Gå til innhold

Når barnas hvedag blir truet

Anbefalte innlegg

Gjest svært  bekymret for tida

av lokkemenn..

Hva skal man som foreldre gjøre?

Det har vært flere episoder med lokkemenn i omådet, det har nå vart siden skolestart.. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5750659.ece

Vi som foredre kan ikke akkurat slutte i jobben for å bringe og hente barna på skolen hver dag??

Vi har så klart snakket om det at de ikk skal bli med ukjente i bilen eller andre steder. Men her har også lokkemennene prøvd å dra barna inn i bilen. Vi har også oppfordret om at de skal prøve å alltid sykle/gå sammen andre. Men av og til er det en eller annen som blir sen ut av klasserommt og blir gående alene, dessverre.

Vi skal vel ikke låse barna våre inne, slik at de ikke skal kunne gå til og fra skolen uten en voksen?

Nei - nå skulle jeg jammen ønske jeg var hjemmeværende - da skulle jeg hentet barnet mitt på skolen hver dag.

Kjenner jeg blir så utrolig bekymret av dette her.

Hva hadde dere andre gjort, sluttet i jobben for å hente barnet på skolen?

Barnet ringer meg hver dag når h¨n er hjemme fra skolen, eller er blitt med venner hjem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371730-n%C3%A5r-barnas-hvedag-blir-truet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hva hadde dere andre gjort, sluttet i jobben for å hente barnet på skolen?''

Nei, det er å gå alt for langt. Vi kan ikke pakke ungene inn i bomull for å skjerme dem for alt heller. Man får innprente ungene fra de begynner å ferdes litt på egenhånd at de aldri skal bli med fremmede uansett hva de lokker med (kattunger, godterier, pokemonkort...) og om en bil stopper ved siden av dem så skal de løpe sin vei og ikke snakke med de voksne i bilen. Jeg har sagt til mine at voksne kan be andre voksne om hjelp om det er noe, de trenger ikke spørre barn.

Nei, det er å gå alt for langt. Vi kan ikke pakke ungene inn i bomull for å skjerme dem for alt heller. Man får innprente ungene fra de begynner å ferdes litt på egenhånd at de aldri skal bli med fremmede uansett hva de lokker med (kattunger, godterier, pokemonkort...) og om en bil stopper ved siden av dem så skal de løpe sin vei og ikke snakke med de voksne i bilen. Jeg har sagt til mine at voksne kan be andre voksne om hjelp om det er noe, de trenger ikke spørre barn.

Jeg er helt enig i det du skriver på generell basis - tilfellet trådstarter her snakker om dreier seg om en direkte trussel, og da må saken tas litt mer alvorlig enn de generelle rådene vi skal gi til våre barn.

Gjest Psyk av alt

Har du egentlig lest linken?

''Vi har så klart snakket om det at de ikke skal bli med ukjente i bilen eller andre steder. Vi har også oppfordret om at de skal prøve å alltid sykle/gå sammen andre'' Bra. ''Men av og til er det en eller annen som blir sen ut av klasserommt og blir gående alene, dessverre'' Jeg tror dere skal snakke med dem om at det er viktig for dere at de går sammen, at dere alltid er redde for at noe skal skje, og at det derfor er så greit at de er flere sammen. Men - jeg tror dere skal passe dere for å overføre egen angst til dem også. Jo mer generelle dere greier å være i rådene om å være føre var og ta vare på seg selv og vennene sine, jo bedre. Dere har allerede snakket om at de ikke skal bli med fremmede, og jeg ville ikke "forblitt i den konteksten" om dette var overfor min egen jr noen år tilbake. Hvor gamle er de forresten? ''Vi skal vel ikke låse barna våre inne slik at de ikke skal kunne gå til og fra skolen uten en voksen/ sluttet i jobben for å hente barnet på skolen?''

Selvfølgelig ikke. ''Kjenner jeg blir så utrolig bekymret av dette her'' Igjen: Vær på vakt i forhold til hva og hvordan du kommuniserer med ungene nå. Ikke overfør din bekymring på dem, det vil bare gjøre dem mer sårbare og utsatt senere.

Jeg er svært lite hysterisk i utgangspunktet. Men dette er ingen normalsituasjon.

Jeg synes dere skal organisere det slik at de minste barna alltid går flere (helst en gruppe på minst tre) sammen, både til og fra skolen, og følger hverandre hjem. Gjerne slik at storesøsken holder et øye med grupper med yngre barn.

Ikke "for alltid", men til det har vært slutt på disse episodene en god stund.

Annonse

Jeg er helt enig i det du skriver på generell basis - tilfellet trådstarter her snakker om dreier seg om en direkte trussel, og da må saken tas litt mer alvorlig enn de generelle rådene vi skal gi til våre barn.

Hvorfor da? Dette er ikke første gang noen prøver å lokke barn inn i en bil, og det blir ikke siste gang heller, og "neste gang" kommer akkurat like brått som nå. Det man må gjøre etter min mening, er å snakke ekstra og konkret om "situasjonen nå" samtidig som man formidler generelle regler for "alltid". Men som jeg sa et annet sted: Det er viktig å selvstendiggjøre, ikke skape redsel hos ungene.

