Gå til innhold

Voldtektene i Oslo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

12

• Sør

9

• Lillemus

4

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

''Uten å kjenne til denne saken IRL - hvis man leser artikkelen står det at de to jentene gjerne ville ha - på samme måten som andre ting jenter vil ha som "alle de andre" har - og at SFO tilbød dem det. Altså en ansatt som kanskje ikke tenkte så langt og sende et brev for å spørre om det var greit at ungene fikk. Ganske langt fra "krav", vil jeg si...''

Ja, og dessuten så det for meg ut som om de to jentene ville "kle seg ut", og så spurte SFO om tillatelse først.

Vi fikk forresten aldri noe brev fra barnehagen om det var ok at vår da lille pode lekte med hårbøyle og håndveske med klips - i likhet med alle andre 2-åringer på småbarnsavdelingen ;-)

Media vet hva som selger, og vi går fem på - hver gang ;)

Men i samme periode har det (statistisk) blitt utført 4 ganger så mange bekjentskapsvoldtekter, i all flertallet utført av etnisk norske menn. Altså 200.

Med vennlig hilsen

Jeg synes det er så dumt at antirasister alltid må bruke det argumentet i denne debatten. Det flytter fokus fra noe som er veldig veldig viktig. Ikke dermed sagt at det du nevner ikke er minst like viktig, men det flytter fokus likevel. Jeg sier ikke at det er to vidt forskjellige debatter, men det er to "fenomener" som delvis må bekljempes på forskjellig måte.

''Hvorfor fortsetter kvinner å gå alene i byen (ikke bare i Oslo, men genrelt forsåvidt), ta pirat-taxi og takke ja til kaffe kl. 03.00 om natta? Hvorfor er ikke kvinner flinkere til å ta konsekvensen av at den totale friheten har vi ikke lenger?''

Fordi dette er å gi bort vår frihet og rett til å bevege oss hvor vi vil og når vi vil. Jeg håper virkelig ikke at løsningen på det som nå foregår skal være at kvinner tvinges til å tilbringe mesteparten av sin fritid innendørs. Selv om det unektelig ser ut til at det kommer til å bli slik, da ingen gjør noe med det som skjer. Selv synes jeg at dette har gått så langt at kvinner burde få lov til å bære våpen og skyte i selvforsvar.

Har tenkt det samme selv. Men hvordan skal du rekke å ta opp våpenet når noen plutselig spretter fram og holder deg fast?

Annonse

Har tenkt det samme selv. Men hvordan skal du rekke å ta opp våpenet når noen plutselig spretter fram og holder deg fast?

Du kan selvfølgelig ikke ha våpenet i håndvesken. Jeg tror også på den preventive effekten av dette. Våpenet gir kvinnen mulighet til å forsvare seg og for en voldtekstmann å vite at kvinner bærer våpen med rett til å bruke det for å forsvare seg betyr jo at kvinner ikke lenger er forsvarsløse. Å voldta med livet som innsats virker kanskje ikke like fristende som å kunne utføre en voldtekt uten at den som voldtas kan forsvare seg.

Mulig vi snakker forbi hverandre. Jeg tror ikke kledsel, alder, utseende o.l er av betydning om noen ønsker å utøve maktmisbruk ovenfor andre.

Det var vel akkurat det jeg sa? Jeg sa at det var andre ting enn utseendet og bekledningen som trolig utløste voldtekt... vet ikke hva jeg har sagt som får deg til å tro noe annet?

Du hadde fine synspunkt lenger opp om det med spillene, men NÅ er du på villspor og forstår ikke toglis poeng.

(Som det forøvrig er svært mye i. Tips: Les om det.)

Mulig Togli og jeg snakker forbi hverandre. Men jeg tror ikke kledsel, alder, utseende er det avgjørende når en voldteksmann finner sitt offer. Det er mer om du er et enkelt bytte som avgjør det.

Det var vel akkurat det jeg sa? Jeg sa at det var andre ting enn utseendet og bekledningen som trolig utløste voldtekt... vet ikke hva jeg har sagt som får deg til å tro noe annet?

''Jeg skulle likt å vite om kvinnens antrekk egentlig har noe å si for sjansene til å bli overfallsvoldtatt... Vet du noe om dette? Jeg aner ikke altså, men det kunne vært interessant å vite om voldtekstmenn går etter antrekk.''

Det var her jeg startet å svare deg og her lurer du da vitterlig på om kvinners antrekk spiller noen rolle, eller?

Jeg synes det er så dumt at antirasister alltid må bruke det argumentet i denne debatten. Det flytter fokus fra noe som er veldig veldig viktig. Ikke dermed sagt at det du nevner ikke er minst like viktig, men det flytter fokus likevel. Jeg sier ikke at det er to vidt forskjellige debatter, men det er to "fenomener" som delvis må bekljempes på forskjellig måte.

1) De av oss som ikke er "antirasister", er de/dere rasister?

2) Det er selvsagt meget relevant å ha en viss balanse. Hvis man har 250 voldtekter, 50 overfall- og 200 bekjentskapsvoldtekter, så bør man selvsagt ikke bare fokusere på de 50, men på begge.

