Gå til innhold

Ikke vaske jeans på 6 mnd - MP og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Er det vanlig at de som jobber i klesbutikk, kommer uoppfordret med vaskeråd?''

Jeg har aldri hørt dette jeansvaskerådet - mulig det skyldes at jeg ikke handler dyre nok olabukser. Men jeg kan huske å ha fått vaskeråd to ganger, helt uoppfordret.

Det kan ha vært fler, men isåfall har de gått i glemmeboka fordi de var i kategorien "helt ok". De to rådene var:

1. Kjøpe plagg i silke.

Ekspeditør: Du vet at silke ikke tåler vann?

Jeg: ...eh.. hø? Jeg har da vasket mange silkeplagg og det har gått helt fint.

Ekspeditør; Ja, du kan vaske de, men de tåler ikke vann! Så hvis du får vanndråper på plagget, så går det aldri bort.

(det er jammen rart at ikke vanndråper skulle være oppløselig i vann, men la gå)

2. Jeg kjøpte bomullsgarn som var merket med 60 grader. Ekspeditøren insisterte på at det ferdig strikkede plagget ikke under noen omstendighet måtte vaskes under 60 grader, for da kunne fargene smitte over. Står det 60 grader, ja så må man vaske på akkurat det gradeantallet.

''Ekspeditøren insisterte på at det ferdig strikkede plagget ikke under noen omstendighet måtte vaskes under 60 grader, for da kunne fargene smitte over. Står det 60 grader, ja så må man vaske på akkurat det gradeantallet.'

De første vaskene bør nok foregå på angitt grade-styrke ja for å fiksere fargene.

• Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

13

• candyqueen_83

12

• Mary Poppins

10

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vasker billigjeans jeg også, jeg snakker om dyrere jeans her. Men jeg vasker ikke de billige etter en- to gangers bruk nei, gjetter at jeg i snitt bruker dem fire-fem ganger før de går i vasken (bruker skjelden samme jeans flere dager på rad, men henger den på badet).

''Jeg vasker billigjeans jeg også, jeg snakker om dyrere jeans her.''

Jeg har ikke bukser som er så dyre at jeg ikke kan vaske dem.

*rister litt oppgitt på hodet*

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg skjønner at de vil advare mot spesielle ting, f.eks. hvis plagg ikke kan vaskes. Det er sikkert brysomt for dem hvis halvparten kommer tilbake og klager etter å ha ødelagt tøyet i vask :-|

Den der med bomullsfarger og 60 grader har jeg vært borti også. Tror jeg leste noe om at fargene vil oppføre seg rart hvis man vasker på 40 grader og det står 60. Det er litt overdrevet ifølge mine erfaringer...

''Den der med bomullsfarger og 60 grader har jeg vært borti også. Tror jeg leste noe om at fargene vil oppføre seg rart hvis man vasker på 40 grader og det står 60. Det er litt overdrevet ifølge mine erfaringer...''

Noe sånt hørte jeg i sommer. Kjøpte noen badehåndkler i rødt og hvitt, og fikk beskjed om at det var viktig at jeg vasket dem på minst 60 grader første gangen, hvis ikke kunne det røde farge av på det hvite.

Jeg så gjorde, og slang i noen hvite bomullstruser i samme slengen (noen synes sikkert det er fryktelig urenslig). Tenkte jo at det røde ikke ville farge av på disse, ettersom de ikke skulle farge av på det hvite på håndklene. Men merkelig nok klarte rødfargen og sette se i trusene, mens de hvite feltene på håndklene forble hvite. Så nå har både jeg og min mann noen lyserosa underbukser :-).

Skrevet

''Felles toalettmappe hadde jeg ikke orket å ha''

Vi bruker jo samme tannkrem, såpe og shampoo, så da hiver jeg bare opp i hans deo og tannbørste også, ingen vits å drasse med seg en ekstra toalettmappe bare for det. :o)

Sånn tenker jeg og.

Skrevet

''Den der med bomullsfarger og 60 grader har jeg vært borti også. Tror jeg leste noe om at fargene vil oppføre seg rart hvis man vasker på 40 grader og det står 60. Det er litt overdrevet ifølge mine erfaringer...''

Noe sånt hørte jeg i sommer. Kjøpte noen badehåndkler i rødt og hvitt, og fikk beskjed om at det var viktig at jeg vasket dem på minst 60 grader første gangen, hvis ikke kunne det røde farge av på det hvite.