Vi har hatt slike tilfeller rundt her de siste mnd også. Et par ganger fikk jentungen beskjed om å ringe far og bli hentet dersom hun ikke gikk sammen med noen hjem, utover det har vi snakket med ungene og sagt hva de skal gjøre om noen stopper og vil ha dem bort til bilen.

Man kan jo ikke si opp jobben sin av den grunn! Hva skulle vi leve av da?

En tilsvarende situasjon oppsto da min niese gikk i andre klasse. Alle barn ble av skolen oppfordret til ikke å gå alene hjem og de ble også frarådet å gå gjennom et skogholt på vei til skolen. Ungene forholdt seg til dette og gikk parvis hjem veldig lenge.

''Vi har så klart snakket om det at de ikke skal bli med ukjente i bilen eller andre steder. Vi har også oppfordret om at de skal prøve å alltid sykle/gå sammen andre'' Bra. ''Men av og til er det en eller annen som blir sen ut av klasserommt og blir gående alene, dessverre'' Jeg tror dere skal snakke med dem om at det er viktig for dere at de går sammen, at dere alltid er redde for at noe skal skje, og at det derfor er så greit at de er flere sammen. Men - jeg tror dere skal passe dere for å overføre egen angst til dem også. Jo mer generelle dere greier å være i rådene om å være føre var og ta vare på seg selv og vennene sine, jo bedre. Dere har allerede snakket om at de ikke skal bli med fremmede, og jeg ville ikke "forblitt i den konteksten" om dette var overfor min egen jr noen år tilbake. Hvor gamle er de forresten? ''Vi skal vel ikke låse barna våre inne slik at de ikke skal kunne gå til og fra skolen uten en voksen/ sluttet i jobben for å hente barnet på skolen?''

Selvfølgelig ikke. ''Kjenner jeg blir så utrolig bekymret av dette her'' Igjen: Vær på vakt i forhold til hva og hvordan du kommuniserer med ungene nå. Ikke overfør din bekymring på dem, det vil bare gjøre dem mer sårbare og utsatt senere.

''Jeg tror dere skal snakke med dem om at det er viktig for dere at de går sammen, at dere alltid er redde for at noe skal skje, og at det derfor er så greit at de er flere sammen. Men - jeg tror dere skal passe dere for å overføre egen angst til dem også. Jo mer generelle dere greier å være i rådene om å være føre var og ta vare på seg selv og vennene sine, jo bedre.''

Jeg tenker litt motsatt av deg. Jeg ville ha fokusert på at det akkurat nå er noen som aktivt lokker barn inn i en bil, men at det heldigvis ikke er så ofte slike ting skjer. Ville også ha sagt at det er akkurat nå det er viktig å gå sammen hjem fra skolen, men at det til vanlig også er bra å gå alene. Tenker at det å etterhvert gå alene er en viktig del av selvstendighetstreningen for småskolebarn.

Gjest svært bekymret for tida

Vi har hatt slike tilfeller rundt her de siste mnd også. Et par ganger fikk jentungen beskjed om å ringe far og bli hentet dersom hun ikke gikk sammen med noen hjem, utover det har vi snakket med ungene og sagt hva de skal gjøre om noen stopper og vil ha dem bort til bilen.

Nei - så klart vi ikke kan si opp jobben, vi er avhengig av at vi begge jobber.

Og vi har snakket mye om dette, så han vet godt at man ikke skal bli med fremmede. Hadde de ennå ikke prøvd å dra ungene inn i bilen så hadde jeg nok heller ikke vært så engstelig heller.

Takk for svar

Takk for svar. Ser jeg må være mer forsiktig så jeg ikke får min bekymring over på han - takk, det trengte jeg å få fokus på nå. Har nok blit litt for mye prat og formaning om dette de siste dagene. Han har helt klart skjønt at han ikke skal bli med fremmede i bilen, eller andre steder. Så nå må jeg nok passe meg for å ikke snakke mer om dette med han eller når han er tilstede.

Men ser at ungene bare går hjem sammen med de barna de skal leke sammen etter skolen - de burde være flere som går sammen hjemover syns jeg. Og hva da når de ikke skal leke med noen, men hjem alene og gjøre lekser

Skal tro om jeg skal høre med lærer om hun kan snakke med klassen om det

Annonse

Jeg er svært lite hysterisk i utgangspunktet. Men dette er ingen normalsituasjon.

Jeg synes dere skal organisere det slik at de minste barna alltid går flere (helst en gruppe på minst tre) sammen, både til og fra skolen, og følger hverandre hjem. Gjerne slik at storesøsken holder et øye med grupper med yngre barn.

Ikke "for alltid", men til det har vært slutt på disse episodene en god stund.

Kjenner jeg er ltt for hysterisk ang dette, dessverre.

