Gå til innhold

Voksne som går Halloween sammen med barna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Lillemus

4

• laban

4

• sant å si

4

Mest aktive i denne tråden

''De minste går gjerne bare til de nærmeste naboene og de de kjenner.''

Slik det alltid burde vært og dermed ville det heller ikke vært noen "farer" ved å gå Halloween!

Hvorfor er det så galt at det er noen voksne i bakgrunnen på en kveld det er monsterkledde guttegjenger ute i nabolaget, når det er relativt normalt å holde litt øye med ungene sine alle andre kvelder? De voksne er ikke med for å loggføre hvem av naboene som gir mest.

Det er vel strengt tatt dem på 17,5 år også :-)

Nja, vil vel heller kalle en 17,5 åring for en tenåring fremfor et barn..

Men når alt kommer til alt, så er jo også voksne bare "barn med rynker". Det pleide bestemoren min å si ;)

''Vi kunne la være å kjøpe iPhone også, men vi blir innprentet behov av "markedskreftene". ''

Nå setter du det litt vel mye på spissen. Tenker her først og fremst på de skikkene og "helligdagene" som har blitt skapt av handelsstanden utelukkende for at folk skal føle de må bruke ekstra penger p ågaver o.l disse dagene. Valentinesday, og mors/farsdag er andre eksempler på dette.

Morsdag er en gammel greie, fra de tider mor jobbet og slet i heimen på heltid alle de andre dagene i året. Hun skulle ikke nødvendigvis ha gaver, men litt oppvartning og fri.

Farsdag derimot, er nok et mer - eh - moderne påfunn.

Dette skulle det holde å forklare ungene på forhånd. Om de ikke klarer å forstå det, er de for små til å gå alene og så (i mine øyne) for små til å gå i det hele tatt! Jeg synes passende alder er 6-12 år og at de da kan gå alene!

''Dette skulle det holde å forklare ungene på forhånd.''

Du har ikke barn, antar jeg?

Annonse

Gjest men det er nå meg da

Min lille nevø på to var i hundre når han ringte på hos meg idag :) Han var "Tigerguttspøkelse" og storkoste seg!! Skjønner ikke hvorfor voksne må være så negative til ting som helt åpenbart er kjempefestlig for barna.... Vi gikk julebukk..Kan ikke se at dette er verre..

Forskjellen er at man kjøpte ikke inn godteri til julebukkene, man gav restene av julekaker

Gjest men det er nå meg da

''Da de var så små at de trengte følge i barneselskap, fulgte jeg dem dit også. Falt meg ikke inn ett øyeblikk at noen skulle mene at jeg skulle holde meg hjemme og mate ungen der for å unngå at han skulle ete noen ut av huset.''

Skjønner poenget ditt. Men tar du det så langt, forsvinner også poenget mitt med dette innlegget. Nemlig at det føles som nærmere utpressing og helt feil når foreldre står på døra di sammen med ungene sine og tigger etter godteri!

'' Nemlig at det føles som nærmere utpressing og helt feil når foreldre står på døra di sammen med ungene sine og tigger etter godteri!''

Hvis man ikke vil gi godteri så slår man da bare av utelyset og lar være å åpne døra når det ringer på.

Hvorfor er det så galt at det er noen voksne i bakgrunnen på en kveld det er monsterkledde guttegjenger ute i nabolaget, når det er relativt normalt å holde litt øye med ungene sine alle andre kvelder? De voksne er ikke med for å loggføre hvem av naboene som gir mest.

De loggfører kanskje ikke, men de merker seg det jo. Og de er jo selvfølgelig opptatt av hvordan barnet reagerer hvis det blir avvist.

Overhørte forresten et par voksne surmulet seg i mellom at "det tok sin tid".. i det jeg åpnet døren. Jeg åpnet med andre ord tydeligvis ikke raskt nok for dem..

Kanskje det var spesielt denne episoden som gjorde at jeg fikk litt fnatt av de voksne følgesvennene.

Min lille nevø på to var i hundre når han ringte på hos meg idag :) Han var "Tigerguttspøkelse" og storkoste seg!! Skjønner ikke hvorfor voksne må være så negative til ting som helt åpenbart er kjempefestlig for barna.... Vi gikk julebukk..Kan ikke se at dette er verre..

Når vi gikk julebukk så gjorde vi ikke faenskap hvis vi ikke fikk godis?!

De loggfører kanskje ikke, men de merker seg det jo. Og de er jo selvfølgelig opptatt av hvordan barnet reagerer hvis det blir avvist.

