Gå til innhold

Det er sjelden en tråd på DOL gjør meg kvalm....

Anbefalte innlegg

''noe de aller fleste folk uansett gjør.''

Nei, jeg kjenner ikke noen som bruker det ordet. Det er fy-fy. Vi korrigerer barna- og sier mørkhudede.

Forøvrig er jeg enig i en del av det du sier. Dersom du hadde vært mer forsiktig i formuleringene og unngått bruk av slike provoserende ord, ville du sikkert få mer støtte for endel av det du mener.

Nå ble det jo avsporing pga uheldig valg av ord.

Det å diskutere burka eller finnlandshette, og hvor greit det er å bruke i rettsal er helt OK. :)

''Nei, jeg kjenner ikke noen som bruker det ordet. Det er fy-fy. Vi korrigerer barna- og sier mørkhudede.''

Det hender jeg støter på uttrykket - av og til fra folk som ikke er klar over hvor fy-fy det er (de er nok ikke dolere, i alle fall...hehe) - og så hender det en sjelden gang jeg bruker det selv - innenfor hjemmets 4 vegger,- gjerne etterfulgt av et "det sier man ikke utenfor hjemmet, altså" - hvorpå ungene sukker ;-) Har aldri hørt at de har sagt det, faktisk. Av og til er liksom ikke "mørk" helt presist..(aldri, faktisk). Og,- afrikansk opprinnelse...vel, da er det "sør for Sahara" i tillegg...

Fortsetter under...

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• frosken

8

• Katt-ja

6

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

''Nei, jeg kjenner ikke noen som bruker det ordet. Det er fy-fy. Vi korrigerer barna- og sier mørkhudede.''

Det hender jeg støter på uttrykket - av og til fra folk som ikke er klar over hvor fy-fy det er (de er nok ikke dolere, i alle fall...hehe) - og så hender det en sjelden gang jeg bruker det selv - innenfor hjemmets 4 vegger,- gjerne etterfulgt av et "det sier man ikke utenfor hjemmet, altså" - hvorpå ungene sukker ;-) Har aldri hørt at de har sagt det, faktisk. Av og til er liksom ikke "mørk" helt presist..(aldri, faktisk). Og,- afrikansk opprinnelse...vel, da er det "sør for Sahara" i tillegg...

Bare for å påpeke:

"Neger" handler om rase. (Akkurat som "arisk" eller "jøde".)

Det har ikke noe med "sør for Sahara" å gjøre. Man er like mye "neger" om man er født i New York av foreldre og besteforeldre som aldri har satt sine ben på det afrikanske kontinentet.

Det sier også svært lite om "kultur" - "neger" kan være noen som lever i busken i sørlige Afrika, eller en aksjemegler på børsen i London.

Vanligvis er det hudfargen som er signifikant når man bruker ordet, og da er det "svart" som er korrekt betegnelse. (I motsetning til hudfargen "hvit" (ikke "arisk = rase).)

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Bare for å påpeke:

Det har ikke noe med "sør for Sahara" å gjøre. Man er like mye "neger" om man er født i New York av foreldre og besteforeldre som aldri har satt sine ben på det afrikanske kontinentet.

Det sier også svært lite om "kultur" - "neger" kan være noen som lever i busken i sørlige Afrika, eller en aksjemegler på børsen i London.

Vanligvis er det hudfargen som er signifikant når man bruker ordet, og da er det "svart" som er korrekt betegnelse. (I motsetning til hudfargen "hvit" (ikke "arisk = rase).)

Med vennlig hilsen

''Neger" handler om rase.''

Allerede i første setning er du på villspor, og da er det sannelig ikke rart at det som kommer etter bare blir svada også:

Saksopplysning: Neger er avledet av det spanske Negro=svart

På tide og kutte ut desinformasjon og løgn i håpløse forsøk på å vinne debatter?

Bare for å påpeke:

Med vennlig hilsen

I mine ører er "svart" ikke særlig pent - det er en del i familien som bruker svart i betydningen skittent ;-) Og så er det jo en del negre (unnskyld) som ikke er veldig mørke,- eller at de er mulatter (som jo også er fy-fy) men at de har negroide trekk (igjen, unnskyld).

Gjest Nord og ned.

I mine ører er "svart" ikke særlig pent - det er en del i familien som bruker svart i betydningen skittent ;-) Og så er det jo en del negre (unnskyld) som ikke er veldig mørke,- eller at de er mulatter (som jo også er fy-fy) men at de har negroide trekk (igjen, unnskyld).

