Gå til innhold

Ikke vaske jeans på 6 mnd - MP og andre

Anbefalte innlegg

Det er dagen for de viktige og store spørsmålene her altså...

Alle ekspeditører sier alltid at jeg ikke skal vaske jeans mer enn en gang i halvåret, og heller lufte dem mellom. Greider dere å gjennomføre dette? Føler at jeg lukter allerede etter en mnd jeg...

Fortsetter under...

• Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

13

• candyqueen_83

12

• Mary Poppins

10

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Har man investert i et par dyre jeans skal de egentlig ikke vaskes i det hele tatt, men jeg skjønner at det ikke er så lett å unngå.

Jeans i prisklassen 400-600kr pleier jeg å vaske med jevnlige mellomrom (annen hver mnd). Men dyrere jeans som jeg ønsker å ta vare på, vasker jeg ikke - jeg fryser de. Jeg bretter de og putter de i en klespose, og inn i fryseren i ca en ukes tid. Da føles de like "crispy" ut som nye og stretchen osv går ikke ut. Flekker går ikke bort med denne metoden, så jeg bruker vanish på evnt flekker. :-)

''Alle ekspeditører sier alltid at jeg ikke skal vaske jeans mer enn en gang i halvåret''

Que? Første gang jeg hører noe sånt. Er det vanlig at de som jobber i klesbutikk, kommer uoppfordret med vaskeråd?

Hos oss vaskes tøy som er skittent og / eller brukt et passende antall dager. "Passende antall" varierer med plaggets type.

Hva?

Har jeg gått med ei dongeribukse i 2-4 dager, så vaskes den. Da har jeg svettet litt i den, og av og til er det sølt noe på den.

Når guttungen på 12 har gått med ei dongeribukse i 2-3 dager, så er den som regel skitten på knærne.

Mannen min bruker bare dongeribukse når han skal noe spesielt (møte, på besøk, får besøk e.l), han har arbeidsbukser til vanlig - og da kan det jo gå et par måneder mellom hver gang jeg vasker den, siden han bare bruker den et par timer om gangen.

''Alle ekspeditører sier alltid at jeg ikke skal vaske jeans mer enn en gang i halvåret''

Que? Første gang jeg hører noe sånt. Er det vanlig at de som jobber i klesbutikk, kommer uoppfordret med vaskeråd?

Hos oss vaskes tøy som er skittent og / eller brukt et passende antall dager. "Passende antall" varierer med plaggets type.

Amen.

Annonse

Har man investert i et par dyre jeans skal de egentlig ikke vaskes i det hele tatt, men jeg skjønner at det ikke er så lett å unngå.

Jeans i prisklassen 400-600kr pleier jeg å vaske med jevnlige mellomrom (annen hver mnd). Men dyrere jeans som jeg ønsker å ta vare på, vasker jeg ikke - jeg fryser de. Jeg bretter de og putter de i en klespose, og inn i fryseren i ca en ukes tid. Da føles de like "crispy" ut som nye og stretchen osv går ikke ut. Flekker går ikke bort med denne metoden, så jeg bruker vanish på evnt flekker. :-)

''Jeans i prisklassen 400-600kr pleier jeg å vaske med jevnlige mellomrom (annen hver mnd).''

Svetter du ikke du? Om jeg skulle brukt samme buksa i, la oss si, 14 dager (ikke nødvendigivs i strekk) uten å vaske den så hadde den stinket. Garantert.

''Jeans i prisklassen 400-600kr pleier jeg å vaske med jevnlige mellomrom (annen hver mnd).''

Svetter du ikke du? Om jeg skulle brukt samme buksa i, la oss si, 14 dager (ikke nødvendigivs i strekk) uten å vaske den så hadde den stinket. Garantert.

Jeg bruker ikke jeans daglig, og jeg har mange par. Så dersom jeg vasker en jeans annen hver mnd har jeg nok ikke brukt akkurat den jeansene mer enn 4-5 ganger. Men nei jeg svetter ikke noe særlig på bena nei. Topper vaskes alltid etter en gangs bruks.

Jeg bruker ikke jeans daglig, og jeg har mange par. Så dersom jeg vasker en jeans annen hver mnd har jeg nok ikke brukt akkurat den jeansene mer enn 4-5 ganger. Men nei jeg svetter ikke noe særlig på bena nei. Topper vaskes alltid etter en gangs bruks.

''Så dersom jeg vasker en jeans annen hver mnd har jeg nok ikke brukt akkurat den jeansene mer enn 4-5 ganger.''

Da blir det jo noe helt annet. Da vasker du jo buksene like ofte som oss andre da. Men er det dette disse ekspeditørene mener da?

''Så dersom jeg vasker en jeans annen hver mnd har jeg nok ikke brukt akkurat den jeansene mer enn 4-5 ganger. Men nei jeg svetter ikke noe særlig på bena nei.''

