Gå til innhold

Likheter mellom sosial angst og paranoid pf?

Anbefalte innlegg

Gjest paranoid eller?

Jeg kjenner noen folk som sier de har sosial angst, men jeg synes også de viser en del paranoide trekk i tillegg. De er ofte oversensitive for hva andre folk måtte tenke om dem at de unngår all eksponering ovenfor fremmede folk.

Er de dobbelt belastet?

Fortsetter under...

Gjest paranoid eller ?

Det finnes sosial angst som er så sterk/alvorlig at den glir over i paranoia.

jeg har et tantebarn på 11 år som er så livredd for å være i fokus at hun unngår nesten alt som kan medføre eksponering. Hun måtte ha fritak for julespillet på klasseavslutningen, der måtte hun omskoleres til sminkør. De har forsøkt å introdusere henne til idrettsgrener men det har vært håpløst da hun ikke takler at noen kan se på henne. Foreldrene vurderte et jobboppdrag i utlandet men konkluderte med at det ville være et overgrep å ta henne ut av den offentlige norske skolen til en internasjonal skole i Asia, med helt andre krav.

Hun har jo veldig fine foreldre, men jeg lurer dog på på hvordan hun vil klare seg videre i livet med disse problemene. Hun kan jo ikke være sminkør og kostymeveileder i alle situasjoner hvor hun må eksponere seg.

Så i hennes tilfelle lurer jeg på om hun har noen paranoide trekk i tillegg til angsten.

Annonse

Gjest ambrose

jeg har et tantebarn på 11 år som er så livredd for å være i fokus at hun unngår nesten alt som kan medføre eksponering. Hun måtte ha fritak for julespillet på klasseavslutningen, der måtte hun omskoleres til sminkør. De har forsøkt å introdusere henne til idrettsgrener men det har vært håpløst da hun ikke takler at noen kan se på henne. Foreldrene vurderte et jobboppdrag i utlandet men konkluderte med at det ville være et overgrep å ta henne ut av den offentlige norske skolen til en internasjonal skole i Asia, med helt andre krav.

Hun har jo veldig fine foreldre, men jeg lurer dog på på hvordan hun vil klare seg videre i livet med disse problemene. Hun kan jo ikke være sminkør og kostymeveileder i alle situasjoner hvor hun må eksponere seg.

Så i hennes tilfelle lurer jeg på om hun har noen paranoide trekk i tillegg til angsten.

Det høres ikke ut som paranoia for meg, ut fra det du skriver. Men at det er angst, er jeg ikke i tvil om.

Jeg ville bedt om en henvisning til BUP - jo før, jo bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...