Gå til innhold

50 % ufør, hvor høy skatt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest tabelltrekk

Jeg er også 50% ufør i tillegg til 50% AAP.

På AAP har jeg alltid blitt trukket med tabelltrekk. Da uførepensjonen kom, ble jeg trukket 36%. Jeg kontaktet Nav fordi jeg syntes det virket i overkant mye.

De sa da at jeg ikke skulle trekkes så mye, så nå er det tabelltrekk for det beløpet også.

Ta en telefon til Nav og så retter de det nok opp for deg.

Jeg er også 50% ufør i tillegg til 50% AAP.

På AAP har jeg alltid blitt trukket med tabelltrekk. Da uførepensjonen kom, ble jeg trukket 36%. Jeg kontaktet Nav fordi jeg syntes det virket i overkant mye.

De sa da at jeg ikke skulle trekkes så mye, så nå er det tabelltrekk for det beløpet også.

Ta en telefon til Nav og så retter de det nok opp for deg.

Finnes det spesifikke regler for sånn? Med sånn mener jeg skatting av uførepensjon..

Gjest Høstløv

Finnes det spesifikke regler for sånn? Med sånn mener jeg skatting av uførepensjon..

Ja, det finnes spesifikke regler.

En kan ikke generalisere for skatteforholdene er forskjellig fra person til person. Skattenivået avgjøres av flere forskjellige forhold.

Du skal betale 4,7% i trygde avgift av uførepensjon og 7,8% av lønnsinntekt. Du får særfradrag pga. uførepensjonen, men hvor store rentefradrag, du har har også innvirkning.

Så det er vanskelig å si om du betaler rett skatt uten å vite spesifikt hvor stor uførepensjon og lønnsinntekt og hvor store dine fradrag er, om du er enslig, enslig med barn, om du er gift eller samboende osv.

Alt innvirker på skatteansettelsen.

Annonse

Ja, det finnes spesifikke regler.

En kan ikke generalisere for skatteforholdene er forskjellig fra person til person. Skattenivået avgjøres av flere forskjellige forhold.

Du skal betale 4,7% i trygde avgift av uførepensjon og 7,8% av lønnsinntekt. Du får særfradrag pga. uførepensjonen, men hvor store rentefradrag, du har har også innvirkning.

Så det er vanskelig å si om du betaler rett skatt uten å vite spesifikt hvor stor uførepensjon og lønnsinntekt og hvor store dine fradrag er, om du er enslig, enslig med barn, om du er gift eller samboende osv.

Alt innvirker på skatteansettelsen.

Jeg er enslig, ikke barn, leier bolig. Har 40.000 i billån.

Verden er urettferdig! Jeg betaler masse skatt fordi jeg ikke kan trekke fra huslån ol, men så kan jeg heller ikke kjøpe meg hus fordi at inntekten min totalt sett ikke er høy nok!!

Skikkelig tulleordning på det synes jeg :-(( De som har minst betaler mest.. Argh!!

Gjest Høstløv

Jeg er enslig, ikke barn, leier bolig. Har 40.000 i billån.

Verden er urettferdig! Jeg betaler masse skatt fordi jeg ikke kan trekke fra huslån ol, men så kan jeg heller ikke kjøpe meg hus fordi at inntekten min totalt sett ikke er høy nok!!

Skikkelig tulleordning på det synes jeg :-(( De som har minst betaler mest.. Argh!!

''Verden er urettferdig! Jeg betaler masse skatt fordi jeg ikke kan trekke fra huslån ol, men så kan jeg heller ikke kjøpe meg hus fordi at inntekten min totalt sett ikke er høy nok!!''

En kan ikke trekke fra huslån, men en kan trekke betalte renter fra inntekten.

'' Skikkelig tulleordning på det synes jeg :-(( De som har minst betaler mest.. Argh!!''

Alle betaler skatt etter nivået på inntekten.

Gjest Bipolar58

Kommer helt an på hvor mye gjeld du har.Ett år fikk jeg alle skattepengene tilbake da renten var på ca 7-8%Da tjente jeg ca 250 000.Tjener du under 200 000 blir skatten nærmere 10%.Jeg betaler nå 15,men fikk baksmell på 10 000.Så jeg skal be arbeidsgiver/Rikstrygdeverket trekke 16% for sikkerhetsskyld neste år.Nå tjener jeg ca 310 000 i uføretrygd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...