Gå til innhold

Dette hater vi(?)

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Det første vi tenkte da vi så salongen i butikken var: "Det er nesten som stolen i introen til Jeeves & Wooster!" :-)

Bare at den ikke er gul, da (se på ca 0:28, selv om hele snutten er vel verdt å se)

Kan ellers anbefale serien på det varmeste! Kjøpte den fra England for noen år siden (så den på TV for sikkert snart 20 år siden) og den er bare helt helrig, dersom man liker britisk humor (Hugh Laurie og Stephen Fry)

Fin, ganske tidløs stol (dog litt femtitalls?) og ble litt nysgjerrig på serien :-)

Fortsetter under...

• Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• PieLill

17

• Lillemus

10

• trollemor;o)

8

Mest aktive i denne tråden

Dette ser vi egentlig både innenfor arkitektur, kunst og design, men ikke innenfor litteratur. Selv tror jeg dette handler om at vi

lærer å fortolke litteratur allerede i barneskolen, mens innenfor de tre førstnevnte genrene har vi så og si null opplæring. Det blir både vrient og skummelt å mene noe som helst om noe man ikke har språk eller "redskap" til å fortolke eller forstå. Praktisk derimot, kan alle ha en mening om, for dette er erfaringsbasert.

Nok en gang må jeg bare si at dette er veldig interessant!

For noen år siden kjøpte jeg operabilletter og "kuppet" min mor og hennes kjæreste til å bli med på dette. Selv om de er ivrige korsangere begge to, var han svært skeptisk til dette. Veldig redd for at det ville være fiiinkultur og vanskelig å forstå, og at han ville føle seg utenfor.

Etter forestillingen takket han meg for at jeg hadde klart å "lure" han med - han var svært rørt og glad over den flotte forestillingen:-)

Gjest Elextra

''Design går av mote og man blir lei (...) for min del handler jeg billig på loppemarked'' Jeg tror poenget til Elextra er at god design har en tidløshet over seg, og blir aldri umoderne. God design har høy pris også når de er brukt, og havner bare billig på loppis dersom selger ikke vet hva h*n selger. Noen eksempler på god design er Arne Jacobsens sittemøbler, Hans Brattebøs stol Scandia, Alvor Aaltos møbler og ikke minst vase, hans kone Aino Aaltos glass/ vannmugge, Peter Opsviks Tripp-Trapp-stol osv osv.

Så godt at noen kan forklare hve jeg mener! :D

Gjest Elextra

Dette ser vi egentlig både innenfor arkitektur, kunst og design, men ikke innenfor litteratur. Selv tror jeg dette handler om at vi

lærer å fortolke litteratur allerede i barneskolen, mens innenfor de tre førstnevnte genrene har vi så og si null opplæring. Det blir både vrient og skummelt å mene noe som helst om noe man ikke har språk eller "redskap" til å fortolke eller forstå. Praktisk derimot, kan alle ha en mening om, for dette er erfaringsbasert.

Interessante tanker!

Det blir fort oppfattet som snobbete å være opptatt av estetisk god design. Som morsan sier, å være opptatt av funksjon er mer stuerent.

Dog henger god design og funksjon tett sammen,

kfr. Apple-produkter og Ram's ti prinsipper om god design:

http://blog.fab.com/post/5243437721/dieter-rams-ten-principles-of-good-design

Fin, ganske tidløs stol (dog litt femtitalls?) og ble litt nysgjerrig på serien :-)

Heller 20-talls. Art Deco.

Et par glimt fra serien, som handler om en rik bortskjemt ungkar (Hugh Laurie) og hans trofaste tjener (Stephen Fry), hvor sistnevnte er den som er definitivt mest opptatt av etikette.

Et knippe scener der Jeeves sier sin mening om hva Bertie Wooster har på seg. Den klassiske "and wore it, Sir?"

Nok en gang må jeg bare si at dette er veldig interessant!

For noen år siden kjøpte jeg operabilletter og "kuppet" min mor og hennes kjæreste til å bli med på dette. Selv om de er ivrige korsangere begge to, var han svært skeptisk til dette. Veldig redd for at det ville være fiiinkultur og vanskelig å forstå, og at han ville føle seg utenfor.

Etter forestillingen takket han meg for at jeg hadde klart å "lure" han med - han var svært rørt og glad over den flotte forestillingen:-)

Jeg syns dette er veldig synd, og fra mitt ståsted (grunnskoleoppplæringen av jr) er det svært lite utvikling å spore her. De har bittelitt kunsthistorie, men den er så overfladisk at han vil se rart på meg om jeg sier både Hertevig og Slettemark. Likedan blir han svar skyldig om jeg ber han peke på et art deco-bygg i byen her vi bor, og han aner ikke forskjellen på joniske og doriske søyler. Slik er det ikke dersom du spør en jevngammel franskmann eller amerikaner foreksempel. Jeg tror ikke dette endres før pensum på lærerskolen endres, slik at lærerne får både kunnskap og selvtillit i forhold til estetikk.

