de ikke bli sure hvis jeg kaster noe de vil ha. At jeg ikke rett og slett ikke har gjort det før.

brilleslangen

Jeg ville sagt fra om at på nyåret (eller til sommeren hvis du vil gi dem lengre tid) kommer jeg til å ta en kraftig opprydding for å få vekk gammelt rot, så at dersom det er noe av tingene de ønsker å beholde må de komme å hente dem før du setter igang ellers kan ting bli borte. Da har de fått muligheten til å selv bestemme hva de skal ha. Og hvis de ikke har gjort noe med det til du setter i gang, så kan du kaste det du vil, og beholde det du ønsker.

Jeg ville ikke satt igang uten å ha gitt dem mulighet til å se gjennom sakene selv, for hvis de kommer og velger ut selv, kan det være helt andre ting de bryr seg om enn hva du tror. Men benytter de seg ikke av muligheten, så kan de heller ikke laste deg senere om tingene er borte.

Annonse

brilleslangen

Jeg ville sagt fra om at på nyåret (eller til sommeren hvis du vil gi dem lengre tid) kommer jeg til å ta en kraftig opprydding for å få vekk gammelt rot, så at dersom det er noe av tingene de ønsker å beholde må de komme å hente dem før du setter igang ellers kan ting bli borte. Da har de fått muligheten til å selv bestemme hva de skal ha. Og hvis de ikke har gjort noe med det til du setter i gang, så kan du kaste det du vil, og beholde det du ønsker.

Jeg ville ikke satt igang uten å ha gitt dem mulighet til å se gjennom sakene selv, for hvis de kommer og velger ut selv, kan det være helt andre ting de bryr seg om enn hva du tror. Men benytter de seg ikke av muligheten, så kan de heller ikke laste deg senere om tingene er borte.

jeg ser nå at du i et svar lenger nede har kommet fram til dette selv.. :-)

Gjest Elextra

Foreldrene mine sparte mye til jeg ble voksen, så ble moren minlei og kastet alt. Må si jeg ble litt sur for at hun ikke sa fra først. Riktignok hadde hun nevnt at hun synes de hadde vel mye.

Du kan vel bare si fra til barna dine at de enten må hente alt eller evt. komme og sortere ut hva de vil spare på? Så kan du evt. være grei og oppbevare en kasse eller to om de har dårlig med lagerplass eller ikke har egen bolig ennå.

Gjest ambrose

hehe... Du har god lagringsplass du da? Jeg har ikke det jeg nemlig, kommer ikke igang med 'livet etter ungene' før jeg får kvittet meg med deres saker. Men nå har jeg bestemt meg, ringer til dem og gir dem en frist på å rydde opp, og etter den fristen er det fritt fram for mora. Så kan de skylde seg selv! Og dermed kan de ikke bli sure hvis jeg kaster noe de vil ha. At jeg ikke rett og slett ikke har gjort det før.

Jeg er enig med deg i at du kan gi de en frist til å hente det de vil ha, og så kan du kaste med god samvittighet etterpå - uansett om de henter noe, alt eller ingenting. Men la de få litt tid på seg da ;o)

Tjo, har jo litt lagringsplass med et helt hus... Nå har ikke minstemann flyttet ut heller,- så det kan jo hende lysten til å rydde i gamle saker kommer over meg seinere. Men jeg vil ikke vedde på det;-)

Nå har ikke ungene mine flyttet ut på langt nær ennå, men jeg kaster en god del allerede, og vi har ikke plass til å lagre alt mulig for alltid, så her må det sorteres.

Foreldrene mine ga meg for øvrig beskjed om at de på et gitt tidspunkt kom til å kaste og rydde alt som sto igjen etter meg, og at dersom jeg ville ta vare på noe, måtte jeg hente det innen den tiden. Dette var noen år etter at jeg hadde flyttet ut, og jeg hadde fått meg en leilighet med plass til sånt.

Gi dem en dato da de må ha hentet det de ønsker å beholde. Så setter du i gang.

Ei venninne av min mor driver nå og selger dekk, felger og annet bilutstyr som sønnen har hatt liggende i hennes garasje i årevis. Han trodde nok ikke at hun kom til å gjøre alvor av trusselen. Fikk meg flotte nesten nye vinterdekk for en hundrelapp pr. stk. Hun selger tingene billig (fant ut at dekkene egentlig koster ca. 1500 pr stk), for hun "vet jo ikke bedre...".

Annonse

Hvis du vet at de ikke skal reise bort eller noe sånt de første helgene så hadde jeg gitt dem frist til 1. desember med å komme og hente det de skal ha, resten går i søpla / Fretex / gis bort.

Å vente helt til neste sommer hadde ikke vært aktuelt for meg, med mindre de bor så langt unna at de ikke har mulighet til å komme hjem før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...