Gå til innhold

Ikke vaske jeans på 6 mnd - MP og andre

Anbefalte innlegg

''Jeans i prisklassen 400-600kr pleier jeg å vaske med jevnlige mellomrom (annen hver mnd).''

Svetter du ikke du? Om jeg skulle brukt samme buksa i, la oss si, 14 dager (ikke nødvendigivs i strekk) uten å vaske den så hadde den stinket. Garantert.

''Svetter du ikke du? Om jeg skulle brukt samme buksa i, la oss si, 14 dager (ikke nødvendigivs i strekk) uten å vaske den så hadde den stinket'' Jeg svetter hverken i livet eller på beina, så for meg er det nok mest følelsen av ikke å gå i rene klær som kommer inn. Når det er sagt: Jobber jeg i hagen tar jeg ikke på et par vokset Nudie til 2500 ;-)

Fortsetter under...

• Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

13

• candyqueen_83

12

• Mary Poppins

10

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

En hel uke ja? Jeg har hengt mine til lufting ute, og hatt dem i fryser'n noen timer uten at jeg syns dette har funket. De har hatt fresh feeling bare til å begynne med, så etter en mnd har jeg kapitulert og slengt dem til skånsom vask likevel. Jeg er litt konservativ på jeans, så mine billigjeans er slimfit Levis til 7-800, og de kommer også jeg til å fortsette å vaske. Regner dem som forbruksvare, mens disse til 2 og over, og spesielt de som er vokset, har jeg lyst til å beholde fine lenger enn jeg har greid til nå :P

Takk for gode tips :)

Ja kjøper man dyre bukser ønsker man jo å ha de fine lengst mulig :) Og da kan det lønne seg å putte de i fryseren istedet for å vaske dem :)

Har man investert i et par dyre jeans skal de egentlig ikke vaskes i det hele tatt, men jeg skjønner at det ikke er så lett å unngå.

Jeans i prisklassen 400-600kr pleier jeg å vaske med jevnlige mellomrom (annen hver mnd). Men dyrere jeans som jeg ønsker å ta vare på, vasker jeg ikke - jeg fryser de. Jeg bretter de og putter de i en klespose, og inn i fryseren i ca en ukes tid. Da føles de like "crispy" ut som nye og stretchen osv går ikke ut. Flekker går ikke bort med denne metoden, så jeg bruker vanish på evnt flekker. :-)

''Jeans i prisklassen 400-600kr pleier jeg å vaske med jevnlige mellomrom (annen hver mnd). Men dyrere jeans som jeg ønsker å ta vare på, vasker jeg ikke - jeg fryser de. Jeg bretter de og putter de i en klespose, og inn i fryseren i ca en ukes tid. Da føles de like "crispy" ut som nye og stretchen osv går ikke ut. Flekker går ikke bort med denne metoden, så jeg bruker vanish på evnt flekker. :-)''

Jeg innser at det er mye jeg ikke vet noe om... Har aldri falt meg inn at jeg ikke skal vaske jeans, enten de er billige eller ikke. Mine koster et sted mellom 1000,- og 2000,- så jeg vet ikke om de skal klassifiseres som billige eller ikke?

''Jeans i prisklassen 400-600kr pleier jeg å vaske med jevnlige mellomrom (annen hver mnd). Men dyrere jeans som jeg ønsker å ta vare på, vasker jeg ikke - jeg fryser de. Jeg bretter de og putter de i en klespose, og inn i fryseren i ca en ukes tid. Da føles de like "crispy" ut som nye og stretchen osv går ikke ut. Flekker går ikke bort med denne metoden, så jeg bruker vanish på evnt flekker. :-)''

Jeg innser at det er mye jeg ikke vet noe om... Har aldri falt meg inn at jeg ikke skal vaske jeans, enten de er billige eller ikke. Mine koster et sted mellom 1000,- og 2000,- så jeg vet ikke om de skal klassifiseres som billige eller ikke?