Tror jeg skal nevne for lærer om hun kan ta opp det med å gå hjem fra skolen flere i grupper. Ser barna har lett for å gå sammen den ene de skal være med/ha med hjem etter skolen. Og det er ike alltid man har det, og da blir noen gående/syklnde alene. Noe som ikke er ok nå for tida

Takk for svar

En tilsvarende situasjon oppsto da min niese gikk i andre klasse. Alle barn ble av skolen oppfordret til ikke å gå alene hjem og de ble også frarådet å gå gjennom et skogholt på vei til skolen. Ungene forholdt seg til dette og gikk parvis hjem veldig lenge.

Takk for svar.

Tror jeg skal nevne for lærer om hun igjen kan ta opp at barna skal passe på at alle har noen å gå/sykle sammen hjem også.

Ser at et ofte er de som skal være med hverandre hjem etter skolen som går hjem sammen,og om du skal hjem alene går de alene, og det er ikke bra nå. Men ellers er det som du sier under her viktig at de også llærer seg å gå hjem alene også

''Jeg tror dere skal snakke med dem om at det er viktig for dere at de går sammen, at dere alltid er redde for at noe skal skje, og at det derfor er så greit at de er flere sammen. Men - jeg tror dere skal passe dere for å overføre egen angst til dem også. Jo mer generelle dere greier å være i rådene om å være føre var og ta vare på seg selv og vennene sine, jo bedre.''

Jeg tenker litt motsatt av deg. Jeg ville ha fokusert på at det akkurat nå er noen som aktivt lokker barn inn i en bil, men at det heldigvis ikke er så ofte slike ting skjer. Ville også ha sagt at det er akkurat nå det er viktig å gå sammen hjem fra skolen, men at det til vanlig også er bra å gå alene. Tenker at det å etterhvert gå alene er en viktig del av selvstendighetstreningen for småskolebarn.

''Jeg ville ha fokusert på at det akkurat nå er noen som aktivt lokker barn inn i en bil, men at det heldigvis ikke er så ofte slike ting skjer. Ville også ha sagt at det er akkurat nå det er viktig å gå sammen hjem fra skole'' Helt enig, og det har trådstarter allerede gjort.

Takk for svar. Ser jeg må være mer forsiktig så jeg ikke får min bekymring over på han - takk, det trengte jeg å få fokus på nå. Har nok blit litt for mye prat og formaning om dette de siste dagene. Han har helt klart skjønt at han ikke skal bli med fremmede i bilen, eller andre steder. Så nå må jeg nok passe meg for å ikke snakke mer om dette med han eller når han er tilstede.

Men ser at ungene bare går hjem sammen med de barna de skal leke sammen etter skolen - de burde være flere som går sammen hjemover syns jeg. Og hva da når de ikke skal leke med noen, men hjem alene og gjøre lekser

Skal tro om jeg skal høre med lærer om hun kan snakke med klassen om det

Jeg tror jeg ville vært tydelig på at de ikke skal gå alene akkurat nå ja, og ville også som deg ønske meg sms når jr var framme. Syns ellers det er en god ide å snakke med skolen og læreren, slk at også de snakker om virktigheten av å holde sammen. Syns det høres ut som dere har håndtert dette fint jeg!

Jeg mener heller ikke at man skal si opp jobben for å hente og bringe barna til skolen, men litt mer alvorlig enn den generelle samtalen må man ha i et slikt tilfelle... At det også skjer andre steder, er vel neppe et godt argument for at man ikke skal ta det mer seriøst.

Jeg tror jeg ville forsøkt å få med andre på en organisering av henting og bringing til skolen, noen foreldre er kanskje hjemmeværende, større ungdommer som også skal på skolen eller andre lignende løsninger som kan fungere for alle.

Jeg mener heller ikke at man skal si opp jobben for å hente og bringe barna til skolen, men litt mer alvorlig enn den generelle samtalen må man ha i et slikt tilfelle... At det også skjer andre steder, er vel neppe et godt argument for at man ikke skal ta det mer seriøst.

Jeg tror jeg ville forsøkt å få med andre på en organisering av henting og bringing til skolen, noen foreldre er kanskje hjemmeværende, større ungdommer som også skal på skolen eller andre lignende løsninger som kan fungere for alle.

''Jeg tror jeg ville forsøkt å få med andre på en organisering av henting og bringing til skolen, noen foreldre er kanskje hjemmeværende,''

Av de ungene jeg kjenner noe til i klassen til jentungen er det ingen som er hjemmeværende. Tidligere var det en jente med hjemmeværende mor, de har flyttet nå og for å si det sånn - akkurat hun hadde jeg ikke overlatt ansvaret for ungene mine til rett og slett. Men neida, jeg mener ikke at alle hjemmeværende er som henne altså. :o)

Det er ingen av foreldrene i klassen til mitt barn som er hjemmeværende - heller ikke av de andre foreldrene som bor på samme bo-området som oss.

Skulle man hatt en slik løsning måtte man tatt seg fri fra jobb, og det er i grunn ikke bare bare det heller - selv om jeg gjerne skulle hentet på skolen hver dag nå

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...