Gå til innhold

Voldtektene i Oslo

Anbefalte innlegg

Jeg har svært vanskelig for å se for meg at norske jenter noensinne vil bruke heldekkende plagg.

Det skal man ikke være for sikker på. "Krav" om hijab for etnik norske elever begynner allerede å bli vanlig:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3091773.ece

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

12

• Sør

9

• Lillemus

4

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg skulle likt å vite om kvinnens antrekk egentlig har noe å si for sjansene til å bli overfallsvoldtatt... Vet du noe om dette? Jeg aner ikke altså, men det kunne vært interessant å vite om voldtekstmenn går etter antrekk... Jeg vet risikoen er større dersom kvinnen har drukket, men da handler det jo om at det er lettere å voldta henne...

Jeg vet ikke, men sånn umiddelbart vil jeg jo tro at det er lettere tilgjengelig (og mer fristende?) jo mindre klær man har på seg...

Det skal man ikke være for sikker på. "Krav" om hijab for etnik norske elever begynner allerede å bli vanlig:

''Det skal man ikke være for sikker på. "Krav" om hijab for etnik norske elever begynner allerede å bli vanlig:''

Hadde jeg fått en slik henvendelse fra SFO hadde jeg tent på alle plugger! Hijab er et religiøst betinget plagg, ikke noe barn leker med for å pynte seg - i alle fall ikke ikke-muslimske barn.

Her har SFO misforstått noe etter min mening. Selvfølgelig kunne barna pyntet seg med noen fine skjerf og sånt, men jeg synes ikke det er riktig, verken for de ikke-muslimske eller de muslimske barna at de ikke-muslimske skal leke med det som for mange er et "alvorlig" symbol innen deres religion.

''"Krav" om hijab for etnik norske elever begynner allerede å bli vanlig''

Uten å kjenne til denne saken IRL - hvis man leser artikkelen står det at de to jentene gjerne ville ha - på samme måten som andre ting jenter vil ha som "alle de andre" har - og at SFO tilbød dem det. Altså en ansatt som kanskje ikke tenkte så langt og sende et brev for å spørre om det var greit at ungene fikk. Ganske langt fra "krav", vil jeg si...

Jeg vet ikke, men sånn umiddelbart vil jeg jo tro at det er lettere tilgjengelig (og mer fristende?) jo mindre klær man har på seg...

Ja, sant det... På den annen side sies det jo at voldtektsmenn ikke voldtar for sexens skyld, men av underliggende årsaker. Det handler om å ha makt etc.. Aner altså ikke, men hadde vært interessant å vite om det har sammenheng eller ei. Kanskje også viktig å vite slike ting hvis man skal få bukt med problemet...

''"Krav" om hijab for etnik norske elever begynner allerede å bli vanlig:''

Dette var da en meget kraftig overdrivelse ;) Jeg tviler på at det hadde blitt oppslag i avisen om dette dersom det ikke var sjokkerende lesning ;)

Annonse

''Det skal man ikke være for sikker på. "Krav" om hijab for etnik norske elever begynner allerede å bli vanlig:''

Begynner å bli vanlig? Som at dette er representativt for hele Oslo?

For noe forbanna vrøvl!

Enkeltepisoder ved Vahl skole er på ingen måte representative for hva som "begynner å bli vanlig" i Oslo.

Jeg skulle likt å vite om kvinnens antrekk egentlig har noe å si for sjansene til å bli overfallsvoldtatt... Vet du noe om dette? Jeg aner ikke altså, men det kunne vært interessant å vite om voldtekstmenn går etter antrekk... Jeg vet risikoen er større dersom kvinnen har drukket, men da handler det jo om at det er lettere å voldta henne...

En voldtektsmann går etter det du har mellom bena.

''Hvorfor fortsetter kvinner å gå alene i byen (ikke bare i Oslo, men genrelt forsåvidt), ta pirat-taxi og takke ja til kaffe kl. 03.00 om natta? Hvorfor er ikke kvinner flinkere til å ta konsekvensen av at den totale friheten har vi ikke lenger?''

Fordi dette er å gi bort vår frihet og rett til å bevege oss hvor vi vil og når vi vil. Jeg håper virkelig ikke at løsningen på det som nå foregår skal være at kvinner tvinges til å tilbringe mesteparten av sin fritid innendørs. Selv om det unektelig ser ut til at det kommer til å bli slik, da ingen gjør noe med det som skjer. Selv synes jeg at dette har gått så langt at kvinner burde få lov til å bære våpen og skyte i selvforsvar.

De fleste voldtekter er ikke overfallsvoldtekt, men hvis vi ser utelukkende på det, tror jeg det handler mer om feil sted til feil tid. Lettkleddhet har mer med hvordan enkelte kulturer får en stigmatiserende holdning til etnisk norske jenter.

Norske gutter som voldtar er nok relativt vant med slike syn, så der er det andre ting.

Tror jeg.