Jeg kan også bruke buksene mine i 4-5 dager før vask dersom jeg ikke har svettet eller fått flekker på dem, så som Prust sier blir jo det egentlig det samme. :o)

Jeg svetter heller ikke på beina, men rundt livet, langs bukselinningen kan jeg være temmelig svett om jeg har holdt på med mye løfting og bæring på jobben f.eks. Og da går buksa i vask etterpå!

Ja, dette blir noe annet enn meg som _kun_ går i jeans og ikke har særlig mange parene å velge i heller til en hver tid ;-)

Annonse

Gjest Elextra

''Alle ekspeditører sier alltid at jeg ikke skal vaske jeans mer enn en gang i halvåret, og heller lufte dem mellom.''

Har jeg aldri hørt om. Kanskje de forutsetter at man har veldig mange par, og dessuten ikke går i jeans hver dag, slik at det ikke blir så mange gangers bruk før vask?

Jeg kjenner til noen som kun bruker jeansene én gang før vask, og jeg er ikke der. Tipper jeg bruker dem 5-6 ganger før vask. Hvor mange dager/uker dette går over er vel irrelevant.

Hvis ekspeditørene mener at man bør ha såpass mange par jeans at hver bukse brukes bare noen dager i halvåret, skjønner jeg jo "regelen" litt bedre.

Men det hadde jo vært litt enklere å operere med bruksdager, ikke kalenderdager.

Gjest Elextra

''Men dyrere jeans som jeg ønsker å ta vare på, vasker jeg ikke - jeg fryser de. Jeg bretter de og putter de i en klespose, og inn i fryseren i ca en ukes tid''

Denne metoden har jeg aldri hørt om. Har flere par ganske dyre jeans, og disse vaskes på finvask. Synes jo de får tilbake opprinnelig fasong i vask også.

Men lurer på om jeg ikke må prøve din metode i mellom :-).

''Så dersom jeg vasker en jeans annen hver mnd har jeg nok ikke brukt akkurat den jeansene mer enn 4-5 ganger.''

Da blir det jo noe helt annet. Da vasker du jo buksene like ofte som oss andre da. Men er det dette disse ekspeditørene mener da?

Jepp. Men jeg stusser over at det med å ikke vaske jeans så ofte er nytt for så mange her inne. Jeg har bestandig hørt dette. Og som sagt, bruker jeg 1500-2500kr på jeans så er jeg jo keen på at de skal sitte som støpt så lenge som mulig. Derfor går de i fryseren istedet.

Jepp. Men jeg stusser over at det med å ikke vaske jeans så ofte er nytt for så mange her inne. Jeg har bestandig hørt dette. Og som sagt, bruker jeg 1500-2500kr på jeans så er jeg jo keen på at de skal sitte som støpt så lenge som mulig. Derfor går de i fryseren istedet.

''Jepp. Men jeg stusser over at det med å ikke vaske jeans så ofte er nytt for så mange her inne. Jeg har bestandig hørt dette.''

Jeg hørte dette for første gang tidligere i år. :o)

''Og som sagt, bruker jeg 1500-2500kr på jeans så er jeg jo keen på at de skal sitte som støpt så lenge som mulig. Derfor går de i fryseren istedet.''

1500-2500,- på en bukse?! Dream on... *hehe* Jeg hadde ikke tort å bruke så dyre bukser engang. Da kjøper jeg heller 4-5 rimeligere bukser og har flere å variere med. :o)

En hel uke ja? Jeg har hengt mine til lufting ute, og hatt dem i fryser'n noen timer uten at jeg syns dette har funket. De har hatt fresh feeling bare til å begynne med, så etter en mnd har jeg kapitulert og slengt dem til skånsom vask likevel. Jeg er litt konservativ på jeans, så mine billigjeans er slimfit Levis til 7-800, og de kommer også jeg til å fortsette å vaske. Regner dem som forbruksvare, mens disse til 2 og over, og spesielt de som er vokset, har jeg lyst til å beholde fine lenger enn jeg har greid til nå :P

Takk for gode tips :)

''Jepp. Men jeg stusser over at det med å ikke vaske jeans så ofte er nytt for så mange her inne. Jeg har bestandig hørt dette.''

Jeg hørte dette for første gang tidligere i år. :o)

''Og som sagt, bruker jeg 1500-2500kr på jeans så er jeg jo keen på at de skal sitte som støpt så lenge som mulig. Derfor går de i fryseren istedet.''

1500-2500,- på en bukse?! Dream on... *hehe* Jeg hadde ikke tort å bruke så dyre bukser engang. Da kjøper jeg heller 4-5 rimeligere bukser og har flere å variere med. :o)

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...