Hehe

Gjest Elextra

Det er formuleringene og begrepsbruken (de nedlatende holdningene) jeg reagerer på også..... Det kunne vært interessant å debattere selve hovedtemaet, men det mista iallefall jeg lysten til når holdningene ble så nedlatende...

''Det kunne vært interessant å debattere selve hovedtemaet, men det mista iallefall jeg lysten til når holdningene ble så nedlatende..''

Nettopp. Jeg gløttet på filmen, og tenkte dette var en problemstilling det kunne vært interessant å diskutere, men ikke i den tråden der.

Annonse

''I mine ører er "svart" ikke særlig pent - det er en del i familien som bruker svart i betydningen skittent ;-)''

Det som er problematisk i norsk språk, er at vi ikke har funnet noe godt erstatningsord for det folk flest mente når de brukte betegnelsen neger. I norsk sammenheng var det ytterst få som brukte betegnelsen nedsettende. Jeg tror har "svarting" i større grad har blitt brukt som en degraderende betegnelse enn neger. Så inntil andre betegnelser evt. er godt innarbeidet i språket, så blir det denne famlingen blant de av oss som ikke ønsker å støte noen - i kombinasjon med irritasjon fra de som synes hele debatten om betegnelsen neger er noe tull.

Men "svart" er som "hvit" - hudfarger. Du snakker ikke om "ariske nordmenn", men om "hvite nordmenn", for eksempel.

Det er historiske grunner til at man bør bruke svart. ("Neger" blir det også advart mot i diverse ordbøker.)

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

''I mine ører er "svart" ikke særlig pent - det er en del i familien som bruker svart i betydningen skittent ;-)''

Det som er problematisk i norsk språk, er at vi ikke har funnet noe godt erstatningsord for det folk flest mente når de brukte betegnelsen neger. I norsk sammenheng var det ytterst få som brukte betegnelsen nedsettende. Jeg tror har "svarting" i større grad har blitt brukt som en degraderende betegnelse enn neger. Så inntil andre betegnelser evt. er godt innarbeidet i språket, så blir det denne famlingen blant de av oss som ikke ønsker å støte noen - i kombinasjon med irritasjon fra de som synes hele debatten om betegnelsen neger er noe tull.

Bra oppsummering. Hertil kommer jo også at det i tillegg til "svarting" er "nigger" som er den vulgære avarten av neger for dem som vil snakke nedsettende.

Men "svart" er som "hvit" - hudfarger. Du snakker ikke om "ariske nordmenn", men om "hvite nordmenn", for eksempel.

Det er historiske grunner til at man bør bruke svart. ("Neger" blir det også advart mot i diverse ordbøker.)

Med vennlig hilsen

Jeg vet jo alt dette - og bruker det ikke selv utenfor hjemmet. (Og her hjemme sier jeg da andre ting jeg ikke sier ute også, hehe...) Og, det er jo ikke ofte man bruker ordet, kun når man skal pinpointe ut noen blant andre...

Spørsmål:

Hvis "svart" er neger - og "hvit" er ariske er da alt resten "mørke"? Indere, grekere, pakistanere? Asiater - er de asiater? Grønlendere - de er inuitter (det er vel en rase, eller)? Og samer - de er vel samer - selv om _det_vel har blitt brukt som skjellsord?

Jeg vet jo alt dette - og bruker det ikke selv utenfor hjemmet. (Og her hjemme sier jeg da andre ting jeg ikke sier ute også, hehe...) Og, det er jo ikke ofte man bruker ordet, kun når man skal pinpointe ut noen blant andre...

Spørsmål:

Hvis "svart" er neger - og "hvit" er ariske er da alt resten "mørke"? Indere, grekere, pakistanere? Asiater - er de asiater? Grønlendere - de er inuitter (det er vel en rase, eller)? Og samer - de er vel samer - selv om _det_vel har blitt brukt som skjellsord?

Hei,

Men her blander man hudfarge (hvit, brun, svart, osv), med nasjonalitet (inder, pakistaner, greker), og rase (neger, arisk, jødisk, osv.)

Tidligere i Sør Afrika hadde man fire grupper: hvit, svart, indere og fargede (som var alle de andre).

Personlig så synes jeg det er merkelig at man skal ha et slikt stort behov for å klassifisere mennesker på den måten. Dette er jo ting som sier svært lite om mennesker (med mindre du er kosmetolog eller hudlege).

Med vennlig hilsen

Men hvorfor denne interessen i å klassifisere folk etter rase? ("neger" er jo rase, svart og hvit er hudfarger). Vi snakker jo ikke om oss selv som "ariske", hvorfor skal vi referere til andres rase - spesielt når det er åpenbart at mange av "dem" ikke liker det?