De fleste voldtekter er ikke overfallsvoldtekt, men hvis vi ser utelukkende på det, tror jeg det handler mer om feil sted til feil tid. Lettkleddhet har mer med hvordan enkelte kulturer får en stigmatiserende holdning til etnisk norske jenter.

Norske gutter som voldtar er nok relativt vant med slike syn, så der er det andre ting.

Tror jeg.

''Lettkleddhet har mer med hvordan enkelte kulturer får en stigmatiserende holdning til etnisk norske jenter.

Norske gutter som voldtar er nok relativt vant med slike syn, så der er det andre ting. Tror jeg.''

Jeg er helt enig med deg og av de 48 overfallsvoldtektene i Oslo i det siste har vel 45 vært utført av ikke-etnisk norske....

Annonse

Gjest fattigmor

Selvfølgelig vil man aldri kunne være 100 % sikret i enhver situasjon. Det blir som bilkjøring og beltebruk. Man er ikke sikker på å overleve en kræsj selv om man bruker bilbelte, men man er _sikrere_.

Det vil alltid forekomme voldtekter. De fleste begås av noen man kjenner, mener jeg å ha lest, ektefeller og samboere og nære venner er de som begår flest. Allikevel mener jeg at ved å ta sine forhåndsregler eliminerer man mange situasjoner.

helt enig med deg ...mammatil3

Jeg tok mine forholdsregler i min ungdom og senere.Gikk aldri ute alene rundt nattes tider! Og det var i 60-70 årene!

Allerede da! hørte vi om voldtekter...så de unge idag....gir fullstendig blaffen! og tar ingen ansvar selv....ikke alle ,men mange!

Gjest fattigmor

''Jeg vet at man skal ha rett til å gå alene hvor man vil, når man vil. Man skal også ha rett til å takke ja til kaffe og så nei til sex om man ikke vil allikevel/misforsto tilbudet om kaffe. Man skal ha rett til å gjøre som man vil.''

I teorien ja, men det fungere jo ikke sånn i praksis. Det er vel neppe bare jeg som har lagt merke til den unge damen de har filmet og vist i reportasjene i nyhetene i helgen? Hun som har en jakke på seg som er såpass lang at den såvidt dekker rumpa og kjolen er så kort at den ikke synes nedenfor jakka før hun drar den ned! Når man vet hvordan det er i Oslo for tiden så er det da ikke nødvendig å vifte med godsakene heller!

Nei, jeg mener ikke at man skal ha burka på, de fleste av dere skjønner hva jeg mener. Teori er en ting, praksis er noe helt annet.

ENIG!

Jeg har svært vanskelig for å se for meg at norske jenter noensinne vil bruke heldekkende plagg.

nuvel jeg og en venninne har tenkt å få tak i oss noe lignende, kanskje ikke niqab, men en sånn lang hijab som dekker hele kroppen etter en del episoder i Oslo. Blir litt lei av fremmede menn som står å beføler deg på puppene midt på gaten når det har skjedd et par ganger.

Jeg er helt uenig, jeg synes alle skulle gå ut og bruke byen så ofte som mulig. Snart er det mørkt klokka fire om ettermiddagen, skal alle sitte inne etter den tiden da? Jo flere som er ute, jo mindre er sjansen for at man skal bli voldtatt.

Nå har vi som bor i byen blitt oppfordret til å gå ut og ikke være redde i flere år, gangveien langs Akerselva er oppgradert og nå skal siste delen ned til Grønland oppgraderes også. Vulkan er under oppgradering med forskjellige ting. Jeg tror på mindre voldtekter dersom man hadde sett en politimann i ny og ne, noe som skjer bare et par ganger i året.

Gå alene hjem i mørket må alle kunne gjøre. I Norge er det mørkt halve året, og kvinner har like mye rett til å gå i gatene for å komme hjem som alle andre. Altså i gatene, ikke mystiske snarveier gjennom lugubre bakgårder og ikke til tider da de aller fleste allerede har forlatt byen.

Pirattaxi, nachspiel med fremmede eller nattevandringer i beruset tilstand er noe helt annet. Det er ikke spesielt lurt for menn heller, selv om voldtekt er verre enn ran.

Gå alene hjem i mørket må alle kunne gjøre. I Norge er det mørkt halve året, og kvinner har like mye rett til å gå i gatene for å komme hjem som alle andre. Altså i gatene, ikke mystiske snarveier gjennom lugubre bakgårder og ikke til tider da de aller fleste allerede har forlatt byen.

Pirattaxi, nachspiel med fremmede eller nattevandringer i beruset tilstand er noe helt annet. Det er ikke spesielt lurt for menn heller, selv om voldtekt er verre enn ran.

Helt enig i alt du skriver.

Enig. Det er lurt å ta visse forholdsregler og tenke seg litt om, men man kan ikke innføre tilnærmet portforbud for kvinner etter mørkets frambrudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...