Gå til innhold

Dette hater vi(?)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• PieLill

17

• Lillemus

10

• trollemor;o)

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg forstår ikke hvorfor det oppfattes så negativt å være interessert i estetikk i interiør og ikke bare i funksjon.

''Jeg forstår ikke hvorfor det oppfattes så negativt å være interessert i estetikk i interiør og ikke bare i funksjon.''

Jeg synes det er greit å være opptatt av estetikk. Men jeg får det ikke triveligere hjemme av å slave for motepolitiet.

mvh

Jeg forstår ikke hvorfor det oppfattes så negativt å være interessert i estetikk i interiør og ikke bare i funksjon.

Jeg sier ikke at det er negativt, men at det på død og liv ikke er nødvendig å følge trendene. Furu var veldig inn i tiden da vi flyttet sammen og skulle møblere hjemmet vårt. Vi valgte det som var praktisk og greit til vårt bruk. Møblene fungerer like bra nå, selv om de ikke er moderne lenger :-)

Hadde det vært i dag vi skulle etablere oss, så hadde vi valgt noe av det som selges i dag.

''Den skjønte jeg ikke. Alle ting har vel ikke vært vulgære?''

Ta på de spissformulerte og ironiske brillene.

Det aller meste går syklusen gjennom fiffens monopol til mote, til allemannseie, til pinlig at man noen gang har likt og etter hvert retro - om det ikke havner på dynga i mellomtiden.

En lysestake som var vulgær/pinlig/stygg/smakløs/ulovlig å like da den ble kjøpt for noen hundrelapper, er fantastisk kjøpt for tusenlapper noen tiår senere.

Jeg synes det er merkelig at så mange i så stor grad lar seg styre i hva de skal like og ikke.

Hvorfor skulle jeg begynne å misslike furumøblene mine bare fordi storkapitalen vil jeg skal kjøpe nytt?

mvh

''Hvorfor skulle jeg begynne å misslike furumøblene mine bare fordi storkapitalen vil jeg skal kjøpe nytt?''

Strengt tatt burde du ikke hatt furumøblene i utgangspunktet - det tyder jo på at du minst én gag i tiden lot deg påvirke av moter ;-)

Vi har Liverpool-sengetøy, men det er selvfølgelig guttungen sitt.

Skjønner ikke hva det har med interiør å gjøre. Jeg vet riktignok om én som valgte favorittlag ut fra fargesmak, men han er en veldig umoden ung mann :-)

Vi har furumøbler, men de er ikke syrelutet.

Jeg er minimalt interessert i interiør, mine sterkeste følelser for sånt er at jeg ikke kan fordra messing. Så hvis noen er dumme nok til å gi meg krimskrams i messing, går det rett til loppemarkedet.

''Vi har furumøbler, men de er ikke syrelutet. ''

Man har jo heller ikke sluttet å lage møbler av furu, men de er malte elelr beisede eller lakkerte.

Annonse

Ikke alle hadde telefon. Så for de som hadde, kunne det blitt kostbart om man skulle sponse halve nabolagets telefonbruk.

Å betale for å låne telefon var like selvfølgelig som bensinpenger.

mvh

Ja, hvis de kom ens ærend for å ringe, men hjemme hos oss gjaldt det som oftest folk som hadde telefon selv, men som hadde et behov for å gi en beskjed f eks.

Jeg er enig i at vulgært ikke er det riktige ordet, men jeg forstår hva hun mener for det. Design går av mote og man blir lei.

For min egen del så handler jeg stort sett på loppemarkeder når jeg handler møbler eller annet interiør. Først og fremst fordi jeg liker det. Det er billig og miljøvennlig, og da får jeg noe som ikke er som alle andre har rundt meg.

Jeg har et hjørneskap av bjørk som jeg er veldig glad i og det kostet meg 300 kr. for ca. 10 år siden. Jeg har veldig fine 6 rødvinsglass som kostet 20 kr. for 5 år siden. Jeg supplerer av og til med ting fra IKEA.

''Design går av mote og man blir lei (...) for min del handler jeg billig på loppemarked'' Jeg tror poenget til Elextra er at god design har en tidløshet over seg, og blir aldri umoderne. God design har høy pris også når de er brukt, og havner bare billig på loppis dersom selger ikke vet hva h*n selger. Noen eksempler på god design er Arne Jacobsens sittemøbler, Hans Brattebøs stol Scandia, Alvor Aaltos møbler og ikke minst vase, hans kone Aino Aaltos glass/ vannmugge, Peter Opsviks Tripp-Trapp-stol osv osv.

''Jeg har én ting i smijern, og det er adventslysestaken, som da av naturlige årsaker ikke er tatt frem ennå. ''

Det stemmer for oss også. Jeg tror i hvert fall den er i smijern - den er liksom "den nye" adventsstaken, kjøpt på minst -70% i januar for noen år siden. Før hadde vi en eldgammel i tre som jeg hadde overtatt etter foreldrene mine.

Ja, det kan jo hende at det ikke er smijern men mer "svartlakkert metall" eller noe sånt :-) Jeg kjøpte min fordi den minnet meg om min barndoms adventsstake.

Ikke jeg heller, men jeg har en sterk følelse av at tråden her ikke er representativ for befolkningen i verdens mest opppussingskåte land ;-)

''Jeg forstår ikke hvorfor det oppfattes så negativt å være interessert i estetikk i interiør og ikke bare i funksjon.''