Jeg ville brukt fryse-metoden på jeans mellom 1000-2000kr. :-)

En hel uke ja? Jeg har hengt mine til lufting ute, og hatt dem i fryser'n noen timer uten at jeg syns dette har funket. De har hatt fresh feeling bare til å begynne med, så etter en mnd har jeg kapitulert og slengt dem til skånsom vask likevel. Jeg er litt konservativ på jeans, så mine billigjeans er slimfit Levis til 7-800, og de kommer også jeg til å fortsette å vaske. Regner dem som forbruksvare, mens disse til 2 og over, og spesielt de som er vokset, har jeg lyst til å beholde fine lenger enn jeg har greid til nå :P

Takk for gode tips :)

Synes det var fasinerende at du visste at det var akkurat MP som ville kunne svare på dette. Man lærer mangt om hverandre på dol ;-)

''Alle ekspeditører sier alltid at jeg ikke skal vaske jeans mer enn en gang i halvåret, og heller lufte dem mellom.''

Har jeg aldri hørt om. Kanskje de forutsetter at man har veldig mange par, og dessuten ikke går i jeans hver dag, slik at det ikke blir så mange gangers bruk før vask?

Jeg kjenner til noen som kun bruker jeansene én gang før vask, og jeg er ikke der. Tipper jeg bruker dem 5-6 ganger før vask. Hvor mange dager/uker dette går over er vel irrelevant.

Det er iallefall fem-seks år siden jeg hørte dette for første gang, og har siden gjort et forsøk hver gang jeg kjøper dyre jeans. Jeg bruker egentlig ganske skjelden samme jeans mer enn to dager på rad, men veksler både mellom farge og snitt. Nå har jeg hatt den siste jeg kjøpte i en mnd, og i kveld går den i fryseren og blir der til neste uke :)

Annonse

''Men dyrere jeans som jeg ønsker å ta vare på, vasker jeg ikke - jeg fryser de. Jeg bretter de og putter de i en klespose, og inn i fryseren i ca en ukes tid''

Denne metoden har jeg aldri hørt om. Har flere par ganske dyre jeans, og disse vaskes på finvask. Synes jo de får tilbake opprinnelig fasong i vask også.

Men lurer på om jeg ikke må prøve din metode i mellom :-).

''

Men lurer på om jeg ikke må prøve din metode i mellom :-).''

Jeg har også fått det for meg nå at dette må testes:-)

Jeg har blitt oppfordret i butikker om å vente lengst mulig med første vask for at "fargen skal få satt seg ordentlig", men jeg har aldri hørt om frysemetoden.

Ja kjøper man dyre bukser ønsker man jo å ha de fine lengst mulig :) Og da kan det lønne seg å putte de i fryseren istedet for å vaske dem :)

En ting til, hvor mange ganger tror du at du har brukt den før du legger den i fryseren? Samme frekvens som ved vask, altså etter 4-6 gangers bruk?

Hva?

Har jeg gått med ei dongeribukse i 2-4 dager, så vaskes den. Da har jeg svettet litt i den, og av og til er det sølt noe på den.

Når guttungen på 12 har gått med ei dongeribukse i 2-3 dager, så er den som regel skitten på knærne.

Mannen min bruker bare dongeribukse når han skal noe spesielt (møte, på besøk, får besøk e.l), han har arbeidsbukser til vanlig - og da kan det jo gå et par måneder mellom hver gang jeg vasker den, siden han bare bruker den et par timer om gangen.

''Når guttungen på 12 har gått med ei dongeribukse i 2-3 dager, så er den som regel skitten på knærne'' Her i huset har både mannen min og jeg forsøkt frysemetoden på dyre jeans (men sprukket), mens jrs bukser, DE har gått i vasken gitt :) Som jeg sa et annet sted også, jeg vasker også billigjeans i maskina.

''Mannen min bruker bare dongeribukse når han skal noe spesielt (møte, på besøk, får besøk e.l), han har arbeidsbukser til vanlig'' Bytter han ikke når han kommer hjem fra jobb heller?

En ting til, hvor mange ganger tror du at du har brukt den før du legger den i fryseren? Samme frekvens som ved vask, altså etter 4-6 gangers bruk?

Jeg vil si alt ettersom hva man føler selv. Jeg svetter ikke noe spesielt i bena og livet, så personlig føler jeg ikke at jeansen er skitten eller ekkel etter 4 ganger. Så for min del kan jeg vente opptil 6 ganger ja. Noen velger sikkert å vente enda lenger:-)

''Når guttungen på 12 har gått med ei dongeribukse i 2-3 dager, så er den som regel skitten på knærne'' Her i huset har både mannen min og jeg forsøkt frysemetoden på dyre jeans (men sprukket), mens jrs bukser, DE har gått i vasken gitt :) Som jeg sa et annet sted også, jeg vasker også billigjeans i maskina.