Jeg så gjorde, og slang i noen hvite bomullstruser i samme slengen (noen synes sikkert det er fryktelig urenslig). Tenkte jo at det røde ikke ville farge av på disse, ettersom de ikke skulle farge av på det hvite på håndklene. Men merkelig nok klarte rødfargen og sette se i trusene, mens de hvite feltene på håndklene forble hvite. Så nå har både jeg og min mann noen lyserosa underbukser :-).

Klor er ikke spesielt miljøvennlig, men det virker hvis man har noe det er viktig å få helt hvitt igjen ;-)

Jeg har opplevd at den brede strikken på hvite bommulstruser "tok til seg" litt farge fra et håndkle, men ikke resten. Så dette er ingen absolutt vitenskap.

Synes det er morsomt når f.eks. skikkelig fargerikt babytøy er merket "vask med liknende farger". Hvor mange plagg har vi i kombinasjonen rødt, grønt og lilla, liksom...

Skrevet

''Men merkelig nok klarte rødfargen og sette se i trusene, mens de hvite feltene på håndklene forble hvite. Så nå har både jeg og min mann noen lyserosa underbukser :-).

''

Lekkert!

Skrevet

Klor er ikke spesielt miljøvennlig, men det virker hvis man har noe det er viktig å få helt hvitt igjen ;-)

Jeg har opplevd at den brede strikken på hvite bommulstruser "tok til seg" litt farge fra et håndkle, men ikke resten. Så dette er ingen absolutt vitenskap.

Synes det er morsomt når f.eks. skikkelig fargerikt babytøy er merket "vask med liknende farger". Hvor mange plagg har vi i kombinasjonen rødt, grønt og lilla, liksom...

Hvor ille er det egentlig med klor? Jeg var helt fanatisk før og brukte ikke klor i det hele tatt (snakker om rengjøring nå altså) - men de siste årene har jeg begynt å buke det igjen i doen og i slukene (vi er plaget med dårlig lukt på badet).

Er jeg en stor miljøsynder eller er det ikke så farlig egentlig?

Skrevet

Hvor ille er det egentlig med klor? Jeg var helt fanatisk før og brukte ikke klor i det hele tatt (snakker om rengjøring nå altså) - men de siste årene har jeg begynt å buke det igjen i doen og i slukene (vi er plaget med dårlig lukt på badet).

Er jeg en stor miljøsynder eller er det ikke så farlig egentlig?

Jeg vet ikke helt - vi bruker det _lite_, men synes det er effektivt når det trengs. Har regnet med at det ikke kan være verre med litt klor som gjør susen, enn mange eksperimentelle forsøk med andre ting som ikke virker.

Fant noe her som tyder på at denne holdningen ikke er helt feil - bla litt ned:

http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=12118

Skrevet

Jeg vet ikke helt - vi bruker det _lite_, men synes det er effektivt når det trengs. Har regnet med at det ikke kan være verre med litt klor som gjør susen, enn mange eksperimentelle forsøk med andre ting som ikke virker.

Fant noe her som tyder på at denne holdningen ikke er helt feil - bla litt ned:

http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=12118

Dette var nyttig!

Skal forhøre meg mer om det - har noen i n'rheten som trolig vet litt mer om det.

Da trenger jeg kanskje ikke ha så dårlig samvittighet lenger. Det går fort en halv flaske klor (litersflaske) når jeg vakser begge badene - men det ser jo ut som om det ikke er så farlig da...

*ser for meg Grønn hverdags tegning av den hummeren som kommer opp fra doen som holder på å dø av klorforgiftning....*

Skrevet

Jo, ser den, men har aldri opplevd at buksene har endra seg i fasongen og stretchen etter mange vasker... Eneste er at fargen blir lysere, men det tar jo lang tid og gjør ikke meg noe;)

Poenget var at det eneste som endrer seg på buksa er at den får hull i kneet etter et års tid ;)

Da blir oppfølging spørsmål, HVOR kjøper du buksene dine?!?!?

Alle mine jeans utvider seg og blir så fort for store, spesielt om jeg vasker de. Og jeg har prøvd _mange_ merker...

Gjest Niccolina
Skrevet

Eh...kler du av deg buksa hver gang du kommer på jobb? Hva slags jobb har du egentlig?

;-)

Nei, på jobb sprader jeg rundt med bare et løvblad der-du-vet. Som jeg forøvrig aldri vasker. ;-)

Skrevet

Nei, på jobb sprader jeg rundt med bare et løvblad der-du-vet. Som jeg forøvrig aldri vasker. ;-)

He he, syns jeg ser deg!

;-)

Skrevet

Da blir oppfølging spørsmål, HVOR kjøper du buksene dine?!?!?

Alle mine jeans utvider seg og blir så fort for store, spesielt om jeg vasker de. Og jeg har prøvd _mange_ merker...