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Elextra

Spørsmål:

''Hvis "svart" er neger - og "hvit" er ariske er da alt resten "mørke"? Indere, grekere, pakistanere? Asiater - er de asiater? Grønlendere - de er inuitter (det er vel en rase, eller)? Og samer - de er vel samer - selv om _det_vel har blitt brukt som skjellsord?''

For ikke å snakke om - hva er alle som har foreldre og forfedre av ulik opprinnelse? F.eks. er Obama mer hvit enn svart i huden, men tviler likevel på at noen ville kalle ham "hvit" i denne forstand? NB dette er retoriske spørsmål :-):

Spørsmål:

Det lurer jeg og på. "Jøde" er definitivt brukt som skjellsord...

Jeg synes "mørkhudet" er..creepy. Dessuten har jeg enda til gode å treffe noen som faktisk ER svart! Folk er heller different shades of brownish, golden, mocca. Og jeg opplever "hvit kvinne" beskrevet av afroamerikanere som ganske nedsettende, og i betydning "hvit overklassekjerring 50talls bitch med mannens penger og tjenere". Underforstått at samtlige "hvite" er rasistiske undertrykkere med råtten kultur.

Så slike ting tror jeg henger sammen med den enkeltes opplevelse av verden og alt i den. Alt man påvirkes av, både filmer og media, hva som er "in" og hva som er nytt. osv

''Hvis "svart" er neger - og "hvit" er ariske er da alt resten "mørke"? Indere, grekere, pakistanere? Asiater - er de asiater? Grønlendere - de er inuitter (det er vel en rase, eller)? Og samer - de er vel samer - selv om _det_vel har blitt brukt som skjellsord?''

For ikke å snakke om - hva er alle som har foreldre og forfedre av ulik opprinnelse? F.eks. er Obama mer hvit enn svart i huden, men tviler likevel på at noen ville kalle ham "hvit" i denne forstand? NB dette er retoriske spørsmål :-):

Dette viser jo nettopp hvor meningsløst hele konseptet blir. Aparheid ble jo nettopp innført for å opprettholde "renheten", for når store deler av befolkningen er en blanding av "alt sammen", så blir det selvsagt umulig å ha et apartheid-system.

Med vennlig hilsen

Det lurer jeg og på. "Jøde" er definitivt brukt som skjellsord...

Jeg synes "mørkhudet" er..creepy. Dessuten har jeg enda til gode å treffe noen som faktisk ER svart! Folk er heller different shades of brownish, golden, mocca. Og jeg opplever "hvit kvinne" beskrevet av afroamerikanere som ganske nedsettende, og i betydning "hvit overklassekjerring 50talls bitch med mannens penger og tjenere". Underforstått at samtlige "hvite" er rasistiske undertrykkere med råtten kultur.

Så slike ting tror jeg henger sammen med den enkeltes opplevelse av verden og alt i den. Alt man påvirkes av, både filmer og media, hva som er "in" og hva som er nytt. osv

"Hvite mennesker" er da heller ikke hvite! :-)

Jøde brukes definitivt som skjellsord, og er også tvetydig. Jøde kan bety religiøs-jøde, og/eller av jødisk avstamning.

Med vennlig hilsen

"Hvite mennesker" er da heller ikke hvite! :-)

Jøde brukes definitivt som skjellsord, og er også tvetydig. Jøde kan bety religiøs-jøde, og/eller av jødisk avstamning.

Med vennlig hilsen

Nei, og derfor brukes heller ordet kaukasisk av de offisielle myndigheter i USA, blandt annet.

Men jeg har til gode å høre noen gå av skaftet for å bli kalt hvit enda. SELV om det blir brukt som nedsettende like mye som "neger".

Disse språklige endringene er også kultur, presset frem av grupper med en agenda. Som ikke nødvendigvis handler om et fargerikt fellesskap.

Nei, og derfor brukes heller ordet kaukasisk av de offisielle myndigheter i USA, blandt annet.

Men jeg har til gode å høre noen gå av skaftet for å bli kalt hvit enda. SELV om det blir brukt som nedsettende like mye som "neger".

Disse språklige endringene er også kultur, presset frem av grupper med en agenda. Som ikke nødvendigvis handler om et fargerikt fellesskap.

Selvsagt går jeg ikke av skaftet når noen kaller meg "hvit", fordi det er jevt over forbundet med en rekke privilegier og fordeler. Jeg opplever mange fordeler hvor jeg blir bedre behandlet som hvit enn jeg ville vært hvis jeg var svart.

Det er jo også slik at de fleste kvinnelige kjønnsbaserte ord ofte er negative (hore, kjerring, osv), mens veldig mange for menn er positive.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...