''Mannen min bruker bare dongeribukse når han skal noe spesielt (møte, på besøk, får besøk e.l), han har arbeidsbukser til vanlig'' Bytter han ikke når han kommer hjem fra jobb heller?

Hvis han er skitten (spesielt om sommeren), da dusjer han og skifter når han kommer hjem. Tar da på knebukse hvis det er varmt (eller shorts da) eller ei hverdagsdongeribukse (Cubus eller Dressmann). Hvis han ikke er skitten, går han bare i jobbebuksene (sånne turbukser, à la Fjällreven/Gaupa-bukser) om ettermiddagen også.

Om vinteren bruker han stillongs, og da går han ofte bare i stillongsen hjemme om kvelden (jfr et frustrasjonsinnlegg fra meg i fjor vinter eller i forfjor om det temaet.....)

Annonse

Hvis han er skitten (spesielt om sommeren), da dusjer han og skifter når han kommer hjem. Tar da på knebukse hvis det er varmt (eller shorts da) eller ei hverdagsdongeribukse (Cubus eller Dressmann). Hvis han ikke er skitten, går han bare i jobbebuksene (sånne turbukser, à la Fjällreven/Gaupa-bukser) om ettermiddagen også.

Om vinteren bruker han stillongs, og da går han ofte bare i stillongsen hjemme om kvelden (jfr et frustrasjonsinnlegg fra meg i fjor vinter eller i forfjor om det temaet.....)

''Om vinteren bruker han stillongs, og da går han ofte bare i stillongsen hjemme om kvelden (jfr et frustrasjonsinnlegg fra meg i fjor vinter eller i forfjor om det temaet.....)''

Hihi, den tråden husker jeg godt :)

''Om vinteren bruker han stillongs, og da går han ofte bare i stillongsen hjemme om kvelden (jfr et frustrasjonsinnlegg fra meg i fjor vinter eller i forfjor om det temaet.....)''

Hadde vært helt greit for meg for da kunne jeg gjort det samme. :o) Men jeg tusler ikke rundt i longsen sånn til vanlig nei.

Gjest Elextra

Huff! :P :P

Takke meg til en mann som bytter jobbuksene med jeans på kvelden :-)

Hihi, den tråden husker jeg godt :)

Ja - da var jeg virkelig fed-up. Men han blir litt mobbet for det av vennene våre, og i tillegg sa jeg i fra til ham at jeg synes det var litt kjipt. Tror han skjerpet seg litt i fjor, faktisk.

Nå er det like før stillongssesongen starter igjen. Ulltrøya er jo satt på da - for noen uker siden. Faktisk - da vi skulle på hyttetur i helga, så pakket jeg bare ned ulltrøyer til ham - men da klaget han litt og ville halst hatt ei t-.skjorte om kvelden :-D Men lo litt i skjegget da jeg sa at jeg regnet med at han bare ville gå med ulltrøye....!

Jeg vasker olabukser etter at jeg har brukt dem et par-tre dager. Da får jeg heller kjøpe bukser oftere.

Me to. En gang i halvåret?? Jøss.. da sitter folk på pidestall hele døgnet.. jeg er full av alt fra tomatsaus, brøddeig, gjørme, hybelkanindritt, prim, oppvaskvann og alt hva ungene måtte hatt på henda den dagen etter to dager jeg.

Hadde vært helt greit for meg for da kunne jeg gjort det samme. :o) Men jeg tusler ikke rundt i longsen sånn til vanlig nei.

Ikke jeg heller. Jeg har ei kosebukse jeg tar på meg hvis jeg bader eller dusjer om kvelden - ellers går jeg i vanlig tøy helt til jeg legger meg.

candyqueen_83

``Om vinteren bruker han stillongs, og da går han ofte bare i stillongsen hjemme om kvelden (jfr et frustrasjonsinnlegg fra meg i fjor vinter eller i forfjor om det temaet.....)

``

Det er jo deilig da:O) Går mer og mer i stillongs eller joggebukse hjemme på kveldene nå jeg. Samboeren går i joggebukse eller boxer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...