Med vennlig hilsen

Annonse

''Hvorfor fortsetter kvinner å gå alene i byen (ikke bare i Oslo, men genrelt forsåvidt), ta pirat-taxi og takke ja til kaffe kl. 03.00 om natta? Hvorfor er ikke kvinner flinkere til å ta konsekvensen av at den totale friheten har vi ikke lenger?''

Fordi dette er å gi bort vår frihet og rett til å bevege oss hvor vi vil og når vi vil. Jeg håper virkelig ikke at løsningen på det som nå foregår skal være at kvinner tvinges til å tilbringe mesteparten av sin fritid innendørs. Selv om det unektelig ser ut til at det kommer til å bli slik, da ingen gjør noe med det som skjer. Selv synes jeg at dette har gått så langt at kvinner burde få lov til å bære våpen og skyte i selvforsvar.

Slik at de kriminelle gjorde det samme, så nå har man eskalert opp til mord?

Tro meg - det der er ikke særlig smart!

Med vennlig hilsen

Gjest Purple sky

1) De av oss som ikke er "antirasister", er de/dere rasister?

2) Det er selvsagt meget relevant å ha en viss balanse. Hvis man har 250 voldtekter, 50 overfall- og 200 bekjentskapsvoldtekter, så bør man selvsagt ikke bare fokusere på de 50, men på begge.

Med vennlig hilsen

''2) Det er selvsagt meget relevant å ha en viss balanse. Hvis man har 250 voldtekter, 50 overfall- og 200 bekjentskapsvoldtekter, så bør man selvsagt ikke bare fokusere på de 50, men på begge.''

Enig i det, men i den grad disse to kategoriene er vesensforskjellige, kan det være hensiktsmessig å fokusere på dem uavhengig av hverandre.

Mekansimene er tilnærmet de samme, skadevirkningene likeså, men kan det være en forskjell i årsakssammenheng? I så fall - hvordan kan de begrenses (i begge kategorier)?

''2) Det er selvsagt meget relevant å ha en viss balanse. Hvis man har 250 voldtekter, 50 overfall- og 200 bekjentskapsvoldtekter, så bør man selvsagt ikke bare fokusere på de 50, men på begge.''

Enig i det, men i den grad disse to kategoriene er vesensforskjellige, kan det være hensiktsmessig å fokusere på dem uavhengig av hverandre.

Mekansimene er tilnærmet de samme, skadevirkningene likeså, men kan det være en forskjell i årsakssammenheng? I så fall - hvordan kan de begrenses (i begge kategorier)?

Hei,

Jeg er enig med deg.

Jeg sier jo ikke at man ikke skal fokusere på overfallsvoldtekter, og jeg sier ikke at det rundt er "likt". Jeg bare etterlyser langt mer fokus i den offentlige debatten om den type voldtekt som er 4 ganger så vanlig som det som blir diskutert i 95% av spaltemillimeter.

Jeg vil også påstå at bekjentskapsvoldtekt er lettere å forhindre gjennom holdningsskapende arbeid, likestilling, osv.

Men jeg ønsker fokus på begge.

Med vennlig hilsen

Gjest sangsol

Hei,

Jeg er enig med deg.

Jeg sier jo ikke at man ikke skal fokusere på overfallsvoldtekter, og jeg sier ikke at det rundt er "likt". Jeg bare etterlyser langt mer fokus i den offentlige debatten om den type voldtekt som er 4 ganger så vanlig som det som blir diskutert i 95% av spaltemillimeter.

Jeg vil også påstå at bekjentskapsvoldtekt er lettere å forhindre gjennom holdningsskapende arbeid, likestilling, osv.

Men jeg ønsker fokus på begge.

Med vennlig hilsen

''Jeg vil også påstå at bekjentskapsvoldtekt er lettere å forhindre gjennom holdningsskapende arbeid, likestilling, osv. ''

Oppegående og tilsynelatende fornuftig mann, kompis gjennom et års tid....

...jeg kunne aldri gjettet at han ville ta seg til rette

Gjest sangsol

Mulig Togli og jeg snakker forbi hverandre. Men jeg tror ikke kledsel, alder, utseende er det avgjørende når en voldteksmann finner sitt offer. Det er mer om du er et enkelt bytte som avgjør det.

''Det er mer om du er et enkelt bytte som avgjør det.''

Jeg gikk på selvforsvarskurs i min ungdom. Der var det snakk om holdning, og hvordan man fremstod. Kurslederne sa at kvinner som fremstod som selvsikre og sterke ikke var like utsatt. Budskapet var å rette seg opp og gå med raske og bestemte skritt.

''Jeg vil også påstå at bekjentskapsvoldtekt er lettere å forhindre gjennom holdningsskapende arbeid, likestilling, osv. ''

Nei, og sånn er det dessverre ofte.

Likevel, jeg er meget sikker på at det er lettere å redusere den type voldtekter, fordi den oftere blir utført av folk som er ressurssterke, leser aviser, og er mer påvirkbare av kampanjer. Det er også noe man kan begynne med på skolen i langt større grad.

Med vennlig hilsen

Gjest Purple sky

''Oppegående og tilsynelatende fornuftig mann, kompis gjennom et års tid....

...jeg kunne aldri gjettet at han ville ta seg til rette''

Nettopp.. Dette er vel en av hovedårsakene til denne problematikken, og ikke minst hvorfor det er så vanskelig å gå til det skritt å anmelde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...