Annonse

Interessante tanker!

Det blir fort oppfattet som snobbete å være opptatt av estetisk god design. Som morsan sier, å være opptatt av funksjon er mer stuerent.

Dog henger god design og funksjon tett sammen,

kfr. Apple-produkter og Ram's ti prinsipper om god design:

http://blog.fab.com/post/5243437721/dieter-rams-ten-principles-of-good-design

Artig at du nevner Apple og Rams som gode eksempler her. Dieter Rams har vært Jonathan Ives fremste forbilde, og det er en tydelig likhet mellom Rams produkter for Braun og Ive sine for Apple :)

Gjest Elextra

Heller 20-talls. Art Deco.

Et par glimt fra serien, som handler om en rik bortskjemt ungkar (Hugh Laurie) og hans trofaste tjener (Stephen Fry), hvor sistnevnte er den som er definitivt mest opptatt av etikette.

Et knippe scener der Jeeves sier sin mening om hva Bertie Wooster har på seg. Den klassiske "and wore it, Sir?"

''Heller 20-talls. Art Deco.''

Ja, det har du nok rett i. Veldig glad i art deco-stilen :-). Dog har jeg lite av den hjemme (foreløpig).

Skal gløtte på serien senere :-).

Gjest Tatjana

Å, så hyggelig! Klart du ikke kan slutte å bruke den!

Har du forresten prøvd slike små "kopper" i aluminiumsfolie som er ment å tre utenpå stearinlys nederst? Kanskje det hjelper noe?

Nei, det har jeg ikke prøvd. Jeg bruker limpistolen jeg. Det funker så fint atte :-D.

''Hvorfor skulle jeg begynne å misslike furumøblene mine bare fordi storkapitalen vil jeg skal kjøpe nytt?''

Strengt tatt burde du ikke hatt furumøblene i utgangspunktet - det tyder jo på at du minst én gag i tiden lot deg påvirke av moter ;-)

''Strengt tatt burde du ikke hatt furumøblene i utgangspunktet - det tyder jo på at du minst én gag i tiden lot deg påvirke av moter ;-)''

Eller bøyde av for manglende valgfrihet...

;-)

Jeg har ikke noe prinsipp om å ikke like det som er moderne, men jeg nekter å dikteres til hva jeg skal like og misslike.

Jeg forholder meg ofte til mote på den måten at de periodene moten faller i smak hamster jeg, så jeg har noe å gå på i de periodene jeg kan gå i både inetriør- og klesbutikker uten at det over hodet kiler i bankkortet.

mvh

Ja, hvis de kom ens ærend for å ringe, men hjemme hos oss gjaldt det som oftest folk som hadde telefon selv, men som hadde et behov for å gi en beskjed f eks.

''Ja, hvis de kom ens ærend for å ringe, men hjemme hos oss gjaldt det som oftest folk som hadde telefon selv, men som hadde et behov for å gi en beskjed f eks.''

Det var dyrt å ringe, så jeg synes det var en helt greit at det var slik.

mvh

Annonse

Gjest pusser opp nå

Jeg er en av idiotene som syns shabby chic/landlig stil er ganske fint. Vokste opp med Marikken og lignende serier, og syns disse stilene minner meg litt om de (selv om madonnafigurer er litt overkill). I tillegg har jeg alltid elsket overdådige kostymedramaer, så barokkmønstret tapet er elsk! Koser meg stort med interiøret i Downton Abbey f.eks.

Jeg var nettopp på foredrag med Jotun-dama og der viste hun det siste nye. Grått, grått, grått og litt terrakotta. Jeg har bodd i en leilighet med grå stue tidligere og jeg har aldri vært så deprimert. ALDRI om jeg skal ha noe grått i mitt hus av farger på vegger eller møbler. Jeg liker i det hele tatt at det er lyst og lett. Det er en stil som kalle industriell nå og det er veldig lite koselig. Jeg har aldri likt at alt skal være "stilrent", dvs helt glatte og upersonlige flater og møbler.

Jeg blir litt oppgitt over mange av interiørbloggejentene, men noen av dem inspirerer meg også. Denne dama f.eks:

http://ninasgaleverden.blogspot.com/

(Litt mye cup cakes-greier akkurat nå etter min smak. Hva er det med disse cup cakene?!)

Jeg pusser opp nå og kikker endel i blader og blogger. Selv om jeg liker en stil har jeg ikke tenkt å henge meg opp i alt den inneholder. Men helheten er viktig.

''Strengt tatt burde du ikke hatt furumøblene i utgangspunktet - det tyder jo på at du minst én gag i tiden lot deg påvirke av moter ;-)''

Eller bøyde av for manglende valgfrihet...

;-)

Jeg har ikke noe prinsipp om å ikke like det som er moderne, men jeg nekter å dikteres til hva jeg skal like og misslike.