Overhørte forresten et par voksne surmulet seg i mellom at "det tok sin tid".. i det jeg åpnet døren. Jeg åpnet med andre ord tydeligvis ikke raskt nok for dem..

Kanskje det var spesielt denne episoden som gjorde at jeg fikk litt fnatt av de voksne følgesvennene.

''Overhørte forresten et par voksne surmulet seg i mellom at "det tok sin tid".. i det jeg åpnet døren. Jeg åpnet med andre ord tydeligvis ikke raskt nok for dem..''

Visste ikke at det var en standard for hvor fort man måtte åpne døra når det ringer på, men har hatt en liten mistanke om at man helst må stå klar.i entreen i tilfelle det kommer noen. Jeg gikk med krykker da det var TV-aksjon for noen år siden, og det tok da nødvendigvis litt tid før jeg kom meg fra stua til døra. Da jeg åpnet var innsamleren kommet ca. 100 meter bort i veien.

Foreldrene burde heller lært barna å vente litt før de går videre, i tilfelle den som skal åpne døra er dårlig til beins e.l. Er veldig surt å åpne døra og finne ut at den som ringte på har gått videre.

Persille1365381127

Dette er det dummeste jeg har hørt.

I klassen til min åtteåring organiserte vi slik at fire foreldre fulgte tre grupper med barn rundt (hver sin gruppe). På den måten er alle trygge, vi visste hvor de var, og vi fikk dem til samme sted til slutt innen angitt tid.

De fikk også beskjed om hvilke hus de kunne og ikke kunne gå til.

Ingen av de andre voksne kommenterte hva de hadde fått av hvem eller noe annet slikt da de kom tilbake, og de aller fleste voksne som kom til oss holdt seg i bakgrunnen slik at barna i størst mulig grad kunne ringe på og ordne selve situasjonen selv.

Annonse

Persille1365381127

''Da de var så små at de trengte følge i barneselskap, fulgte jeg dem dit også. Falt meg ikke inn ett øyeblikk at noen skulle mene at jeg skulle holde meg hjemme og mate ungen der for å unngå at han skulle ete noen ut av huset.''

Skjønner poenget ditt. Men tar du det så langt, forsvinner også poenget mitt med dette innlegget. Nemlig at det føles som nærmere utpressing og helt feil når foreldre står på døra di sammen med ungene sine og tigger etter godteri!

''Skjønner poenget ditt. Men tar du det så langt, forsvinner også poenget mitt med dette innlegget. Nemlig at det føles som nærmere utpressing og helt feil når foreldre står på døra di sammen med ungene sine og tigger etter godteri!''

Det ligger hos DEG. Voksne er ikke med for å sørge for at barn faktisk får noe, eller notere seg hvor mye de får. Vi er med for å sørge for at barna oppfører seg, og at det ikke skjer dem noe.

Du får heller jobbe litt med dine egne holdninger når det gjelder dette tror jeg. Det er ganske spesielt å reagere negativt på at foreldre tar ansvar for barna sine.

Og i god DOL-ånd er det faktisk litt pussig at ingen har skrevet et innlegg om at de har hatt barn på døren UTEN følge av voksne i dag!

Forskjellen er at man kjøpte ikke inn godteri til julebukkene, man gav restene av julekaker

Hvis man ikke har råd til å kjøpe en twistpose eller annet smågodt, så får man heller slukke lyset og la være å åpne døra de få timene det varer ;)

Ungene mine har gleda seg til denne kvelden i mange uker, og sånt er herlig :)

'' Nemlig at det føles som nærmere utpressing og helt feil når foreldre står på døra di sammen med ungene sine og tigger etter godteri!''

Hvis man ikke vil gi godteri så slår man da bare av utelyset og lar være å åpne døra når det ringer på.

Ja, jeg kan reglene. Hadde likevel både utelampa på og godteri i skapet klart for jeg vil jo ikke vise nabolaget hvilken gammel grinebiter jeg egentlig er, he he ;)

Nå synes jeg du rett og slett er tåpelig. De voksne er selvfølgelig ikke med verken for å holde telling på givere/ikke-givere eller for å presse noen.

De er der for å holde øye med ungene sine, fordi det er mørkt ute og relativt seint, og det er mange som er ute og reker gatelangs på en kveld som denne. Ypperlig anledning for en lokkemann med godteri, for å si det sånn. Dessuten kan man som voksen være med og sørge for at ungene ikke ringer på hos noen som har slått av utelyset, at de sier pent takk og at de ikke roter seg bort.

Du har ikke barn, regner jeg med?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...