Gå til innhold

Bolledeig som har hevet for lenge

Anbefalte innlegg

Igår lagde jeg en bolledeig som skulle heve lenge, brukte bare 12 gram gjær i deigen og melk med 33 graders varme. Satte den til heving om morgenen, måtte ut noen ærend så den sto 7,5 time før jeg trillet ut bollene. Bollene ble perfekt i konsistensen, men de smakte litt gjær syns jeg. Om natta fikk jeg kjempevondt i magen og hadde masse luft. Måtte på do og da kom det plutselig ut i begge ender. Følte meg bedre rett etterpå, men hadde en runde til senere. Kasta dog ikke opp da.

Noen som vet hva som kan ha skjedd? Kan det være at bollene har hevet for lenge? Trodde de bare klappet sammen isåfall, ikke at man ble dårlig av dem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371657-bolledeig-som-har-hevet-for-lenge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes ikke noe særlig ut nei. :o( Typisk for bakst med for mye gjær er jo at man får masse luft i magen av det. Men siden de smakte litt gjær var de kanskje stekt litt for lite?

Hm nei var ikke stekt for lite, heller litt for mye faktisk

Persille1365381127

Vi baker omlag 75-100 boller hver dag, og det sier seg selv at noen av dem blir overhevet.

Jeg tror vi hadde fått tilbakemelding om noen hadde vært og spist hos oss og så fått mageproblemer. Jeg spiser dem ofte selv også.

Mao: jeg tror mageproblemene dine skyldes noe annet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...