Jeg forholder meg ofte til mote på den måten at de periodene moten faller i smak hamster jeg, så jeg har noe å gå på i de periodene jeg kan gå i både inetriør- og klesbutikker uten at det over hodet kiler i bankkortet.

mvh

''Eller bøyde av for manglende valgfrihet...

;-)''

Jeg har ikke noen problemer med å forstå at mangel på valg er et problem, men det gjelder jo bare til fulle dersom man bytter ut alt eller det meste på én gang. Trikset - dersom man ønsker å unngå det, da - er at man ikke bytter alt på én gang, men kombinerer noen arvemøbler med noe nyere osv.

Det er lite ssom blir så ut som det som har vært veldig trendy.

''Ja, hvis de kom ens ærend for å ringe, men hjemme hos oss gjaldt det som oftest folk som hadde telefon selv, men som hadde et behov for å gi en beskjed f eks.''

Det var dyrt å ringe, så jeg synes det var en helt greit at det var slik.

mvh

Jeg synes også det var greit - det var slik det var. Men sett i retrospektiv er det litt pussig at av alle kostnader du har på gjestene dine var det de to kronene for telefonen som man mente det var riktig å dekke opp for. Det kan jo ikek bare skyldes at det forholdsmessig sett var dyrere å ringe den gangen, men også at hele innstillingen til telefonering var en annen enn det er i dag.

Gjest Nickløsheletida

Jeg er en av idiotene som syns shabby chic/landlig stil er ganske fint. Vokste opp med Marikken og lignende serier, og syns disse stilene minner meg litt om de (selv om madonnafigurer er litt overkill). I tillegg har jeg alltid elsket overdådige kostymedramaer, så barokkmønstret tapet er elsk! Koser meg stort med interiøret i Downton Abbey f.eks.

Jeg var nettopp på foredrag med Jotun-dama og der viste hun det siste nye. Grått, grått, grått og litt terrakotta. Jeg har bodd i en leilighet med grå stue tidligere og jeg har aldri vært så deprimert. ALDRI om jeg skal ha noe grått i mitt hus av farger på vegger eller møbler. Jeg liker i det hele tatt at det er lyst og lett. Det er en stil som kalle industriell nå og det er veldig lite koselig. Jeg har aldri likt at alt skal være "stilrent", dvs helt glatte og upersonlige flater og møbler.

Jeg blir litt oppgitt over mange av interiørbloggejentene, men noen av dem inspirerer meg også. Denne dama f.eks:

http://ninasgaleverden.blogspot.com/

(Litt mye cup cakes-greier akkurat nå etter min smak. Hva er det med disse cup cakene?!)

Jeg pusser opp nå og kikker endel i blader og blogger. Selv om jeg liker en stil har jeg ikke tenkt å henge meg opp i alt den inneholder. Men helheten er viktig.

Koselig i en sommerhytte eller i et gammelt hus. Jeg hadde en sånn stil på sommerhytta før jeg solgte, men så oppdaget jeg at "alle" i min barndoms bygd hadde tatt samme stilen til og med i moderne hus. Det synes jeg ble helt feil. Stilen passer kun til gamle hus. Så det så.

''Eller bøyde av for manglende valgfrihet...

;-)''

Jeg har ikke noen problemer med å forstå at mangel på valg er et problem, men det gjelder jo bare til fulle dersom man bytter ut alt eller det meste på én gang. Trikset - dersom man ønsker å unngå det, da - er at man ikke bytter alt på én gang, men kombinerer noen arvemøbler med noe nyere osv.

Det er lite ssom blir så ut som det som har vært veldig trendy.

''Jeg har ikke noen problemer med å forstå at mangel på valg er et problem, men det gjelder jo bare til fulle dersom man bytter ut alt eller det meste på én gang. Trikset - dersom man ønsker å unngå det, da - er at man ikke bytter alt på én gang, men kombinerer noen arvemøbler med noe nyere osv.''

Problemene melder seg når f.eks. sofaen er utslitt og det ikke finnes noen i butikkene man vil bruke penger på, langt mindre ta inn i stua. Og de brukte sofaene fra en hyggeligere moteperiode er like gammel og slitt som din egen.

mvh

Jeg synes også det var greit - det var slik det var. Men sett i retrospektiv er det litt pussig at av alle kostnader du har på gjestene dine var det de to kronene for telefonen som man mente det var riktig å dekke opp for. Det kan jo ikek bare skyldes at det forholdsmessig sett var dyrere å ringe den gangen, men også at hele innstillingen til telefonering var en annen enn det er i dag.

''Det kan jo ikek bare skyldes at det forholdsmessig sett var dyrere å ringe den gangen, men også at hele innstillingen til telefonering var en annen enn det er i dag.''

Det har du rett i. Man hadde stor respekt for ringekostnader, og sterk bevissthet om at man påførte andre kostnader når man brukte deres telefon. Telefonutgifter var noe man spinket og sparte på. Da var det naturlig å ikke snylte på andre.

Og telleskrittene var forholdsvis kanskje tidobbelt av det de er nå. En gang kunne du kjøpe en kroneis for en krone.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...