Aller helst kjøper jeg dem på Stadivarius og Behrska i Spania ;) Nydelig fasong og holder seg alltid godt!

Kjempesynd de ikke har de butikkene her i Norge :(

Favorittbuksa mi nå (utenom de jeg har fra nevnte butikker) er en jeans fra Funaki..

Jeg pleier alltid å kjøpe jeansene så trange at de kjennes for trange... for de vil alltid vide seg ut litt etter bruk.

Skrevet

''Felles toalettmappe hadde jeg ikke orket å ha''

Vi bruker jo samme tannkrem, såpe og shampoo, så da hiver jeg bare opp i hans deo og tannbørste også, ingen vits å drasse med seg en ekstra toalettmappe bare for det. :o)

Det er nok litt mer i våre toalettmapper :-)

Skrevet

''Jeg vasker også mine på vrangen, men glidelåsen trukket opp (som jeg også har hørt ettellerannetsted).''

Samme her!

Forøvrig så har jeg flere bukser som vaskes svært sjelden, men det er fordi de brukes svært sjelden også ;-)

Hehe, samme her. Dressbuksene mine er ikke utvasket foreksempel... ;-)

Skrevet

''Jeg vasker billigjeans jeg også, jeg snakker om dyrere jeans her.''

Jeg har ikke bukser som er så dyre at jeg ikke kan vaske dem.

*rister litt oppgitt på hodet*

Tror mange ristet på hodet og trakk uhygienisk-kortet da de første insisterte på at man skulle droppe grønnsåpe og vaske gulvet med bare vann også ;-)

candyqueen_83
Skrevet

Tror mange ristet på hodet og trakk uhygienisk-kortet da de første insisterte på at man skulle droppe grønnsåpe og vaske gulvet med bare vann også ;-)

Riste på hodet over det gjør vel jeg enda. Når gulvet først skal vaskes vil jeg gjerne at det skal lukte godt samtidig. Det gjør det ikke med bare vann.

Skrevet

''Jeg har funnet en veldig flott lampe til rundt 10 000 mener jeg å huske det var. Prisen var ille nok - verre er det at man må kjøre til Danmark for å kjøpe den!''

Ja, akkurat dét var prisen for brukte eksemplarer av denne lampen i Danmark, og en sender ikke slikt, så det måte blitt Danmarkstur. Tror jeg har gravlagt prosjektet av flere grunner.

Lampen "min" finnes bare på dette ene stedet - spesiallaget der ;-) Hadde jeg kjøpt den, er jeg sikker på at jeg hadde gledet meg over den hver dag resten av livet! :-)

Skrevet

Aller helst kjøper jeg dem på Stadivarius og Behrska i Spania ;) Nydelig fasong og holder seg alltid godt!

Kjempesynd de ikke har de butikkene her i Norge :(

Favorittbuksa mi nå (utenom de jeg har fra nevnte butikker) er en jeans fra Funaki..

Jeg pleier alltid å kjøpe jeansene så trange at de kjennes for trange... for de vil alltid vide seg ut litt etter bruk.

''Aller helst kjøper jeg dem på Stadivarius og Behrska i Spania ;) Nydelig fasong og holder seg alltid godt!''

Jeg har faktisk et par bukser fra Stradivarius. De har holdt seg bra men de er ikke jeans.

''Jeg pleier alltid å kjøpe jeansene så trange at de kjennes for trange... for de vil alltid vide seg ut litt etter bruk.''

Ok det er ikke aktuelt for meg. Kjøper jeg for trange bukser så bruker jeg de ikke, og da får de heller ikke viet seg ut :-) Jeg er vanligvis 27tommer i bukser, men kjøper som regel 26 eller 27, men likevel vier de seg ut.

Skrevet

''Aller helst kjøper jeg dem på Stadivarius og Behrska i Spania ;) Nydelig fasong og holder seg alltid godt!''

Jeg har faktisk et par bukser fra Stradivarius. De har holdt seg bra men de er ikke jeans.

''Jeg pleier alltid å kjøpe jeansene så trange at de kjennes for trange... for de vil alltid vide seg ut litt etter bruk.''

Ok det er ikke aktuelt for meg. Kjøper jeg for trange bukser så bruker jeg de ikke, og da får de heller ikke viet seg ut :-) Jeg er vanligvis 27tommer i bukser, men kjøper som regel 26 eller 27, men likevel vier de seg ut.

Tro meg... har du brukt buksa i en halvtime, så passer den perfekt etter at halvtimen har gått :)

Ei kusine jobba i klesbutikk og anbefalte meg å kjøpe buksene så trange...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...