Enig. De fleste av oss er jo opptatt av at ting skal se bra ut også, eller? Det gjelder både møbler og klær. Men det er ikke det samme som å mene at de må være hypermoderne og at det må byttes ut hele tiden.

'' Satser likevel på at de anses som mer "klassiske" enn "eks-trendy" i fremtiden.''

Det er jo ofte fordelen ved å kjøpe kvalitet fremfor rimeligere møbler fra de store kjedene. Originalen går nesten aldri av moten.

Det første vi tenkte da vi så salongen i butikken var: "Det er nesten som stolen i introen til Jeeves & Wooster!" :-)

Bare at den ikke er gul, da (se på ca 0:28, selv om hele snutten er vel verdt å se)

Kan ellers anbefale serien på det varmeste! Kjøpte den fra England for noen år siden (så den på TV for sikkert snart 20 år siden) og den er bare helt helrig, dersom man liker britisk humor (Hugh Laurie og Stephen Fry)

''Men i gamle dager så kunne man ringe innen kommunen så lenge man ville for samme pris. ''

Men når kom det, tro? Jeg mener å huske at det kom da jeg var ungdom - for det var jo stort at man kunne det - og hvis ikke det var noe nytt hadde man jo regnet det som selvsagt at det skulle være sånn...

Det må ha vært mellom 1985 og 1989 for jeg husker hvor jeg bodde og jeg hadde fest den nyttårsaftenen det startet med tellerskritt på fasttelefonen.

Annonse

Ps. Sosialantropolog Marianne Gullestad gjorde forresten en studie av nordmenns forhold til hjemmet for flere år siden, og fant at det mest legitime argumentet for å endre stil er "det er så praktisk". I følge henne er det derfor typis norsk å argumentere via at det gamle som byttes ut har blitt upraktisk, og derfor må byttes i noe nytt og praktisk. I andre land vi ellers ligner, argumenterer man derimot mer ut fra smak. Undersøkelsen er - såvidt jeg husker - referert i boken Kultur og hverdagsliv.

Gjest Tatjana

Nei, føler meg svært lite truffet.

Jeg har én ting i smijern, og det er adventslysestaken, som da av naturlige årsaker ikke er tatt frem ennå. Den er av den helt enkle typen: En runding med fire lysfester på, uten krimskrams.

Og av tingene lenger ned på listen har vi et sånn shabby blikkskilt på kjøkkenet på hytta. Skjønner at det er på tide å plukke det ned ;-)

Jeg har også adventsstake i smijern, og den er det bestefaren min som har laget i sin tid. Han var nemlig smed. Så den har jeg en følelsesmessig tilknytning til, og jeg kommer aldri til å skille meg av med den heller. Selv om den har for store lyseholdere for alle lys jeg greier å få tak i.

Ps. Sosialantropolog Marianne Gullestad gjorde forresten en studie av nordmenns forhold til hjemmet for flere år siden, og fant at det mest legitime argumentet for å endre stil er "det er så praktisk". I følge henne er det derfor typis norsk å argumentere via at det gamle som byttes ut har blitt upraktisk, og derfor må byttes i noe nytt og praktisk. I andre land vi ellers ligner, argumenterer man derimot mer ut fra smak. Undersøkelsen er - såvidt jeg husker - referert i boken Kultur og hverdagsliv.

Interessant!

Det antyder jo (tør ikke si "beviser") at det er mer stuerent å tenke på funksjon enn på estetikk.

''Unntaket er når jrs Man U- kompis overnatter, da passer vi fremdeles på å gi HAN Liverpool-trekket :D''

Og det slipper du unna med? En av United-kompisene til sønnen min spurte om vi hadde ManU-sengetøy, da han så hva junior skulle ligge i....

Men det har vi ikke. Gjester får Spiderman, Star Wars eller noe helt nøytralt.

Kun en som har protestert så langt - men jeg tror ikke fotball-lojaliteten stakk så dypt. Syns huske at han var en av dem som plutselig heiet på 'pool da vi vant CL i Istanbul. Dengang var guttene 10 år ;-)

Jeg har også adventsstake i smijern, og den er det bestefaren min som har laget i sin tid. Han var nemlig smed. Så den har jeg en følelsesmessig tilknytning til, og jeg kommer aldri til å skille meg av med den heller. Selv om den har for store lyseholdere for alle lys jeg greier å få tak i.

Å, så hyggelig! Klart du ikke kan slutte å bruke den!

Har du forresten prøvd slike små "kopper" i aluminiumsfolie som er ment å tre utenpå stearinlys nederst? Kanskje det hjelper noe?

Gjest Elextra

Interessant!

Interessant!

Det antyder jo (tør ikke si "beviser") at det er mer stuerent å tenke på funksjon enn på estetikk.

Dette ser vi egentlig både innenfor arkitektur, kunst og design, men ikke innenfor litteratur. Selv tror jeg dette handler om at vi

lærer å fortolke litteratur allerede i barneskolen, mens innenfor de tre førstnevnte genrene har vi så og si null opplæring. Det blir både vrient og skummelt å mene noe som helst om noe man ikke har språk eller "redskap" til å fortolke eller forstå. Praktisk derimot, kan alle ha en mening om, for dette er erfaringsbasert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...